GLEM SALATEN: Nå er det hamburgere som gleder på sosiale medier! Foto: Xposure
GLEM SALATEN: Nå er det hamburgere som gleder på sosiale medier! Foto: Xposure Vis mer

Kendall Jenner

Glem treningsselfier, grønne juicer og chiagrøt

Usunt er blitt trendy på Instagram - og her er forklaringen.

Publisert

Har Instagram-konto din blitt i overkant «spammet» av most avokado på supergrovt brød (med posjert egg på toppen, selvfølgelig) chiagrøt og grønne juicer den siste tiden? Da har vi en god nyhet til deg: sunnhetstrenden som har florert på bildedelingstjenesten de siste årene, er i ferd med å bli tatt over av en helt annen og langt morsommere trend (synes vi da): Burgere, «fries», kaker og KALORIER. (Har du forresten fått med deg hvilken annen mattrend som tar internett med storm for tiden?) 

Nå er det nemlig ikke trendy å være så himla sunn på Instagram lenger. Du skal heller være litt mer usunn (hvert fall late som du er det) og vi skal vise det, så alle kan se det. Senest ut var verdens best betalte supermodell, selveste Gisele Bünchen, som på sin Instagram la ut et bilde av en mektig sjokoladefoundant toppet med vaniljeis og bær, med bildeteksten: «I can't resist!». Og hun er laaaangt fra den eneste. Både her hjemme og i Hollywood har en rekke kjendiser slengt seg på, deriblant Hadid-søstrene og Kardashian-klanen, og ikke minst våre egne Caroline Berg Eriksen og Sophie Elise! Listen er lang. Se flere av kjendisene som har kastet seg over trenden lenger ned i saken!

Så hva skjedde egentlig? Hvor ble det av helsekostgrøten og supersmoothien - nå som vi endelig lærte oss å ta de perfekte lunsjbildene, som virkelig hanket inn likes. Ifølge Cecilie Staude, høyskolelektor ved BI og sosialemedier ekspert, ser det ut til at vi rett og slett begynner å bli lei av de «perfekte» livene våre. 

LES OGSÅ: Advarer mot matbilder på Instagram

- Vi ser flere eksempler på at glanseringen - som har preget veldig mye av det innholdet som har blitt lagt ut på sosiale medier, er på vei ut. Mye av det vi har lagt ut tidligere har gitt et inntrykk av at vi lever et perfekt liv. Vi har til og med studier som viser at vi har glanset livene våre veldig mye, og at det er det som har preget sosiale medier opp gjennom årene, sier Staude til KK.no, og legger til:

- Men etterhvert har vi sett at vi begynner å legge ut andre type bilder. Det virker nesten som en motsats til alt det perfekte. At vi har gått litt lei av å bare se glansbilder i sosiale medier, så folk har begynt å dele bilder av livene sine sånn de kanskje virkelig er. 

Staude forteller at vi ser flere og flere vise skyggesidene av livene våre, blant annet sykdommer og andre dagligdagse problemer, mer nå enn da sosiale medier først kom. Fenomenet forklarer hun ut i fra at sosiale medier har blitt mer integrerte i livene våre, noe som har gjort oss mer åpne.  

- Jo mer tid vi bruker på sosiale medier, desto mer komfortable blir vi med å dele annet type innhold enn det vi gjorde i starten. Det er nok det som er det store bildet. 

LES OGSÅ: Du vil ikke tro hvor mye disse jentene tjener på ETT Instagram-innlegg!

Man ønsker å overraske følgerne

Så er spørsmålet hvorfor vi plutselig skal bli så «usunne» på sosiale medier? Det er jo en innmari stor kontrast til det som har regjert på «trendtoppen» før. For selv om du tar et bilde med hamburgeren i munnen med hashtaggene: #notanad #mylove #cantstop eller lager «snap-storier», som beviser at du faktisk spiser det du nettopp har tatt bilde av, betyr det ikke at det er normalen i livet ditt alltid. For hvor sannsynlig er det egentlig at supermodeller, skuespillere og andre kjendiser plutselig skal rulle seg i hamburgere, pizza, «fries» og pasta? 

Svaret er likevel ganske opplagt: Som alt annet er dette bare noe som kommer og går, forteller Staude - og det ikke uten grunn!

- Det her med hva vi velger å legge ut på sosiale medier går i bølger. En periode skal alt være veldig grønt, økologisk og sunt, mens andre perioder er det andre ting som dominerer. 

Se flere norske kjendiser som har kastet seg på trenden nederst i saken!

Men hva er grunnen til  at vi legger ut bilde av det totalt motsatte av hva vi gjorde for bare et halvt år siden? At vi har gått fra supersunt til usunt.

- Som sagt ser det ut som at vi har blitt lei av alt det perfekte. I tillegg tror jeg det handler om overraskelsesmomentet. Altså at man vil overraske, og at det er derfor det plutselig legger ut bilder av helt det motsatte. Man vil vise en annen side av seg selv, og det er et veldig effektivt virkemiddel for å få oppmerksomhet, sier Staude og fortsetter:

- Overraskelsesmomentet er en viktig driver i sosiale medier. Klarer man å overraske følgerne sine viser det at det kan ha en effekt. Det handler om å engasjere følgerne man har og få nye følgere, da må man av og til eksperimentere.

LES OGSÅ: Dette gjør sosiale medier med selvbildet vårt.

- Man må ta ting på sosiale medier med en klype salt

Ifølge sosiale medier-eksperten er dette en «trend» vi kommer til å se mer av; at folk utfordrer det perfekte og går mer og mer vekk fra det.

- Jeg tror absolutt vi kommer til å se mer av det vi ser nå i forskjellige former. Det kommer til å utvikle seg i takt med bruken av sosiale medier, at det blir mer vanlig å dele mer av alt, og ikke bare det perfekte, innenfor ens egen komfortsone. 

Staude mener først og fremst at dette er et skritt i riktig retning, fordi det vier mer åpenhet. Likevel advarer hun at man fremdeles må holde det som blir lagt ut litt på avstand.

- I utgangspunktet er det jo bra det vi ser. Så kan man jo alltid liste opp mange grunner til at det vi deler i sosiale medier kan by på utfordringer. Blant annet er det en risiko for at det som bli presentert ikke nødvendigvis er sant. Så man må ta ting på sosiale medier med en klype salt.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer