GLUTENFRITT: Er det sunnere for ellers friske folk å leve uten gluten? Foto: Shutterstock
GLUTENFRITT: Er det sunnere for ellers friske folk å leve uten gluten? Foto: Shutterstock
Glutenfritt

Glutendebatten: bør du kutte det ut, eller ikke?

- Du blir verken friskere eller slankere av det, hevder en ekspert.

Det har blitt  trendy å leve glutenfritt og det verserer mange «sannheter» om at det er både sunnere og til og med slankende å kutte ut glutenholdige matvarer, også for de som verken har cøliaki eller hveteallergi. Glutenfri kost defineres vanligvis som en kost uten hvete, rug, bygg, havre, og spelt.

Men hva sier ekspertene? Er det sunnere å leve glutenfritt? Vi har spurt to som har hver sin oppfatning. 

LES OGSÅ: Helgkosen som gjør deg tjukk

– Ja, jeg mener at vi har det bedre uten gluten. Jeg har truffet mange pasienter, først og fremst med IBS og reflux (sure oppstøt), som blir bedre om de tar bort hvete fra kostholdet. Det finnes også svensk forskning som viser at forsøksdyr som får gluten blir tykkere enn de som ikke får det. Gluten gir muligens en dårligere metthetsfølelse, og min erfaring er at det også er vanskeligere å holde vekten om man spiser brød og pasta. Men rent vitenskapelig er det ikke helt kartlagt at det er gluten alene som er pådriveren bak sykdommer. Det kan være et helt annet emne i hveten og andre frokostblandinger som er problematisk for vår helse. Derfor synes jeg ikke at man skal bytte ut brød med gluten mot glutenfritt brød. I stedet kan man erstatte frokostblandinger med grønnsaker, rotfrukter og frukt, sier Staffan Lindeberg, som er forsker i almenmedisin ved universitetet i Lund.

Finnes det ikke en risiko for at vi mister næring dersom vi alle tar bort hvete, korn og rug fra kostholdet?

– Nei. Det finnes ingen unike næringsstoffer i frokostblandinger som er livsnødvendige for oss. Man får i seg det man behøver hvis man spiser sunt inkludert mye grønnsaker og frukt (PS: flere grunner til at du bør styre unna en del frokostblandinger finner du her

LES OGSÅ: Derfor kan du legge på deg av glutenfrie produkter

- Ingen vitenskapelige bevis

Anneli Ivarsson, som forsker på cøliaki ved universitetet i Umeå, mener derimot at du absolutt ikke bør kutte gluten, så fremt du ikke har intoleranse eller allergi. 

– Nei, det finnes ingen vitenskapelige bevis for at friske personer har det bedre uten gluten i kosten. Å fjerne gluten er en motetrend, og man blir verken friskere eller slankere av det. Derimot er det bra å spise mindre hvitt mel og bytte ut en del mot grovere melsorter med mer fiber. Mer bevegelse og grønnsaker kan også bidra til en stor positiv forskjell, forklarer hun. 

Noen hevder at glutenfølsomhet uten cøliaki, NCGS (Non Celiac Gluten Sensitvity) er vanlig?

– NCFS er en svært uvanlig tilstand, der man reagerer på proteinet gluten uten å ha cøliaki. IBS, derimot, er vanlig, og disse personene har det bedre i blant om de reduserer mengden stivelse i maten. En reduksjon av mengden med hvitt mel kan da utgjøre en forskjell.

Hva er risikoen for å slutte med gluten på egen hånd?

– De som har cøliaki, har mye å vinne på å få diagnosen stilt, ettersom sykdommen krever et livslangt glutenfritt kosthold. Om man tar bort gluten fra kostholdet før man har tatt prøvene, blir de misvisende – og da er det en risiko for feil diagnose. Uten en faststilt diagnose er det vanskelig å holde seg til en streng glutenfri diett på lang sikt.

LES OGSÅ: 5 ting du bør vite om gluten.

Til forsiden