BEKKENØVELSER: Kvinner må være bevisst på å gjøre knipeøvelser, ikke bare etter fødsel, men gjennom hele voksenlivet. Foto: Shutterstock / A StockStudio
BEKKENØVELSER: Kvinner må være bevisst på å gjøre knipeøvelser, ikke bare etter fødsel, men gjennom hele voksenlivet. Foto: Shutterstock / A StockStudio Vis mer

Bekkenbunn

- God kontroll på bekkenbunnen kan påvirke lystfølelse og orgasme

Bekkenbunnsmuskulaturen er viktigere enn du tror.

Mange kvinner opplever å være for slapp nedentil, noe som kan påvirke både sexlivet og livskvaliteten. Ifølge Folkehelseinstituttet opplever rundt halvparten av alle kvinner som har født barn å ha slapp bekkenbunnsmuskulatur. I tillegg er det mange barnløse kvinner som opplever dette. 

- For kvinner kan slapp bekkenmuskulatur ikke bare ha noe å si for sexlivet, men også for hele opplevelsen av seg selv i hverdagen. Når en kvinne opplever smerter, bekymrer seg for å le, hoste, nyse, rask gange eller for å trene fordi hun er redd for urinlekkasje, sier det seg selv at dette er ubehagelig og kan påvirke livssituasjonen i stor grad, sier Ulla Aasland, som er privatpraktiserende sexologisk rådgiver. 

Bekkenbunnsmuskulaturen er musklene som støtter og holder bekkenets organer på plass. De kan ses på som en hengekøye for organene. (Psst: Derfor bør du trene bekkenbunnsmuskulaturen!)

- Kvinner som opplever urinlekkasje kan være bekymret for å få klær tilsølt av urin og for å lukte urin. Ufrivillig vannlating kan føre til kløe og utslett, og man kan kvie seg for å være sosial, sier hun.

Aasland forklarer at slike sammenhenger kan ha med intimitet å gjøre. Det kan være at man trekker seg bort fra partner, og det kan være at man ikke tør å tilnærme seg noen om man har lyst på en partner.

LES OGSÅ: 3 tegn på at du bør gjøre knipeøvelser

Slik trener du bekkenbunnen

Slå med beina fra hverandre, og hold en hånd under skjeden. Du skal kjenne at huden løftes opp når du strammer musklene. Det er viktig å slippe opp mellom hver sammentrekning. For noen kan det hjelpe å prøve å stanse strålen når de tisser, for å forstå hvor mye de bør ta i under trening.

- Det er ulike grader av hvor slapp en bekkenbunn er. For de aller fleste vil enkle funksjonelle øvelser hvor de aktiverer bekkenbunnen være nok for å styrke den. De som har større plager vil kunne trenge øvelser som utelukkende kun trener bekkenbunnen, sier Helle Bornstein, som er eier av Smart Trening, livsstilsveileder og forfatter av boka «Tren Smartere».

Hun sier at alle kvinner trenger å vedlikeholde muskelstyrken i bekkenbunnen, og bør implementere enkle bekkenøvelser i sin trening. 

- Mange opplever konsekvensene av en slapp bekkenbunn, spesielt etter fødsel. Det vil si at de kan merke at de ikke klarer å gå lenge mellom hvert toalettbesøk, eller at de tisser/lekker når de hopper, ler eller løper, sier Bornstein.

LES OGSÅ: Slik trener du bekkenbunnen

BØR STANSE STRÅLEN: Et godt tips for å lokalisere riktige muskler i bekkenet, er å prøve å stanse strålen når du tisser. Foto: Shutterstock / gpointstudio
BØR STANSE STRÅLEN: Et godt tips for å lokalisere riktige muskler i bekkenet, er å prøve å stanse strålen når du tisser. Foto: Shutterstock / gpointstudio Vis mer

Kan påvirke lystfølelse og orgasme

- God kontroll på bekkenbunnen kan motvirke inkontinens og ha en god effekt på klitorisereksjon, lystfølelse og orgasme. Klitoris, kjønnslepper, livmor og skjedevegg får økt blodtilførsel ved trent bekkenbunn, sier Aasland.

Hun sier at trening av bekkenbunnen er helt avgjørende for å kunne opprettholde et godt sexliv. 

- God bekkenmuskulatur kan gi mer følsomhet og kontroll på underlivet, noe som igjen kan øke opplevelsen av trygghet og selvtillit, sier hun.

Aasland forklarer at man må være bevisst på å gjøre knipeøvelser, ikke bare etter fødsel, men gjennom hele voksenlivet.

LES OGSÅ: 10 til 20 prosent av norske kvinner har urinlekkasje

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: