Overgangsalder:

God søvn i overgangsalderen: Ekspertens beste råd

Å hvile er en viktig prioritering i overgangsalderen.

VANSKELIGE NETTER: Mange kvinner sliter med å sove når de kommer i overgangsalderen. Det er mulig å få hjelp. Foto: NTB Shutterstock
VANSKELIGE NETTER: Mange kvinner sliter med å sove når de kommer i overgangsalderen. Det er mulig å få hjelp. Foto: NTB Shutterstock Vis mer
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

- Det er en kjent problemstilling at søvnen blir dårligere. Mange merker at de grubler mer, blir mer bekymret og er triste og lei seg, sier Helena Enger, lege og spesialist i gynekologi og obstetrikk til Vi.no.

Enger har skrevet boka «Hetetokter & kalde fakta» - om overgangsalderen.

Hun forklarer at søvnen henger sammen med østrogenverdiene våre. Når disse blir lavere i forbindelse med overgangsalderen kan vi få ulike problemer med å sove godt om natta.

- For mange er det vanskeligere å sovne om kvelden og å sove gjennom hele natta. Noen våkner også tidligere om morgenen. Mange er plaget av det, men får det også bedre når de får hormonterapi med østrogen, sier hun.

Viktig for kvinner å hvile

Er du trøtt på dagtid og synes det er fristende med en middagslur?

- Hvis du er utslitt bør du kunne gå og legge deg, men jeg tenker det ikke er så veldig lurt. Jeg tenker at å legge seg om dagen er det siste du tyr til. Du ønsker å være trøtt når du legger deg om kvelden. Det er viktig å angripe problemet ved roten og få en bedre nattesøvn. Det er viktig å sove om natten, sier Enger.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.