Stress:

Grunnen til at stress virkelig er smittsomt

- Vi lever oss inn i det andre føler, sier professor.

SMITTSOMT STRESS: - Vi fanger opp at folk rundt oss ser stresset ut, og blir selv stresset av det, sier professor. FOTO: NTB
SMITTSOMT STRESS: - Vi fanger opp at folk rundt oss ser stresset ut, og blir selv stresset av det, sier professor. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Hvis du jobber konsentrert med en arbeidsoppgave som haster og prøver å holde tempoet oppe for å rekke fristen, kan det være essensielt å beholde roen. Det gjelder uavhengig av om det er en epost som må besvares innen en frist eller om det er kunder som venter på en tjeneste.

I en slik situasjon er det mange som blir stresset, får hjertebank og mister konsentrasjonen. Kollegaen ved siden av deg ber deg gjerne om å få opp farten selv om du jobber så fort du bare klarer, og du kjenner at hans stress påvirker ditt eget stressnivå i stor grad.

Det er ikke uvanlig å bli påvirket av at menneskene rundt deg stresser, og stress kan rett og slett være smittsomt. Stressmitte er godt dokumentert i flere studier.

Stress kan påvirke deg i stor grad, gjøre deg sint, urolig og vanskelig. Kroppslige reaksjoner kan være hjertebank og dårlig fordøyelse, og psykiske reaksjoner kan i verste fall være depresjon eller angst.

Vi har alle perioder hvor vi opplever mer stress enn vanlig. Hvis personene du omgås stresser, øker sannsynligvis ditt eget stressnivå også. Men hvorfor smitter stress?

GIFTIG: - Langvarig stress kan være skadelig og farlig. Det er det vi kaller for giftig stress, som kan føre til høyt blodtrykk, utmattelse og smerter, sier professor. FOTO: NTB
GIFTIG: - Langvarig stress kan være skadelig og farlig. Det er det vi kaller for giftig stress, som kan føre til høyt blodtrykk, utmattelse og smerter, sier professor. FOTO: NTB Vis mer

Derfor smitter stress

Enten du opplever stress på jobb med korte tidsfrister og mye press, eller hjemme med en uendelig liste av gjøremål og forpliktelser, blir du påvirket både psykisk og fysisk av stress.

Du blir også påvirket av personene rundt deg og andres stemme, blikk, uttrykk og bevegelser påvirker deg mer enn du tror, på samme måte som du påvirker dem.

- Stress kan absolutt være smittsomt. Vi er sosiale flokkdyr som orienterer oss mot hverandre, og vi er opptatt av å oppdage farer. Når noe uventet skjer får vi en stressrespons for å signalisere fare. Vi fanger opp at folk rundt oss ser stresset ut, og blir selv stresset av det.

Det sier Silje Endresen Reme, som er professor ved Universitetet i Oslo til KK. Hun underviser om stress, stressteori og stressplager.

Hvis du har en ektefelle eller kjæreste som stresser mye, kan det gjøre deg mer stresset. Det avhenger av personligheten din og noen blir lettere stresset enn andre.

- Vi er empatiske dyr med empati og evne til å leve oss inn i det andre føler. Det kan gjøre at vi kjenner hverandres stress, forklarer Reme.

Begrepet stress brukes både om den eksterne kilden til stress, vår tolkning av det og den kroppslige stressresponsen.

EKSPERTEN: Silje Endresen Reme er professor ved Universitetet i Oslo. Hun underviser om stress, stressteori og stressplager.
EKSPERTEN: Silje Endresen Reme er professor ved Universitetet i Oslo. Hun underviser om stress, stressteori og stressplager. Vis mer

Vi påvirkes av andre

- Stress er smittsomt, det er det som kalles for en dialektisk påvirkning. Vi påvirkes av de som er i rommet sammen med oss, og vi blir lett stresset av at andre stresser. Det handler også om empati og at vi påvirkes av andres følelser.

Det sier Thomas Winther, som er familieterapeut og sexolog ved Curasenteret til KK.

Det samme ser vi på kjæledyr, for eksempel hunder, som blir stresset av at eieren stresser. Hunden speiler eierens stressnivå.

- Det beste du kan gjøre er å ta en time-out for å redusere stresset. En god pusteøvelse vil redusere stressnivået veldig mye. Sett deg ned og pust, det er effektivt mot både stress, angst og andre negative følelser, råder Winther.

Hvis personer rundt deg er rolige og avslappet, vil stemmen og ansiktet uttrykke ro og trygghet. Hvis du er stresset, kan derfor bare det å være i nærheten av en rolig og avslappet person hjelpe.

Litt stress er ikke farlig

Stress er ikke farlig i seg selv, og kan faktisk være bra for deg hvis det varer kort og håndteres bra. Det er for eksempel stress som gjør at du klarer å stå opp om morgenen.

- Stress gjør mye bra for oss, som å frigjøre energi, bedre immunforsvaret, gi motivasjon og gjøre oss mer oppmerksomme, forklarer Reme.

Lett og kortvarig stress kan med andre ord være bra, og er ikke noe vi må unngå. Hvis du stresser fordi du har mye å gjøre og har det travelt i hverdagen, er det også helt naturlig og normalt.

- Langvarig stress kan derimot være skadelig og farlig. Det er det vi kaller for giftig stress, som kan føre til høyt blodtrykk, utmattelse og smerter. Det kan også påvirke den psykiske helsen din, forklarer hun.

Reme sier at det er mulig å unngå unødvendig stress, og at det i stor grad handler om ferdigheter, evner og en mental muskel som kan trenes opp. Det handler om å tenke annerledes og tolke situasjoner annerledes enn du gjør i dag.

NORMALT: Hvis du stresser fordi du har mye å gjøre og har det travelt i hverdagen, er det helt naturlig og normalt. FOTO: NTB
NORMALT: Hvis du stresser fordi du har mye å gjøre og har det travelt i hverdagen, er det helt naturlig og normalt. FOTO: NTB Vis mer

Sjekkliste for stress

Arbeidstilsynet har laget en sjekkliste for stress, som kan hjelpe deg med å se om presset i arbeidssituasjonen din er større enn du kan håndtere:

1. Opplever du et tidspress som på sikt kan gå utover helsen din?

2. Har du nok tid til å tilfredsstille andre sine krav og dine egne krav?

3. Kan du få støtte fra lederen din eller kollegaer med en arbeidsoppgave, dersom du trenger det?

4. Er den nærmeste sjefen din villig til å lytte når du har problemer i arbeidet?

5. Kan du selv påvirke arbeidsmengden og hvordan du skal arbeide?

6. Er det mulig for deg å utvikle evnene dine og kunnskapen din?

7. Er du redd for å miste jobben eller interessante oppgaver, eller er du redd for nye krav?

8. Opplever du arbeidet ditt som meiningsfullt og motiverende?

9. Har du helseplager som kan skyldes stress?

Dersom du opplever stress i arbeidssituasjonen, bør du snakke med din nærmeste leder.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer