<strong>FIKK OVERSKUDD AV TRENING:</strong> Etter en lang periode med lite energi, fant Guro Fostervold bokstavelig talt oppskriften på hva som skulle gi henne overskudd igjen.  Foto: Ida Bjørvik
FIKK OVERSKUDD AV TRENING: Etter en lang periode med lite energi, fant Guro Fostervold bokstavelig talt oppskriften på hva som skulle gi henne overskudd igjen. Foto: Ida Bjørvik Vis mer

Guro Fostervold

Guro Fostervold (41): - Jeg ønsker å være trent, ikke tynn

Slik har tv-profilen og tobarnsmammaen trent seg til mer energi og overskudd

Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Guro Fostervold Tvedten 41) beskriver seg selv som en skikkelig «jojo-mosjonist» og er opptatt av å ikke bli fanatisk når det kommer til sunn mat og trening.

Men til KKs nye treningsblad - KK Sporty, avslører hun sine yndlingsøvelser og hva det var som skulle til for å gi henne overskudd da energien manglet. 

– Jeg blir mest motivert av at jeg vil være en aktiv mamma for barna mine så lenge som mulig. Jeg ønsker å holde meg frisk for dem, og derfor er det viktig at jeg har nok energi!

- Dessuten er det også en overfladisk side: Jeg ønsker å være trent. Ikke tynn, det har aldri vært et mål, men sterk og full av energi! 

<strong>STYRKETRENING:</strong> Med dårlige knær er løping uaktuelt, så det går mye tid på styrkerommet for Guro.  Foto: Privat
STYRKETRENING: Med dårlige knær er løping uaktuelt, så det går mye tid på styrkerommet for Guro. Foto: Privat Vis mer

LES OGSÅ: Få sterkere mage helt uten sit-ups

Trener 3 økter i uka

41-åringen har lenge vært aktiv, og prøvd en rekke ulike treningsformer. 

– Jeg har prøvd alt fra turn, langrenn og orientering til fotball og friidrett. Jeg holdt lengst på med fotball - til korsbåndet røk, forteller Fostervold, og sier at hun nå har lagt opp løpet litt annerledes, med mer fokus på oppbyggende styrke:

– Jeg sikter meg inn på tre økter i uken med styrketrening. På grunn av jumpers knee kan jeg ikke løpe eller gjøre for mye trening som innebærer hopp. For å trene utholdenhet, legger jeg derfor inn roing og sykkelintervaller i styrketreningsøktene. Jeg trener tidlig for å få det ut av verden, så kan jeg ha god samvittighet resten av dagen!

Og blant favorittøvelsene er disse:

SELFIE: Et lite bilde som bekrefter styrkeøkten må til! Foto: Privat
SELFIE: Et lite bilde som bekrefter styrkeøkten må til! Foto: Privat Vis mer

– Jeg trener benkpress, knebøy, markløft, ulike plankevarianter for mage og rygg – rett og slett de store muskelgruppene! På grunn av knærne mine er jeg i gang med ganske så kjedelig trening akkurat nå! Det tærer på motivasjonen, men det må bare til.

- Knærne skal jeg ha til jeg blir gammel, så det er viktig å trene bena på riktig måte!

Har du tips til noen som sliter litt med dørstokkmila?

– Tenk på at du skal gjøre det for barna dine, for helsen din og for å få det bedre med deg selv! Ikke for å bli tynn eller for å få sixpack. Du må ha rett fokus om motivasjonen skal komme, ellers varer det ikke. Det er i alle fall min erfaring som jojo-mosjonist!

LES OGSÅ: Derfor er det lurt å bruke pulsklokke

Skeier ut med sjokolade, smågodt og ostepop

<strong>AKTIV FAMILIE:</strong> Guro elsker å dra på sykkelturer med barna i helgene.  Foto: Privat
AKTIV FAMILIE: Guro elsker å dra på sykkelturer med barna i helgene. Foto: Privat Vis mer

I helgene prøver hun og håndballspillerektemann Håvard Tvedten, å være aktive med barna. 

– Vi prøver nesten alltid å komme oss ut en av dagene i helgen. Da fester vi syklene på bilen og kjører til en skog, eller sykler til pannekakehuset i Aalborg! forteller hun. 

Ifølge tv-profilen er de også opptatt av å få i seg sunn mat. 

– Vi spiser sunt i hverdagen og skeier ut i helgene og på ferier. Jeg lager hjemmelaget juice til familien flere ganger i uken, og starter gjerne dagen med en deilig juice også.

<strong>COVERJENTE:</strong> Guro Fostervold pryder coveret på KK Sporty som er i salg fra 24. august.
COVERJENTE: Guro Fostervold pryder coveret på KK Sporty som er i salg fra 24. august. Vis mer

- Jeg hadde en lang periode med utrolig lite energi, men det forandret seg merkbart etter at jeg begynte å starte dagen med en grønn juice med spinat, lime, epler og ingefær. Det er en deilig smaks- og energibombe for store og små!

Hvordan skeier du ut?

– Jeg skeier ut med sjokolade, smågodt og ostepop i helgene. Hadde ostepop vært sunt, hadde jeg spist det hver dag! Dessuten drikker jeg en iskald Pepsi Max eller Cola Zero når barna er lagt.

- Jeg er ingen fanatiker, og jeg tror ikke at det å være fanatisk med noe er det som fungerer for de aller fleste. Realistiske målsettinger er det aller beste. Sånn er det i alle fall for meg. Jeg er en motstrømsmosjonist i en familie fylt med treningsnarkomane superatleter!

LES OGSÅ: - Disse løpeøvelsene gir umiddelbar effekt

Hele artikkelen kan du lese i KK Sporty, som er i salg nå!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer