SMOOTHIE MED GRØNNKÅL: Grønnkål er gull for helsa, og passer supergodt i grønne smoothies.  Foto: Shutterstock / JeniFoto
SMOOTHIE MED GRØNNKÅL: Grønnkål er gull for helsa, og passer supergodt i grønne smoothies. Foto: Shutterstock / JeniFoto Vis mer

Grønnkål

Ha grønnkål i smoothien!

Den krusete bladgrønnsaken er proppfull av vitaminer og antioksidanter.

Publisert

Det er ikke uten grunn at smoothies har blitt en populær drikk, de er friske og smakfulle, og tilbereder du dem med de rette ingrediensene kan de i tillegg bli riktig så sunne!  

Ønsker du å tilsette noe i smoothien din som gjør den ekstra sunn og næringsrik? Da anbefaler vi deg å prøve litt grønnkål. Det er faktisk noe av det sunneste du kan få i deg! 

LES OGSÅ: 5 sunne smoothier du må prøve

Grønnkål er supermat 

- Grønnkål er en supergrønnsak! Den er full av vitaminer, mineraler, kostfiber og andre helsebringende plantestoffer – samtidig som den er fattig på kalorier, har Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog i Bama tidligere fortalt til KK.no. 

Kålen er proppfull av A- og C-vitaminer og andre antioksidanter. Den inneholder kalsium og fosfor, og er blant de grønnsakene som inneholder mest jern.

- Kalsiuminnholdet i grønnkålen er med på å styrke skjelettet vårt. Det er også mye K-vitamin i grønnkål. Dette er et fettløselig vitamin som får blodet til å koagulere om vi får et sår, det er også viktig for å bygge kalsium inn i skjelettet, og for hjertehelsen, sier hun. 

Grønnkål inneholder dessuten solide mengder kostfiber, som regulerer fordøyelsen ved å gi tarmene noe å jobbe med.

- I tillegg er kostfiber mat for de helsebringende tarmbakteriene våre, det kan binde kolesterol og føre det ut med avføringen. Derfor bidrar kostfiberinntak til helhetlig helse, ikke bare lokalt i tarmen, forklarer Arsky. 

Forskning viser også at grønnkål kan være bra for øynene og synet! 

GREEN BOWL: Topp gjerne smoothien med crunchy müsli, bær, frø og nøtter.  Foto: Karoline Nordbø
GREEN BOWL: Topp gjerne smoothien med crunchy müsli, bær, frø og nøtter. Foto: Karoline Nordbø Vis mer

LES OGSÅ: Smoothien som «renser» kroppen

Supergode smoothies med grønnkål 

Men du må nesten ha noe mer enn grønnkål i smoothien din – hvis ikke blir det kanskje litt for mye av det gode? Vi har spurt ernæringsfysiolog Karoline Nordbø, som har bloggen alakaroline.no, om hun har noen gode smoothie-oppskrifter med grønnkål på lur - og det hadde hun!

Nedenfor finner du oppskriften hennes på Green Bowl og Green Lecithin. 

Dette trenger du til å lage Green Bowl: 
(Bruk ønsket mengde av ingrediensene) 


Slik gjør du: Ha alt i en blender og kjør til en jevn masse. Topp gjerne med crunchy müsli, bær, frø og nøtter. 

- Jeg elsker blandingen av frisk smoothie og crunchy müsli, bær, frø og nøtter på toppen. Dette er helt i min gane, skriver hun på bloggen. 

Oppskriften er hentet her!

GREEN LECITHIN: Denne vitaminbomben passer perfekt til deg som trener.  Foto: Karoline Nordbø
GREEN LECITHIN: Denne vitaminbomben passer perfekt til deg som trener. Foto: Karoline Nordbø Vis mer

LES OGSÅ: Lag den perfekte frokostsmoothien

Dette trenger du til Green Lecithin: 
(Bruk ønsket mengde av ingrediensene) 

Slik gjør du: Ha alt i en blender, kjør til en jevn masse og nyt! 

Oppskriften er hentet her!

Til info: Karoline Nordbø (Alakaroline.no) er en av bloggerne AdLINK Media jobber kommersielt med. AdLINK Media er et datterselskap av Aller Media.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer