Ha sex, ikke være for ren og sol deg, lyder rådene i etterkant av den omfattende helseundersøkelsen. Foto: All Over PressAll Over Press
Ha sex, ikke være for ren og sol deg, lyder rådene i etterkant av den omfattende helseundersøkelsen. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Sex

- Ha sex 200 ganger i året

Og flere helseråd du ikke vil gå glipp av.













En stor, britisk studie ble publisert tidligere denne måneden. Studien, kalt Million Woman Study, startet i 1996 og ble avsluttet i år.

Studien ble gjort av forskere fra det anerkjente universitetet i Oxford. I alt 1,3 millioner kvinner ble intervjuet om alt fra p-pillevaner til ryggplager.

Forskningsresultatene er gjengitt i Daily Mail.

Ha sex 200 ganger i året

- Seksuell aktivitet ser ut til å ha en foryngende effekt på kroppen. Har du mer enn 200 organsmer i året kan du redusere den fysiologiske alderen med seks år, sier kardiolog Mehmet Oz ved Columbia University. Har har forsket på sammenhengen mellom sex og helse, og peker på at onani i akkurat denne sammenhengen er nesten like bra for helsa som sex med en partner.

Ikke vær for ren

Hver tredje kvinne vasker ikke hendene etter toalettbesøk, viser en annen studie gjort av London School of Tropical Medicine and Hygiene. Det er i følge Million Woman Study ikke heldig. Kvinnehender er ofte skitnere enn mannshender. Men forskerne peker på at bruk av såpe og varmt vann er tilstrekkelig for å fjerne skadelige bakterier. De mener at å bruke for mye hånddesininfeksjonsmiddel og antibakterielle væsker gjør mer skade enn nytte.
- Det kan forstyrre den naturlige bakteriefloraen i kroppen og gjøre at de snille bakteriene ikke klarer å drepe de farlige som de skal. De fleste mikroorganismer skaper ikke problemer, og er nødvendige for en god helse, sier mikrobiolog Dr Mary Ruebush.

Ta p-piller

- P-piller vil dramatisk redusere risikoen for å få eggstokk- og livmorkreft betydelig. Og du vil være beskyttet i minst tretti år etter at du har sluttet. Studien Million Women viser at for hvert femte år du har gått på p-piller, reduseres risikoen med 20 prosent. Studier viser også at p-piller ikke øker vekten.

Pass munnen din, drikk te

Sammenhengen mellom tannhelse og hjerte- og karsykdommer har fått økt oppmerksomhet de siste årene. Og hjerte- og karsykdommer er er den sykdommen som tar livet av flest norske kvinner. Det er derfor grunn til å passe munnen sin. I tillegg til god tannhygiene er te et smart valg. Ifølge amerikanske forskere inneholder te stoffer som både dreper karies men også påvirker det enzymet som gjør at sukker omdannes til plakk. Men også grønn te er gull for helsa di.

Ta folat

Mange kvinner tar folattilskudd under graviditeten. Men jevnlig inntak av folat kan også gjøre at du minsker sjansene for øyesykdommer som som kan gjøre deg svaksynt eller blind.

Løft tungt

Mange kvinner får problemer med rygg, nakke og skuldre i løpet av livet. Får du lett smerter i musklene og skjelettet, er jevnlig styrketrening det beste du kan gjøre for kroppen. Vekttrening styrker hele kroppen hvis du trener både de store muskelgruppene, samt gir de mindre litt omtanke også. Særlig effektivt for kvinner med ryggproblemer er det å styrke magemusklene og kjernemuskulaturen. Nyere forskning har dessuten også vist at styrketrening motvirker overvekt og bedrer stoffskiftet. Dette fordi styrketrening gir økt muskelmasse, som igjen gir bedre treningsutbytte og høyere forbrenning døgnet igjennom.
Se video: 7 styrkeøvelser som gir deg strammere kropp.
  • Bli kvitt valkene

  • Styr unna brus

    Den sukkerholdige varianten inneholder som kjent mye sukker. Men lett-brusen er langt fra harmløs. De inneholder i følge studien fosforsyren E338 som skal påvirke smaken. Men E338 kan påvirke kroppens evne til å ta opp kalsium. Ifølge Framingham Osteoporosis Study er det en klar sammenheng mellom inntak av brus og beinskjørhet. Forskerne fant nemlig at kvinner som drikker bare fem glass brus i uka har fire prosent lavere beintetthet.

    Ikke bli for tynn

    Forskerne bak Million Women Study kom fram til at kvinners ideelle BMI er rundt 24. De hevder at helseproblemene det fører til å være for tynn er like dokumentert, da det har vært mest fokus på problemene med overvekt. Forskerne peker på at kvinner som er for tynne får problemer med fruktbarheten samt at de lettere blir beinskjøre. Er du i BMI-faresonen?

    Spis mer bananer

    Mange kvinner får depresjons-plager en eller flere ganger i livet. Ved depresjon har hjernen et lavt nivå av serotonin, kroppens naturlige lykkehormon. Lavt serotonin-nivå kan igjen settes i sammenheng med mangel på aminosyren tryptophan, som kroppen ikke kan lage selv. Her er de andre tipsene som gjør deg gladere.
    - Spis mat som inneholder mye tryptophan. Kalkun, cottage cheese, bananer og plommer er gode kilder, sier lege Caroline Longmore.

    Unngå hormontilskudd

    Mange kvinner tar østrogentilskudd under og etter overgangsalderen. Dette kan beskytte mot flere sykdommer og plager. Men forskere bak Million Women Study mener at kreft-formene som behandlingen øker risikoen for gjør det grunn til å prøve andre behandlinger hvis man kan.

    Få nok sol hvis du vil bli gravid

    Ifølge studien er kan D-vitaminmangel settes i sammenheng med ulike syndromer som gir fruktbarhetsproblemer. Forskere ved Yale Universty fant ut av ved å gi kvinner mer uregelmessig eggløsning ekstra D-vitaminer, økte dette sjansen for at de ble gravide. Men det er ingen grunn til å steke seg helt brunsvart. Forskerne antar at bare 20 minutter daglig gir kroppen det nødvendige tilskuddet D-vitaminer. Men bruk solkrem.

    Ikke røyk

    Du har kanskje hørt det en gang eller to før, men røyking kan føre til en rekke ulike sykdommer. Forskerne fant ingenting i studien som gir grunn til å mene det motsatte.

    Alkohol skader mer enn vi tror

    Et av de mer overraskende nøkkelfunnene i studien er at bare ett glass vin om dagen kan øke sjansen for brystkreft med mellom 9,5 og 10,6 prosent.






     Foto: All Over PressAll Over Press
    Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
    image: - Ha sex 200 ganger i året
     Foto: www.imagesource.comAll Over Pr
    Foto: www.imagesource.comAll Over Pr Vis mer
     Foto: All Over PressAll Over Press
    Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
     Foto: Image SourceAll Over Press
    Foto: Image SourceAll Over Press Vis mer
     Foto: All Over PressAll Over Press
    Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
     Foto: All Over PressAll Over Press
    Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer