MORGENTRENING: Blir du alltid grepet av sofaen på ettermiddagen? Legg treningsøkten til morgentimene så er det unnagjort før dagen starter. Foto: NTB scanpix
MORGENTRENING: Blir du alltid grepet av sofaen på ettermiddagen? Legg treningsøkten til morgentimene så er det unnagjort før dagen starter. Foto: NTB scanpix
Morgentrening

Har du aldri tid eller energi til å trene?

Da kan morgentrening være løsningen. Det har nemlig flere fordeler.

Å få tid og overskudd til å trene regelmessig er liksom et evig problem. Det er i hvert fall det vi liker best å bruke som en unnskyldning. 

Alle vet vi jo hvor lett det er å droppe treninga når du kommer hjem fra jobb, for du er bare «så sulten og sliten at du må bare slappe av litt først». Og vips så har sofaen stjålet hele kvelden din. 

LES OGSÅ: Så ofte bør du variere treningen din

Derfor beundrer vi de menneskene som klarer å ta treningsøkta før de starter dagen sin – de har liksom livet på stell. 

Fordelene ved å trene på morgenen mener jeg er av mest praktisk og følelsesmessig art. Med det så mener jeg at det er den tiden mange har til rådighet. Selv om det fysiologisk kanskje ikke er optimalt, så er det mye bedre enn å unnlate å trene, sier Øystein Jensen, som er personlig trener og fysioterapeut på Sats Elixia Colosseum, til KK.no.

Psst: Har du husket å melde deg på KK-mila? Det vil garantert gi deg motivasjonen du trenger for å komme i gang med treningen, og samtidig får du med deg årets happening og tidenes beste jenteløp!

LES OGSÅ: 3 supereffektive økter på mølla

Gir deg ekstra energi gjennom hele dagen

Det er en ganske god følelse å kunne gå hele dagen å vite at treningen er unnagjort. Men selv om du føler deg tilfreds og fornøyd, så er det ikke de eneste positive følelsene det vil gi deg.

– En annen stor fordel er at man føler seg enormt frisk og rask, og energinivået oppleves høyere dersom man har trent før en arbeids- eller skoledag, forteller Jensen.

Dette er Ingrid Kristiansen helt enig i. Hun er tidligere langrennsløper på landslaget og profesjonell løper med flere mesterskap bak seg, og er svært glad i å trene på morgenen. 

– Mange synes det er lettere å få tid til treninga dersom de gjør det om morgenen før alle dagens gjøremål starter. Jeg er et typisk A-menneske som er veldig opplagt om morgenen, så for meg er det ganske naturlig å trene om morgenen. Men der er vi forskjellige, sier hun til KK.no.

– Jeg synes jeg får masse ekstra energi til dagens andre gjøremål, det hører jeg at andre også har opplevd som positivt. De får gjort ekstra mye de første timene på jobb, og det er jo ikke det dummeste, legger hun til.

GOD START: Morgentrening gir deg ikke bare god samvittighet resten av dagen, du får også ekstra energi og overskudd. Foto: NTB scanpix
GOD START: Morgentrening gir deg ikke bare god samvittighet resten av dagen, du får også ekstra energi og overskudd. Foto: NTB scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Dette mener ekspertene blir «et must» på treningsfronten i 2017

Bør du trene før eller etter frokost?

Det er de færreste av oss som har tid, eller ork til å trene i halvannen time på morgenen. Men det er heller ikke nødvendig. Du kan også få god treningseffekt av korte økter.

– Som en tommelfingerregel vil jeg si at desto kortere du trener – desto hardere bør du trene for å få effekt. Samtidig føler jeg at alle som starter med morgentrening bør prioritere aerob utholdenhetstrening først, før de begir seg ut på tung styrke eller intervallarbeid.

Dette er fordi kroppen ikke er optimalt rustet til så hardt arbeid tett opptil oppvåkning. Går du for hardt ut vil du derfor ha større skaderisiko, og det er lettere at du da gir opp de gode vanene. 

– Man må huske på å drikke vann før treningen i og med at man er dehydrert etter natten, og spise noe energirikt, men helst ikke for stort før økten. Spiser og drikker man for mye kan man risikere magesmerter, «hold» og kvalme, forklarer han.

Men ifølge Kristiansen kan det også være en idé å trene før du har spist, i hvert fall hvis målet er å forbrenne mest mulig. Hvis du trener på tom mage om morgenen vil du faktisk kunne øke fettforbrenningen og redusere bruken av karbohydratenergi, skriver hun på bloggen sin. 

Grunnen til dette er fordi etter en lang natts søvn, er karbohydratlagrene i kroppen vår nesten tomme. Og kroppen må derfor bruke fett som energi.

LES OGSÅ: - For mange handler trening og kosthold først og fremst om utseende, ikke helse

RUTINE: Å stå opp gryende tidlig er vanskelig for mange av oss, men ifølge Jensen vil det bli enklere etter et par uker. Foto: NTB scanpix
RUTINE: Å stå opp gryende tidlig er vanskelig for mange av oss, men ifølge Jensen vil det bli enklere etter et par uker. Foto: NTB scanpix Vis mer

Blir lettere etter et par uker

Kristiansen påpeker at det er ingen fasit på når på døgnet det er best å trene. Det kan selvsagt være svært individuelt hva man føler er best.

Trening i 16-17-tiden mener mange er det aller beste. Da er kroppstemperaturen vår en hel grad varmere enn på morgenen. Det gjør at musklene blir mer tøyelige og mange synes treningen føles mer effektiv, forklarer hun.

Så hvis du kommer deg på trening etter jobb, er det selvsagt bra. Men for mange er det vanskelig å få tid og ork, når man også må hente unger i barnehage og lage middag. Da kan morgentreningen være litt lettere å få tid til.

Å stå opp gryende tidlig er for mange av oss ikke så fristende. La oss være ærlig, for noen kan det rett og slett føles vondt å stå opp tidlig.

– Det å trene om morgenen handler om rutine. Gjennomfør på tross av motstanden i kroppen de første par ukene, så vil du etterhvert glede deg til dette faste ritualet, sier Jensen.

For selv om det kan føles vondt i starten, så vil kroppen venne seg til det etter kun et par uker. Og når det blir en rutine så vil du ikke lenger føle at det er noe problem å stå opp tidlig for å trene.

– Jeg tror fast og bestemt på at alle kan skape treningsrutiner som går utover komforten. Vær stolt og skryt av at du er tidlig oppe og trener, ta inn omgivelsene og bruk tiden til å tenke positivt rundt dagens gjøremål. Og ikke minst; nyt følelsen treningen vil gi deg og la den løfte deg gjennom dagen, foreslår han.

Til forsiden