Flyskrekk

Har du flyskrekk?

Her er ekspertens beste råd til deg!

FLYSKREKK: Har du flyskrekk? I denne saken får du ekspertens beste råd!  Foto: Shutterstock / Nieuwland
FLYSKREKK: Har du flyskrekk? I denne saken får du ekspertens beste råd! Foto: Shutterstock / Nieuwland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fly. Bare ordet er nok til å få håndflatene dine til å begynne å svette, en liten klump former seg i magen, panikkfølelsen setter inn. Ja, selv før du en gang har booket turen som du egentlig gleder deg vilt til, kjenner du at angsten for det hersens flymaskinet kommer. For det SISTE du vil oppleve i veden er å dø i en flystyrt. Og det skjer jo «hele tiden»….. Eller, det virker hvert fall sånn i nyhetsbildet.

Senest i januar skjedde det jo i Norge, da det styrtet et postfly på vei fra Gardermoen til Tromsø. Slike hendelser skaper gjerne ekstra redsel, særlig blant de av oss som allerede synes det er ganske guffent å fly. Men det er ikke uvanlig.

Psykolog Lars Dehli forteller at i overkant av hundre tusen nordmenn lider av så sterk flyskrekk at de helt unngår å fly.

Internasjonale undersøkelser viser at vanlige plager er bekymring lang tid i forveien, søvnvansker, angstanfall, minner fra tidligere traumatiske opplevelser med fly, og en følelse av å være en belastning for andre.

Ekspertipset: Eksponer deg for angsten og katastrofetanker

Dehli har derfor en klar oppfordring når det gjelder flyskrekk:

EKSPONER DEG FOR FRYKTEN: Ja, det høres kanskje litt merkelig ut, men eksperten anbefaler deg faktisk å eksponere deg for frykten din! Foto: DPA
EKSPONER DEG FOR FRYKTEN: Ja, det høres kanskje litt merkelig ut, men eksperten anbefaler deg faktisk å eksponere deg for frykten din! Foto: DPA Vis mer

- Det optimale for å overvinne flyskrekken er å eksponere seg for angsten og katastrofetanker, samtidig som man reduserer trygghetsstrategier, sier psykologen.

Han mener det finnes noen teknikker som kan hjelpe oss med å mestre flyskrekk. Her er seks strategier:

1. Sett deg inn i hvorfor flyskrekk er en naturlig reaksjon, og tilegn deg kunnskap om de fysiologiske virkningene av å fly. 
Kunnskap om at opplevelser på flyet er normale, vil være beroligende. For eksempel kan lyder på flyet være skumle fordi vi ikke er vant til dem. Kunnskap om hvorfor det forekommer er betryggende.

2. Identifiser hva slags tanker som utløser angsten din, for eksempel «jeg får angstanfall om bord i flyet» eller «flyet styrtet i et flammehav». 
Flyskrekk er abstrakt, og derfor vanskelig å håndtere. Spør deg selv hva du, helt konkret, er redd for.  

3. Lær deg å utfordre katastrofetankene på landjorda. «Å smi mens jernet er kaldt» er en effektiv strategi ved alle angstproblemer. 

4. Identifiser og reduser uhensiktsmessige trygghetsstrategier som bidrar til å opprettholde og forsterke angsten.
Å søke trygghet fører enten til en kortvarig lettelse av angsten, eller en eskalering av angsten, mener Dehli. Lag derfor en rangert liste over dine slik trygghet, som for eksempel piller eller alkohol. Slutt å bruk disse, og luk først ut den du er minst avhengig av.

5. Finn situasjoner og eventuelle medhjelpere for å gjøre eksponeringsøvelser.
Skap angst som er mest mulig lik det du frykter, og bruk steder hvor du ikke kan flykte, som det jo er på et fly. En øvelse som kan hjelpe er å stenge seg inne i et bøttekott eller i en heis, sammen med en medhjelper.

6. Øv på «frakoblet» oppmerksomhet; teknikker for å ikke gå inn i katastrofetanker.
Det kan være fruktbart å kople fra oppmerksomheten. Se for deg en utsikt du liker godt, som et sted du har vært eller en fantasi. Da dukker det opp tanker i hodet ditt. Se for deg tanken visuelt, sett tanken i en såpeboble, og send den avgårde. Gjør dette med alle tanker som dukker opp, og etter en stund vil de mest plagsomme tanker avta.

LES OGSÅ: Husk dette når du er i lufta

Mange kvinner er redde

Tormod Huseby, psykiater og forfatter av selvutviklingsboka «Alene Naken» forteller at det er en overvekt av kvinner som har så sterk redsel for å fly at vi kan kalle det flyfobi.

Psykiateren viser til psykiaterkollega Øivind Ekeberg, som sier det vi særlig er redd for er turbulens, motorproblemer og kollisjon i luften. Hos enkelte ble redselen utløst av en ekkel episode.

Ifølge psykiateren ligger det ofte feiloppfatninger og fantasier bak flyskrekk. For eksempel kan turbulens føles som et kraftig fall, mens det i virkeligheten bare er et «fall» på noen centimeter.

- Høydeskrekk er vanlig, og mennesker har en naturlig angst for å falle. Derfor kan turbulens feilaktig oppleves som farlig, sier han, og anbefaler alle å lære kognitive teknikker, som for eksempel Dehlis punkter (se listen lengre oppe i saken).

Psykiateren har en rekke tips til hva han mener kan gjøre flyturen lettere.

LES OGSÅ: Blir du svimmel når du ser sprøyter eller blod?

Dette må vi huske på:

  • Kaffe (og te) er vanndrivende og kan gi hjertebank, noe som forbindes med angst. Drikk heller vann eller juice før og under flyturen.
  •  Ikke hast avgårde til flyplassen. Ha god tid før flyavgang. Hvis du stresser før flyturen, setter kroppen seg gjerne i angstberedskap.
  • Lær deg å puste jevnt, dypt og rolig.
  • Er du engstelig for lyder og bevegelser. Sett deg foran i flyet, hvor det er det minst lyd.
  • Lær deg avslapningsteknikker for å minske skrekken, heller enn å ta beroligende som valium.
  • Alkohol kan virke beroligende, men er ikke noe godt råd over tid. Dessuten er det viktig å vite at du tåler mindre alkohol i lufta enn på landjorda. Alkohol er dessuten vanndrivende, og dette er grunnen.
  • Distraksjon er bra, og på fly kan det være avledende å for eksempel snakke med andre passasjerer. Dette kan være en trygghetsstrategi, som psykolog Lars Dehli ikke mener er en god løsning over tid.
  • Fly ofte. Gjentatte eksponeringsøvelser mot fobier gir mestringsfølelse. Å gjøre ting man frykter ofte nok fører gjerne til mindre frykt.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer