ANDESYNDROMET: Mange smiler og later som om alt er fint, selv om de er fulle av bekymring på innsiden. FOTO: NTB Scanpix
ANDESYNDROMET: Mange smiler og later som om alt er fint, selv om de er fulle av bekymring på innsiden. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Har du hørt om Duck Syndrome?

De aller fleste av oss har et snev av det.

Alle mennesker har et grunnleggende behov for å bli likt og akseptert av andre. Vi ønsker bekreftelse og anerkjennelse, og vil helst ikke avsløre for mange av våre mindre positive sider.

De fleste har opplevd å måtte plastre på et falskt smil og late som om alt er greit, selv om de på innsiden er slitne, bekymret eller triste. Det er det som har fått navnet «Duck Syndrome» eller andesyndromet på norsk.

Duck Syndrome handler om at du fremstiller livet ditt som positivt, flott og bekymringsfritt på utsiden, men at du på innsiden er sliten og bekymret. Ordet ble til fordi endene tilsynelatende glider rolig over vannet, mens under overflaten padler de konstant med de små beina for å holde seg flytende.

- Det er ikke en formell psykisk helse-diagnose. Syndromet er ofte blitt beskrevet fra skole- og utdanningsinstitusjoner, og studenter refererer til situasjoner der lidelsen ser helt rolig ut på overflaten, mens de i virkeligheten prøver å holde tritt med kravene i livet, sier Tove Gundersen, som er generalsekretær i Rådet for psykisk helse.

Kanskje du sliter med søvnvansker og desperat prøver å holde energien oppe på jobb? Eller kanskje du opplever angst, depresjon eller overveldende stress, men later som om alt er fint?

Risikofaktorer for andesyndrom og psykiske problemer generelt er stress, personlige og familiemessige problemer, vektlegging av prestasjon samt familiens overbeskyttelse.

- Det er fortsatt vanskelig for mange å være åpne om at de strever. Årsakene er individuelle og sammensatte. Eksempler er frykt for hva omgivelsene sier, skam, skyld og utilstrekkelighetsfølelse, forklarer Gundersen.

LES OGSÅ: Marielle brukte Facebook for å komme seg ut av ensomheten

BLID OG FORNØYD: Et stort smil kan noen ganger skjule en stor bekymring. FOTO: NTB Scanpix
BLID OG FORNØYD: Et stort smil kan noen ganger skjule en stor bekymring. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Vi tror andre er lykkeligere

Forskning viser at de aller fleste av oss har en tendens til å tro at andre er mye lykkeligere enn oss selv. Dette gjelder også personer som står oss nær, for eksempel gode venninner.

- Dette handler om at vi møter andre personer i sosiale sammenhenger eller via Facebook eller Instagram, der de selv har sjansen til å vise et glansbilde av livet sitt. I sosiale medier kan man selv velge å fremstille livet som lykkelig og perfekt, selv om det egentlig ikke er så perfekt, sier Ingrid Blessom, som er psykolog og sexolog ved Institutt for klinisk sexologi.

Hvordan andre egentlig har det blir dermed ikke synlig for oss, og vi skaper oss en forestilling om et perfekt, lykkelig og innholdsspekket liv. (Pssst: Dette gjør sosiale medier med selvbildet vårt)

- Det at vi skaper forstillinger om hvor lykkelige og vellykket alle andre er, gjør at vi gjemmer våre egne vonde følelser for å fremstå som like vellykkede. For mange gir dette en følelse av ensomhet, og gjør at vi kjenner oss ulykkelige og mindre tilfreds med livet generelt, forteller hun.

LES OGSÅ: Par som ikke poster bilder av seg selv i sosiale medier, er lykkeligere

Viktig med åpenhet

Å skjule at du har det vanskelig kan være veldig usunt og ødeleggende, og mange skjuler til og med hvordan de egentlig har det for sin nærmeste familie og sine nærmeste venner.

- Resultatet er at mange isolerer seg når de har det vanskelig, i stedet for å være åpne om det. Dette er dumt, siden man da risikerer å kjenne seg ensom, ulykkelig og lite tilfreds. Faren er at de vonde følelsene varer lenger og at de kan forverre seg, sier Blessom.

Du kan også gå glipp av verdifull sosial støtte fra familie og venner, som de fleste får dersom de klarer å åpne seg.

- Om man ikke får den sosiale støtten man trenger, kan det gå ut over jobb- og familieliv. Kanskje begynner man å prestere dårligere på jobb enn man tidligere har gjort, og man kjenner at man gradvis trekker seg vekk fra familie og venner, sier hun.

Selv om det kan kjennes skummelt, er rådet å være åpen om at man har det vanskelig, i stedet for fremstille livet som rosenrødt når dette ikke harmonerer med virkeligheten.

- En fin «bieffekt» av å være åpen om hvordan man egentlig har det, er at mange opplever at man utvikler dypere og tryggere relasjoner både til sin partner, nær familie og til sine venner. Trolig vil du oppleve at også andre åpner opp om hvordan de egentlig har det, noe som åpner opp for at dere kan utvikle virkelig gode, langvarige og dype relasjoner, sier Blessom.

LES OGSÅ: En negativ kommentar førte til at Johanna fikk dysmorfofobi i tenårene

VÆR ÅPEN: Det kan hjelpe å være ærlig og åpen med noen du stoler på, og ikke alltid late som om du har det bra. FOTO: NTB Scanpix
VÆR ÅPEN: Det kan hjelpe å være ærlig og åpen med noen du stoler på, og ikke alltid late som om du har det bra. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Søk hjelp

Det er viktig å vite at det er hjelp å få, og det er alltid for tidlig å gi opp.

- Det er normalt å streve i løpet av livet, og ingen problemer er for små. Folk ønsker å hjelpe, og åpenhet hjelper ofte i seg selv. Det hjelper også omgivelsene til å forstå, forklarer Gundersen.

Vi mennesker trenger av og til sorteringshjelp og støtte til å finne mulighetene, og noen trenger behandling.

- Uten åpenhet og behandling, så vil symptomer på angst, depresjon og de fleste andre psykiske lidelser ha en tendens til å vare mye lenger og forverres. Det er klokt å be om hjelp tidlig, og da blir ofte resultatene bedre, sier hun.

Det finnes muligheter til lindring og mestring. Samtidig blir mange helt kvitt psykiske problemer og lidelser.

Sliter du med vonde tanker eller er bekymret for noen du kjenner? Ta kontakt med:

  • Fastlegen din.
  • Privatpraktiserende psykolog.
  • Kirkens SOS. Døgnåpen tjeneste.
  • På nettsidene til Rådet for psykisk helse finner du informasjon om psykiske helseplager, og hvor du kan henvende deg hvis du trenger hjelp.
  • Er faren akutt, ring 113.

LES OGSÅ: «Gatsbying» er den nye, store datingtrenden

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: