HOOP DANCE: Husker du rockeringen? Hoop Dance er en ny og morsom treningsform som blir stadig mer populær. Foto: Privat
HOOP DANCE: Husker du rockeringen? Hoop Dance er en ny og morsom treningsform som blir stadig mer populær. Foto: Privat Vis mer

Hoop Dance

Har du hørt om Hoop Dance?

Rockeringen har igjen blitt populær – på YouTube ligger det over 260 000 videoer ute.

KK.NO: Mange har svært stillesittende dager, både på jobb og i fritiden, så jo mer bevegelse du får presset inn i hverdagen, jo bedre er det.

Men trening trenger slett ikke bare handle om fart, styrke og å telle repetisjoner – det kan også bare være gøy å bevege seg litt annerledes enn du vanligvis gjør.

En av de nyeste treningstrendene som nå skal få oss til å løfte på rumpa, er et gammelt fenomen i ny innpakning – nemlig rockeringen.

Treningsformen kalles for Hoop Dance, og handler i all hovedsak om å ha det gøy.

– Hoop Dance er en veldig allsidig og effektiv treningsform. Fordi vi er i konstant fart, bruker hele kroppen, og de store musklene i beina til sånt som å hoppe gjennom ringen, er det en veldig effektiv måte å trene kondisjon på, sier Benedicte Rasch, som er instruktør og eier av Mad Moonrise Hoop Dance

LES OGSÅ: Slik trener du deg stressfri

Trener både kondisjon og kjernemuskulatur

Hoop Dance går ut på å utfolde seg med rockering til musikk og gjøre forskjellige triks som flyter over i hverandre til musikken. Noen av triksene er enkle å lære, mens andre er mer utfordrende. 

– Rockeringen kan være på kroppen, for eksempel rundt knærne, magen eller brystet, pluss av vi har masse ulike hånd-triks. Vi stopper aldri opp, men er i en kontinuerlig «flow» til musikken med triks som flyter over i hverandre, forklarer hun. 

MANGE TRIKS: Instruktør Benedicte Rasch forteller at Hoop Dance er en allsidig og effektiv treningsform med flere hundre ulike triks å velge mellom, i ulike vanskelighetsgrader. Foto: Privat
MANGE TRIKS: Instruktør Benedicte Rasch forteller at Hoop Dance er en allsidig og effektiv treningsform med flere hundre ulike triks å velge mellom, i ulike vanskelighetsgrader. Foto: Privat Vis mer

Med flere hundre ulike triks å velge mellom, og stadig flere som dukker opp på Youtube og Instagram, påpeker hun at du alltid vil møte på nye utfordringer. Men det er likevel enkelt nok til at alle kan prøve seg.

– Noen tenker at rockering ikke passer for dem fordi de aldri har klart å rocke med ringen rundt livet, men Hoop Dance er annerledes enn vanlig rockeringtrening. Vi har mange ulike øvelser, og minst hundre av dem er enklere enn å bruke rockering rundt livet, understreker Rasch.

Ifølge henne kan Hoop Dance være en effektiv måte å forbrenne kalorier på, og i tillegg til at dette er fin kondisjonstrening får også kjernemuskulaturen kjørt seg.

– Det er svært mange ulike små og store muskelgrupper som brukes når ringen er ulike steder på kroppen. Både i magen, ryggen, siden, indre muskulatur i brystet og hofteregionen. Man trener også opp kroppskontroll og koordinasjon, forklarer instruktøren.

TRENINGSEKSPERT: Personlig trener Tessa Sørensen påpeker at trening handler om mye mer enn kun effekt, det er også viktig å ha det gøy. Foto: Privat
TRENINGSEKSPERT: Personlig trener Tessa Sørensen påpeker at trening handler om mye mer enn kun effekt, det er også viktig å ha det gøy. Foto: Privat Vis mer

Trening handler også om å ha det gøy

Tessa Sørensen som er personlig trener og driver nettsiden Tessasorensen.no tror at Hoop Dance som treningsform kan sidestilles med dans, der rockeringen brukes som et tilbehør til trening med egen kroppsvekt. 

– For å se på treningseffekten må vi se på arbeidet som gjøres, altså gjennomsnittspulsen under økten og hvordan kroppen brukes. Treningsutbytte avhenger av hva instruktøren legger opp til og har potensial til å være alt fra en lav- til høyintensitetsøkt, sier hun til KK.no. 

– Men trening handler om mye mer enn kun effekt, og dette kan nok gi stor trim av latter og begeistringsmusklene, legger hun til.

KK-journalist Stine Hartmann har selv prøvd seg på Hoop Dance hos Mad Moonrise, der hun sammen med 17 andre nye rockere skulle finne flowen med rockeringen i 90 minutter. Og hun syntes det hele gikk overraskende bra. 

– Ikke bare hadde jeg vondt i kjeven fordi jeg hadde ledd så mye, magemusklene hadde virkelig fått jobbet iherdig også! Yes, dette er virkelig god trening, mener Hartmann. 

LES OGSÅ: Slik effekt har trening på kroppen

TESTET HOOP DANCE: KK-journalist Stine Hartmann (til høyre) har selv prøvd seg på Hoop Dance, noe som ble en svært morsom opplevelse. Foto: Privat
TESTET HOOP DANCE: KK-journalist Stine Hartmann (til høyre) har selv prøvd seg på Hoop Dance, noe som ble en svært morsom opplevelse. Foto: Privat Vis mer

Hoop Dance er fin hjemmetrening

Du behøver ikke nødvendigvis gå på kurs for å trene Hoop Dance, dette er en treningsform du fint kan gjøre ute i parken, i hagen, eller hjemme i egen stue – forutsatt at du har plass nok.

– Om man bor i en liten leilighet kan man oppleve begrensninger med plassen. Noen av øvelsene, spesielt håndtriksene hvor rockeringen er utenfor kroppen, tar stor plass og man bør ha 3-4 kvadratmeter å boltre seg på, forteller Rasch. 

Dersom du vil utfolde deg helt fritt er det også et pluss om du har litt takhøyde. Sørg for at du ikke har taklamper som henger ned i rommet du vil trene i, og fjern ting som kan knuses hvis ringen glipper og fyker rundt. 

– Å ha ringen på kroppen tar mindre plass enn å gjøre håndtriks utenfor kroppen. Hvis man ser bort fra plass-utfordringen er Hoop Dance veldig godt egnet til å øve på hjemme, fordi det finnes så mange gode tutorials på internett å lære fra, sier hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: