L7-DIETTEN: - Jeg koser meg like mye som før. Å bytte ut matvarer til fordel for andre som er sunnere, er lett som bare det, sier Janne, som har gått ned 8 kilo med diettnyheten L7. Foto: Curt Hjertstedt
L7-DIETTEN: - Jeg koser meg like mye som før. Å bytte ut matvarer til fordel for andre som er sunnere, er lett som bare det, sier Janne, som har gått ned 8 kilo med diettnyheten L7. Foto: Curt Hjertstedt
Lavkarbo

Har du hørt om L7-dietten? Perfekt for deg som er fan av lavkarbo

Janne Bjerkås Haraldsen (59) er full av energi, takket være kickstart med den nye dietten.

Da Janne Bjerkås Haraldsen fra Oslo skålte for det nye året, var det mer helhjertet enn på lenge. Hun har all grunn til å være fornøyd.

Komplimentene har nemlig haglet, etter at hun i høst bestemte seg for å teste ut L7-dietten - der du spiser lavkarbo fram til kl. 19.00 hver dag, og deretter venter med neste måltid til frokost.

LES OGSÅ: Frokosten alle eksperter anbefaler! 

I en ny bok viser legene Sofie og Erik Hexeberg hvordan denne kombinasjonen er vitenskapelig begrunnet. Ifølge ekspertene gir «spisepausen» enzymene i kroppen mulighet til å hente seg inn og fornye cellene, noe som er gunstig med tanke på et langt liv og sunn helse.

Droppet småspising

- For meg var det ikke noe problem å spise dagens siste måltid før Dagsrevyen. Småspising foran tv-en er jo egentlig bare en uvane, og det er interessant at forskning nå viser at halvfaste og lavkarbo passer så bra sammen, sier Janne fornøyd.  

Hva gjorde at L7-dietten fanget din interesse?

– Opp gjennom årene har jeg vært fornøyd med livet, bortsett fra at jeg de ti siste årene har hatt noen kilo for mye rundt livet.

LES OGSÅ: Slik unngår du å småspise

Janne har prøvd diverse slankekurer. I 2014 gikk hun ned 13 kilo med lavkarbo, men gikk opp igjen noen kilo da hun la om til normalt kosthold igjen.

- Nå har jeg innsett at jeg skal leve på lavkarbo resten av livet – for kostholdet gir meg så mange bonuser: Ikke bare har jeg gått ned åtte kilo siden i høst; enda viktigere er det at jeg nå har en sunn BMI. Det er så deilig å merke den ekstra energien som vektnedgangen ga meg.

LES OGSÅ: Testen som avslører mer enn BMI

Søtsuget forsvant

Janne har ikke hatt noen problemer med å holde motivasjonen oppe i perioden hun har fulgt L7-dietten.

– Jeg har hele tiden hatt målet for øyet at jeg skal ha BMI på 25. Ikke lenger overvektig. Det er ikke farlig å sprekke. Man bør jo gjøre alt for at det ikke skal skje. Men skjer det, så er det en ny dag i morgen, og da er det «på‘an» igjen. Det som er så 
bra med lavkarbo, er at søtsuget blir helt borte, og det gjør jo det hele veldig mye enklere.

LES OGSÅ: Maten som stagger søtsuget

Ekspertene er delte

-Lavkarbo kan ha effekt over en kortere tidsperiode, men den kan ha negative effekter over tid med det resultat at man «sprekker» og legger på seg igjen, sier Norges fremste ekspert innen fordøyelse, professor Jan Oxholm Gordeladze.

NY BOK: «Bli kvitt magefettet - L7-dietten».
NY BOK: «Bli kvitt magefettet - L7-dietten». Vis mer

Professoren – som er tilknyttet Universitetet i Oslo – er imidlertid tilhenger av at man har et langt opphold mellom måltidene. Skal kroppens hormonsystemer fungere, anbefaler Gordeladze en spisepause på rundt seks timer, avhengig av om man spiser mat
som tas opp hurtig eller litt langsommere. Optimalt er fiber, sunt fett og grov konsistens.

Wenche Frølich, professor i mat og ernæringsvitenskap ved Universitetet i Stavanger, mener det er direkte usunt å leve på en lavkarbodiett over lang tid.

- Karbohydratrike matvarer er en god kilde for mange næringsstoffer kroppen trenger for å fungere. Du får ikke alle disse fra fett og proteiner. Det er trist at folk blir lurt til ikke å spise karbohydrater, har Frølich tidligere uttalt til VG

«Bli kvitt magefettet med L7-dietten» er gitt ut av Aller Bok. 

Denne artikkelen er også publisert i Allers.

Til info: Vi gjør oppmerksom på at både KK.no, Allers og Aller Bok er eid av Aller Media.

Til forsiden