Skiftarbeid:

Har du hørt om SWSD?

- Kan føre til alvorlig søvnlidelse

PÅVIRKER MYE: Å jobbe skift kan for mange føre til alvorlige søvnproblemer, noe som igjen kan påvirke store deler av livet. - Kroppen trives best med stabil døgnrytme, sier forsker. FOTO: NTB
PÅVIRKER MYE: Å jobbe skift kan for mange føre til alvorlige søvnproblemer, noe som igjen kan påvirke store deler av livet. - Kroppen trives best med stabil døgnrytme, sier forsker. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Kroppen trives best med en stabil døgnrytme, og det er én av grunnene til at søvneksperter anbefaler at vi legger oss og står opp til samme tidspunkt hver dag.

For mange er det så og si umulig å følge det rådet, for eksempel hvis de jobber sene kvelder, netter eller veldig tidlige morgener, og at disse tidspunktene endrer seg fra uke til uke. Det gjelder mange yrkesgrupper, for eksempel sykepleiere, butikkmedarbeidere og servitører,

En slik uregelmessig døgnrytme kan føre til søvnforstyrrelser. Du kan føle deg konstant trøtt og sliten, og slite med å sovne når du først legger deg.

Denne typen søvnproblemer på grunn av skiftarbeid har fått navnet Shift Work Sleep Disorder (SWSD), ifølge Psychology today.

Omtrent hver fjerde ansatt i Norge arbeider i en skift- eller turnusordning. Skift- og turnusarbeid kjennetegnes av at arbeidet foregår på ulike tider av døgnet, og ofte alle dager i uken. Rundt 580 000 ansatte i Norge jobber skift eller turnus. 218 000 personer (9 prosent av de ansatte i alt) arbeider regelmessig utenom ordinær dagtid uten at det er i form av en skift- eller turnusordning, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Men hvorfor kan uregelmessig døgnrytme være farlig?

SØVN ER VIKTIG: - Et søvnunderskudd kan gjøre deg mer utsatt for å utvikle psykiske helsevansker som for eksempel angst og depresjon, sier eksperten.
SØVN ER VIKTIG: - Et søvnunderskudd kan gjøre deg mer utsatt for å utvikle psykiske helsevansker som for eksempel angst og depresjon, sier eksperten. Vis mer

Påvirker kroppen

- Kroppen trives best med stabil døgnrytme. Med ustabil døgnrytme kan det være vanskelig å få sove på tidspunkter som er tilgjengelig for søvn, selv om man er trøtt når man er på jobb. Da blir det fort for lite søvn.

Det sier Morten Engstrøm, som er forsker ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved NTNU, til KK.

For mange blir det omtrent som kronisk jetlag, som kan oppstå når du reiser med fly gjennom flere tidssoner.

- Noen snur døgnet i helgene som en frivillig sosial jetlag, og det er egentlig ikke så mye bedre, men i det minste er det mulig å legge seg for å sove litt om det blir for ille. Det er sjelden mulig å kompensere slik om man er på jobb, sier Engstrøm.

Hva er Shift Work Sleep Disorder?

Søvnforstyrrelser på grunn av skiftarbeid skyldes som nevnt ujevn døgnrytme på grunn av nattevakt, morgenvakt, kveldsjobbing eller roterende skift. Søvnforstyrrelsen kan gjøre deg overdrevent søvnig, eller søvnløs når du prøver å sove.

Denne typen søvnmangel er ikke bare utmattende, det kan faktisk være farlig.

Du kan oppleve:

  • Forstyrret søvn, inkludert vanskeligheter med å sovne.
  • Dårlig søvnkvalitet eller kortvarig søvn.
  • Problemer med konsentrasjonen.
  • Overdreven søvnighet.
  • Mangel på energi.
  • Nedstemthet.
VANSKELIG Å SOVE: Søvnforstyrrelser på grunn av skiftarbeid kan gjøre det vanskelig å sovne når du først legger deg, selv om du er veldig trøtt.
VANSKELIG Å SOVE: Søvnforstyrrelser på grunn av skiftarbeid kan gjøre det vanskelig å sovne når du først legger deg, selv om du er veldig trøtt. Vis mer

Kan påvirke den psykiske helsen

Søvnkvaliteten påvirker både din psykiske og fysiske helse.

- Mens vi sover skjer det mange viktige prosesser i kroppen, og søvnen er blant annet viktig for hjernen vår, som skiller ut avfallsstoffer mens kroppen sover. Det er derfor svært viktig å få regelmessig og nok søvn. Et søvnunderskudd kan gjøre deg mer utsatt for å utvikle psykiske helsevansker som for eksempel angst og depresjon.

Det sier Tove Gundersen, som er generalsekretær i Rådet for psykisk helse til KK.

Gundersen har mange tips for å ivareta et godt søvnmønster, som å legge seg og stå opp til faste tider, mosjonere jevnlig og lage gode ritualer knyttet til leggetid.

- Når du jobber skift og kommer ut av den naturlige søvnsyklusen, påvirker det kroppens naturlige rytme og kan komme i veien for de viktige fysiologiske søvnprosessene, forklarer hun.

Menneskekroppen er innstilt på at søvnfasen skal være om natten, og det er derfor vanskelig og uheldig å snu døgnrytmen. Skiftarbeid, og da spesielt nattarbeid, innebærer jo at aktivitet og søvn skjer på tidspunkt der kroppen ikke er biologisk tilpasset til denne atferden.

- Det som skjer ellers i samfunnet har også stor betydning for oss, i tillegg til at dagslys aktiverer ulike prosesser i kroppen. Skiftarbeidere får derfor som oftest kortere søvnfase selv om søvnbehovet er normalt, og den avkortede søvnen gjør at mange ikke blir uthvilte, noe som over tid tærer på, sier Gundersen.

Studier viser at både skift og nattarbeid, samt lang arbeidstid, kan ha negative konsekvenser for både psykisk og fysisk helse, ifølge Gundersen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer