HØYT KOLESTEROL: Grove kornprodukter (som havre), frukt, grønnsaker, nøtter, frø, bønner, magre kjøttkilder (som kylling) og planteoljer er blant matvarene som kan ha en positiv innvirkning på kolesterolnivåene dine.  Foto: NTB scanpix
HØYT KOLESTEROL: Grove kornprodukter (som havre), frukt, grønnsaker, nøtter, frø, bønner, magre kjøttkilder (som kylling) og planteoljer er blant matvarene som kan ha en positiv innvirkning på kolesterolnivåene dine. Foto: NTB scanpix
Høyt kolesterol:

Har du høyt kolesterol: Her er matvarene som hjelper

... Og det et er særlig én ting du bør kutte ned på.

Høyt kolesterol er en av de vanligste årsakene til utvikling av hjerte- og karsykdommer. Og selv om du kanskje tenker at du er «altfor ung og sunn» til at dette kan gjelde deg, så bør du kanskje høre med legen om du bør sjekke kolesterolnivået. Høyt kolesterol kan nemlig være arvelig, og det er faktisk flere unge kvinner som rammes av hjerteinfarkt i dag.

METTET FETT: Det viktigste du kan gjøre for å få ned kolesterolnivåene er å kutte ned på mettet fett, forklarer Kari H. Bugge – ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS,
METTET FETT: Det viktigste du kan gjøre for å få ned kolesterolnivåene er å kutte ned på mettet fett, forklarer Kari H. Bugge – ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, Vis mer

En sunn livsstil kan være med på å senke kolesterolet. Og maten du spiser har også mye å si. Får du i deg store mengder mettet fett (hovedsakelig bearbeidede og animalske matvarer) gjennom kosten, kan dette påvirke kolesterolnivåene dine negativt (pssst: Dette bør du vite om egg og kolesterol).

- Kroppen produserer sitt eget kolesterol. Når vi spiser mettet fett, pakkes dette inn i kolesterol for å kunne fraktes i kroppen. Jo mer vi spiser, jo mer må kroppen produsere av kolesterol for å pakke det inn. Dette kan feste seg i åreveggene og gi fortetninger over tid. Derfor bør man redusere mengden mettet fett i kosten, forklarer Kari H. Bugge – ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS til KK.no:

- Det finnes godt og dårlig kolesterol, hvor LDL er det dårlige og HDL er det gode. Balansen mellom LDL og HDL kolesterol er derfor også avgjørende.

Viktig: Kutt ned på mettet fett

Kort forklart er altså mettet fett «utingen» når det gjelder kolesterol. Dette er fett du gjerne finner i kjøtt- og meieriprodukter, kaker, kjeks og potetgull. Umettet fett er det gode fettet, som du får fra for eksempel avokado, nøtter og laks.

- Ja, mettet fett bør vi bør redusere inntaket av og heller spise mer av det umettede fettet. Hovedkildene til mettet fett er kjøtt med mye fett, bearbeidede kjøttprodukter og fete meieriprodukter. Man bør derfor redusere inntaket av meierismør, rømme, fløte, fete oster og andre fete meieriprodukter, samt rødt kjøtt og særlig kjøttprodukter som pølser og bacon, sier Live Bøe Johannessen, som er seniorrådgiver ved avdeling kommunikasjon i Helsedirektoratet, til KK.no.

STYR UNNA: Særlig bearbeidede kjøttprodukter, samt fete meieriprodukter, vil kunne øke kolesterolnivåene dine. Foto: Shutterstock / Maria Savenko
STYR UNNA: Særlig bearbeidede kjøttprodukter, samt fete meieriprodukter, vil kunne øke kolesterolnivåene dine. Foto: Shutterstock / Maria Savenko Vis mer

- Mettet fett kjennetegnes enkelt ved at det er fast i formen i kald tilstand, mens umettet fett er mykt eller flytende.

LES OGSÅ: Høyt kolesterol? Ta deg en banan!

Ha mer av dette på menyen

Ok, så rødt kjøtt er «ut», fete meieriprodukter er «ut», sukker er «ut». «Hva kan man spise da», tenker du kanskje nå? Jo, det er det er det faktisk mye av - og flere matvarer har en positiv effekt på kolesterolnivået.

- Spis masse grønnsaker og frukt, bær, fisk, grove kornprodukter og magre kjøttsorter som for eksempel kylling. Man bør velge de magre meieriproduktene som lett- eller skummet melk og mager ost. Meierismør bør byttes ut med myke margariner eller oljer, forteller Bøe Johanssessen i Helsedirektoratet.

Ifølge Bugge i Grete Roede kan også fiberrike matvarer og bygg være bra:

- Spis gjerne mer fiberrike matvarer, som grønnsaker og frukt, daglig. Fordi det inneholder fiber og noen fibertyper er kolesterolsenkende. Og Betaglukan fra bygg har vist seg å ha kolesterolsenkende effekt. Den gunstige effekten oppnås ved et inntak på 3 g betaglukan fra bygg hver dag, sier hun:

- Å spise sunt, kombinert med å være i fysisk aktivitet, anbefales for å redusere kolesterolet. Et hjertevennlig kosthold vil være gunstig. Du kan faktisk oppnå 10-30 prosent senkning av kolesterolet ved å følge et hjertevennlig kosthold (etter Helsedirektoratets anbefalinger).

LES OGSÅ: Er honning sunnere enn sukker?

BYGG ER BRA: - Betaglukan fra bygg har vist seg å ha kolesterolsenkende effekt, forklarer Bugge i Grete Roede.
BYGG ER BRA: - Betaglukan fra bygg har vist seg å ha kolesterolsenkende effekt, forklarer Bugge i Grete Roede. Vis mer

LES OGSÅ: Tegn på at kroppen din trenger mer fiber

Kort oppsummert matliste for deg med høyt kolesterol:

Mat du kan spise mer av:
Fiberrike matvarer
Grønnsaker og frukt
Nøtter og frø
Bønner
Grove kornprodukter (eks. havregryn, bygg)
Magre kjøttprodukter som kylling, fisk etc.
Plantebaserte oljer
Mørk sjokolade
Grønn te

Mat du bør begrense inntaket av:
Bearbeidede kjøttprodukter
Rødt kjøtt
Fete meieriprodukter
Hvitt sukker
Siktet hvetemel
Hvit ris
Lys pasta
Omega 6-rike planteoljer

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke kutte ut brødet

Til forsiden