Innsovningsproblemer

Har du ofte problemer med å sovne?

15 prosent av voksne nordmenn sliter med innsovningsproblemer oftere enn ti ganger i måneden.

VÅKEN: Problemer med å sovne er et vanlig problem som rammer rundt 15 prosent av den voksne befolkningen. Foto: Shutterstock / Nina Buday
VÅKEN: Problemer med å sovne er et vanlig problem som rammer rundt 15 prosent av den voksne befolkningen. Foto: Shutterstock / Nina Buday Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ligger du ofte og stirrer i taket når du aller helst skulle ha hatt litt etterlengtet søvn? De aller fleste av oss har hatt noen irriterende våkenetter der man bare aldri ser ut til å finne roen nok til å sovne. Du titter på klokka hvert femte minutt og etter en stund begynner panikken å bre seg. «Herregud jeg skal stå opp om fire timer». Og det gjør det i hvert fall ikke lettere å sovne.

– Vår siste undersøkelse av dette viste at 15 prosent av voksne nordmenn har innsovningsinsomni, definert som søvnlatens på mer enn 30 minutter, oftere enn 10 dager per måned, sier Bjørn Bjorvatn, søvnforsker og professor i medisin ved UiB, til KK.no.

LES OGSÅ: Har du hørt om søvnparalyse?

Det er også langt flere kvinner enn menn som har søvnproblemer.

Når innsovningsproblemene skjer litt oftere enn bare «av og til», så kan det bli et realt problem. Nok søvn, og god søvn, er tross alt ekstremt viktig for både vår mentale og fysiske helse. Men hvis det er så viktig å sove, hvorfor er det da så vanskelig noen ganger?

– Noen nevner stress, bekymringer eller smerter. Noen forteller om ingen spesifikk årsak, de bare klarer ikke å sovne. Ofte er insomni koblet til psykiske plager, men hva som kom først og sist av insomni og depresjon er debatten om høna og egget, forklarer han. 

LES OGSÅ: - Søvnen påvirkes ofte dersom man ikke har det helt greit i livet

Kroniske søvnvansker kan ofte handle om vaner

Også Håvard Kallestad, som er psykolog og søvnforsker ved St. Olavs Hospital, sier at det kan være svært individuelt hva som av og til gjør det vanskelig å sovne.

– Jeg har snakket med mange med innsovningsproblemer og det er ofte ulike historier for hva som startet problemene. Det kan være at du er stresset for noe, du vet at du skal tidlig opp for å rekke et fly, det kan være noe du gleder deg til. Det kan være veldig mange årsaker, eller bare tilfeldigheter, sier han til KK.no. 

Alle kan oppleve problemer med å sovne fra tid til annen, men for noen kan det til slutt utvikle seg til kroniske søvnvansker. Og det er først da man ser et mønster. 

– Det kan være ulike veier inn i søvnvanskene, men de som får kroniske vansker oppfører seg bemerkelsesverdig likt. Noen kan for eksempel få innsovningsproblemer når de nettopp har fått barn, og etter hvert som barnet blir eldre og begynner å sove gjennom natten, ser man at mor fortsatt kan slite med søvnen, fordi man har tillagt seg rutiner, forteller han. 

Han påpeker at det er mindre viktig å se på hva som utløste søvnvanskene, og mer viktig å fokusere på hva som gjør at søvnproblemene vedvarer. 

HJELP! Stress, bekymringer og smerter er bare noen av eksemplene på vanlige årsaker til at vi ikke får sove om natten. Foto: Shutterstock / Stokkete
HJELP! Stress, bekymringer og smerter er bare noen av eksemplene på vanlige årsaker til at vi ikke får sove om natten. Foto: Shutterstock / Stokkete Vis mer

LES OGSÅ: - Sover du lite blir den mentale kapasiteten svekket

Ønsker å skape allment behandlingstilbud på internett

Hvis man opplever vedvarende søvnproblemer er det alltid en god idé å oppsøke fastlegen. Det er mange som har nytte av sovepiller, men ifølge Kallestad får man bedre og mer varig hjelp mot søvnproblemene dersom man endrer vaner og rutiner. 

– Psykologisk behandling der vi forsøker å endre menneskers vaner, er noe som er bedre enn bruk av sovepiller, sier han og legger til at kognitiv adferdsterapi har vist seg å være den beste form for behandling. 

– Det har vært et problem at det er veldig få som behersker denne behandlingsformen, og den er derfor ikke tilgjengelig i store deler av landet. Derfor tenkte vi at en mulig løsning er å lage en nettbasert tilgang til dette, forteller Kallestad. 

I første omgang er dette et forskningsprosjekt for å finne ut hvor nyttig det er, før de forhåpentligvis kan tilby det til hele landet. Lignende tilbud har blitt testet i både USA og Australia, og de foreløpige resultater viser at internettbasert behandling har like god effekt som å gå til en søvnbehandler.

LES OGSÅ: En fersk analyse viser at folk med søvnmangel får i seg 385 ekstra kalorier per dag

NYE RUTINER: For å få søvnen på rett kjøl kan det ofte være nødvendig å endre på dårlige vaner. Foto: Shutterstock / lenetstan
NYE RUTINER: For å få søvnen på rett kjøl kan det ofte være nødvendig å endre på dårlige vaner. Foto: Shutterstock / lenetstan Vis mer

– Det er første gangen vi tester dette i veldig stor skala i Norge. På Sovnmestring.no kan man ta en test for å se om du kan være med på forskningen og motta behandling via internett. Du trenger ingen henvisning, og det er gratis, men dersom man er med på forskningsprosjektet må man svare på spørsmål og føre søvndagbøker før og etter behandlingen slik at vi kan vurdere effekten behandlingen har. Dette har vi stor tro på kan være et lavterskeltilbud for alle, sier han. 

Men det er også noen gode råd du enkelt kan gjøre hjemme for å gjøre det litt lettere å sovne på kvelden. 

Her er noen av Bjørn Bjorvatns søvntips fra Sovno.no:

  • Stå opp til omtrent samme tid hver dag, også i helger.
  • Få minst 30 minutter med dagslys daglig, helst tidlig om morgenen, innen 2 timer etter at du har stått opp.
  • Sørg for regelmessig mosjon, men avslutt minst 3 timer før sengetid.
  • Unngå koffeinholdige drikker etter klokken 17.00.
  • Bruk soverommet til å sove i, ikke til jobb, mobil, pc, nettbrett.
  • Sørg for mørke, ro og moderat temperatur på soverommet.
  • Unngå å ta med deg bekymringer og problemer til sengs. Sett av en «problemtime» om ettermiddagen/tidlig kveld, hvor du tenker gjennom dine bekymringer og problemer.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer