SMERTER UNDER FØTTENE: Står, går eller løper du mye på hardt underlag øker faren for å få plantar fasciitt. FOTO: NTB Scanpix
SMERTER UNDER FØTTENE: Står, går eller løper du mye på hardt underlag øker faren for å få plantar fasciitt. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Smerte under føttene:

Har du vondt under føttene når du går?

Vondter under føttene er ikke uvanlig og lett å behandle, men ubehandlet kan smertene spre seg.

Har du vondt under føttene når du går? Har du vondt under føttene når du går eller står så er du ikke alene, for det er ikke helt uvanlig å oppleve å få noen fotplager i løpet av livet. Den aller vanligste årsaken til smerter under føttene er betennelsen plantar fasciitt, som forekommer spesielt hos de som går eller trener mye på hardt underlag. Betennelsen kan utvikle seg fra under foten til å gi smerter oppover mot hoftene, men er heldigvis ganske enkel å behandle.

- Plantar fasciitt er den vanligste grunnen til smerter under foten ved blant annet for mye gåing eller ståing på hardt underlag, forteller Rafael Rogalski, kiropraktor ved Be Well Klinikken i Sandnes.

Betennelsen setter seg i fotsålens seneplate, som beveger seg fra hælen og til tærne. Årsaken er overbelastning, og ifølge Rogalski vil en av ti oppleve å få denne betennelsen.

- Én av ti personer får plantar fasciitt og det kan ramme hvem som helst. Tilstanden forekommer oftere fra 40-årsalderen og blant aktive mennesker, som idrettsutøvere og militærpersonell, forteller han.

LES OGSÅ: Treningssmertene du ikke bør ignorere

Kan få smerter opp til hoftene

Betennelsen plantar fascitt sitter altså i senen som går under foten, og pasienten har oftest smerter når du kjenner forann hælbenet og eller på utsiden av hælen.

- Plantar fasciitt kan gi smerter under foten, i hælen, forfoten, legg, kne og hoften. Dette ser vi oftest hos de som er plattfot, hulfot, og hos de med blant annet bekhterev sykdom, som er en revmatisk diagnose, og også ved noen nevrologiske tilstander, forteller fotterapeut og bedriftsterapeut Henriette Aanesen ved AktivFot i Drammen.

Opphavet til smerten er oftest feil bruk av sko, arbeid som gir sideveisbevegelse, harde flater og korte steg.

Det som skjer er nemlig at når vi får smerter så vil vi automatisk gjøre det vi kan for å unngå vondten. Når det oppstår en betennelse under foten vil vi dermed gå og stå på en annen måte, men da er det fort gjort å feilbelaste et annet sted.

- Har du for eksempel vondt i hælen kan noen begynne å gå på tærne for å avlaste smerten. De som får plantar fasciitt har ofte en nedsatt steglengde, og da får du hælnedslaget under hælen i stedet for bak på helen, forklarer Aanesen.

LES OGSÅ: - Har du smerter i leggen når du går av flyet, bør du følge ekstra godt med

Kan komme av små brister under foten

Men det kan også være andre årsaker til vondter under føttene.

- Andre årsaker til smerte kan være at du er hulfot eller plattfot, stressbrudd i hælen, slimposebetennelse i hælen, artrose i foten eller irritasjon på isjiasnerven i ryggen eller bekkenet, forklarer Rogalski.

Vondtene kan også komme av små brister som oppstår av samme årsak som plantar fascitt.

- Det er mulig å få mikroskopiske brister i senen under foten på grunn av irritasjon og overbelastning på samme måte som ved plantar fasciitt, sier Rogalski.

LES OGSÅ: Derfor får du løperkne

VANLIG HOS DE SOM TRENER: Betennelser i foten er desto vanligere hos mennesker som er aktive. FOTO: Scanpix.com
VANLIG HOS DE SOM TRENER: Betennelser i foten er desto vanligere hos mennesker som er aktive. FOTO: Scanpix.com Vis mer

Gangen vår er ikke ferdig utviklet før i puberteten

Ifølge Aanesen kan mye gjøres for føttene ved å velge riktigere fottøy, da alt fra snørestykket til sålen kan gjøre at du bruker foten feil. Men det er langt mer som kan påvirke gangen og fothelsen.

Hun forteller nemlig at føttene våre består av 26 knokler, 10 sesamoider (et ben som ikke henger sammen med andre ben), 150 leddbånd, 20 muskler og 33 ledd. Når vi går er det åtte sentrale biomekaniske funksjoner som er viktige i foten, og steget vårt består av tre faser: at hælen treffer bakken til foten flates og fettvevet utvider seg for å beskytte den, at kroppsvekten flyttes frem til foran på leggen, og at foten går fra flat fot til avspark.

- Hele bevegelsesmønsteret er viktig for at du skal kunne utvikle optimal styrke i fotens muskler og ledd, sier Aanesen.

Dermed er det mye som kan være med på å påvirke fothelsen vår.

Aanesen forteller videre at føttene våre ikke er ferdig utviklet før i puberteten, og at vi altså bruker noen år på å utvikle bevegelsesmønsteret vårt.

- Vi bruker hele kroppen når vi går. Fotens bevegelse er sammensatt og resultatet av mekanikken i gangefunksjonen. Redusert bevegelse ett sted i prosessen vil kunne påvirke hele bevegelsesapparatet, sier hun.

- Faktorer som kan redusere gangefunksjonen er sykdom, eksterne faktorer og operasjoner. Skoen kan ses som en av flere eksterne faktorer.

LES OGSÅ: Er du rød, øm og hoven rundt neglen?

Enkelt å behandle

Med andre ord vil svært mange altså oppleve å få en eller annen vond fotplage, men de fleste er heldigvis ikke vanskelige å bli kvitt.

Noen hevder plantare smerter under foten vil kunne avta av seg selv, men ved plantar fasciitt kan betennelsen være seig, og en del trenger dermed behandling i mellomtiden. Betennelsen kan gi smerter som variere fra små smerter til invalidiserende tilstander, og det er dermed viktig med riktig diagnose og behandling, forteller Aanesen.

Aanesen forteller hun blant annet ofte behandler betennelsen med en spesialtilpasset medisinsåle. Ifølge henne går de fleste smertefrie ut fra første behandling, men trenger gjerne videre oppfølging.

- Det er noe det er veldig enkelt å behandle, sier hun.

- Plantar fascitt behandles med hvile, strekkøvelser av seneplaten og leggmuskulaturen, manipulering og mobilisering av ankelleddet og trykkbølgebehandling, forteller Rogalski.

- Ortopediske såler og godt fottøy som er tilpasset foten hjelper å avlaste senen for å redusere behandlings perioden, fortsetter han.

Bruk av nattskinne har også vist gode resultater, og fungerer ved at den strekker ut seneplaten ved å bøye foten litt opp. - Man kan også massere senen selv ved å rulle foten på en golfball eller rulle foten på en brusflaske fylt med varmt vann.

Ved akutte plager kan det, ifølge Norsk Helseinformatikk hjelpe å avkjøle og avlaste foten og legge den høyt.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: