Havregrøt

Havregrøt-tabben nesten alle gjør

- Forskning viser at havregrøten blir sunnere når du gjør dette, sier norsk grøtekspert.

HAVREGRØT: Ifølge den norske grøteksperten har vi laget havregrøten vår feil i alle år. FOTO: NTB
HAVREGRØT: Ifølge den norske grøteksperten har vi laget havregrøten vår feil i alle år. FOTO:

NTB

Vis mer
Publisert

Havregrøt er en sunn, billig, mettende og næringsrik frokost som mange av oss sverger til av og til. Alle har ulike favoritter, og den kan lages i utallige variasjoner med for eksempel nøtter, bær eller frukt.

Du tenker gjerne at havregrøt er så enkelt å lage at det omtrent er umulig å trå feil, og at det i så fall vitner om manglende kokkeferdigheter.

Det er jo så enkelt: Kok opp havregryn og vann eller melk, tilsett salt og smak til med bær eller nøtter... men er det egentlig så lett?

Nei, vi har faktisk laget grøten feil i alle år, ifølge norsk grøtekspert.

EN POPULÆR FROKOST: - Jeg elsker havregrøt, det er min favorittfrokost på skikkelig kalde dager, sier ernæringsfysiologen.
EN POPULÆR FROKOST: - Jeg elsker havregrøt, det er min favorittfrokost på skikkelig kalde dager, sier ernæringsfysiologen. Vis mer

- Ikke kok

- Havregrøt-tabben mange gjør er at de koker grøten over lang tid, da blir ofte konsistensen litt som lim. Mitt beste tips er å ikke koke havregrøten, sier Hanne Buxrud, som er matskribent og har skrevet bok om havregrøt.

Buxrud råder deg til å bløtlegge grynene i minimum 4 timer, koke den opp, skru ned varmen og så la den stå og putre til du får ønsket konsistens. Det tar bare noen minutter hvis grynene er bløtlagt i forkant.

- Jeg vokste opp med en farmor som la grynene i bløt og lot dem stå i kjelen over natten, så for meg er det den beste grøten. Forskning viser også at havregrøten blir sunnere når den bløtlegges i vann i minimum 4 timer fordi kroppen lettere tar opp de viktige næringsstoffene, forklarer Buxrud.

De beste havregrøt-tipsene

Mange har nok opplevd at grøten får en litt slimete konsistens hvis den kokes for lenge. Jo lenger den står, jo mer væske vil den også suge til seg. Derfor er det lurt å spe på med vann eller melk.

- Du har jo skrevet en hel bok om havregrøt, har du flere gode tips?

- Ikke glem å ha en klype salt i grøten til slutt, det gjør så utrolig mye for smaken. Ellers bør du finne din greie. Melk og sukker, eplemos, granola, sesampasta, hakket eple og kanel, hakkede nøtter, syltetøy eller litt gresk yoghurt. Det finnes uendelige muligheter og du bør prøve deg litt frem for å finne din favoritt, råder Buxrud.

IKKE KOK GRØTEN LENGE: Buxrud råder deg til å bløtlegge grynene i minimum 4 timer, koke den opp, skru ned varmen og så la den stå og putre til du får ønsket konsistens. Det tar bare noen minutter hvis grynene er bløtlagt i forkant. FOTO: NTB
IKKE KOK GRØTEN LENGE: Buxrud råder deg til å bløtlegge grynene i minimum 4 timer, koke den opp, skru ned varmen og så la den stå og putre til du får ønsket konsistens. Det tar bare noen minutter hvis grynene er bløtlagt i forkant. FOTO: NTB Vis mer

Bare fantasien setter grenser

Alle lager havregrøt på sin egen måte, og det er fremdeles noen som mener den bør kokes for å bli best mulig.

- Jeg elsker havregrøt, det er min favorittfrokost på skikkelig kalde dager, sier Gunn Helene Arsky, som er selvstendig ernæringsfysiolog cand. scient, forfatter og yogalærer til KK.

Hun har sine prinsipper for grøten: 1 del gryn til 2 deler vann. Hun koker opp på svak varme og lar grøten småkoke lenge, det gjør den ekstra kremete i konsistensen. Om grøten tykner mye, sper hun med litt melk, vann eller plantemelk, og smaker til med salt.

- For å gjøre grøten ekstra mettende pleier jeg å røre inn 1-2 ss cottage cheese per porsjon og 1-2 ss hakkede nøtter eller frø. Jeg serverer med kaneldryss, agavesirup, syltetøy, banan eller rosiner, forteller hun.

MANGE MULIGHETER: Melk og sukker, eplemos, granola, sesampasta, hakket eple og kanel, hakkede nøtter, syltetøy eller litt gresk yoghurt. Det finnes uendelige muligheter og du bør prøve deg litt frem for å finne din favoritt.
MANGE MULIGHETER: Melk og sukker, eplemos, granola, sesampasta, hakket eple og kanel, hakkede nøtter, syltetøy eller litt gresk yoghurt. Det finnes uendelige muligheter og du bør prøve deg litt frem for å finne din favoritt. Vis mer

Derfor er havregrøt så sunt

Havregryn er noe av det sunneste du kan spise til frokost, fordi det inneholder mange sunne næringsstoffer og fordi det metter mer enn mange andre matvarer.

Arsky sier at havregrøten er sunn av flere årsaker:

1. Fiberinnholdet.

Både løselige og uløselige fiber som gjør godt for fordøyelsen og kolesterolet.

2. Fettinnholdet.

Havre inneholder en god del sunt, hjertevennlig fett sammenlignet med annet korn.

3. Jern.

Det er mye jern i havre. Spis eller drikk noe med vitamin C (for eksempel appelsinjuice) sammen med grøten for maks opptak.

En veldig næringsrik kornsort

- Hvorfor er havregrøt så sunt?

- Havregrøt er sunt fordi havre er en veldig næringsrik kornsort. Den er blant annet rik på vannløselige fiber som betaglukaner. Disse gir en god metthetsfølelse fordi den bruker lenger tid på bli fordøyd og bidrar til at blodsukkeret holder seg stabilt.

Det sier Unni Vada Coldevin, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Roede til KK.

Havre inneholder også sunt flerumettet fett som er bra for hjertehelsen vår.

- Havre inneholder en rekke vitaminer, mineraler og sporstoffer som B-vitamin, jern, zink, kalium og magnesium. Det er en skikkelig gavepakke av en råvare med andre ord, sier Coldevin.

- Hva er ditt beste havregrøt-tips?

- Jeg er veldig glad i havregrøt, fordi jeg synes det smaker godt og det er mange muligheter. Er du glad i tyggemotstand kan store havregryn og steel cut anbefales. Steel cut-gryn har en ekstra god nøtteaktig smak og god tyggemotstand, forklarer hun.

Når det gjelder topping er et mye godt og sunt, her er det bare å bruke fantasien.

- Jeg glad i friske blåbær og tørkede blåbær og tranebær. Hjemmelaget solbærsyltetøy, kanel og ristede mandler er nok min topping-favoritt, sier hun.

Rister du mandler (og andre usaltede nøtter) i ovnen i 15 minutter på ca. 150 grader får du en ekstra god smak på mandlene.

Husk at du også kan bruke grøtrester i brøddeigen og det egner seg godt til å lage både lapper eller vafler med, hvis det blir noe rester igjen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer