HAVREGRYN: Hvilke havregryn er egentlig best - store, lettkokte eller økologiske?  Foto: Scanpix/NTB
HAVREGRYN: Hvilke havregryn er egentlig best - store, lettkokte eller økologiske? Foto: Scanpix/NTB
Havregryn

Havregrynene du alltid bør velge

Har en positiv effekt på blodsukkeret.

KK.NO: Store, lettkokte eller økologiske?

Dette er et spørsmål mange havregrynentusiaster stiller seg mens de står på butikken. 

For er det egentlig noen forskjell på disse? 

Marianne Borch, som er kokk og har en bachelor i ernæringsfysiologi, har fortalt at forskjellen mellom store og lettkokte havregryn ligger i produksjonsmetoden.

– De lettkokte havregrynene blir delt før de valses til gryn, mens de store blir bare valset. Dette har absolutt ingenting å si for næringsinnhold eller fiberinnhold

- Produksjonsmetoden påvirker kun hvor lang tid grynet trenger å tilberedes, og det er derfor vanskelig å si at den ene typen er sunnere enn den andre, har hun uttalt. 

LES OGSÅ: Så stor bør frokosten din være

Store gryn holder blodsukkeret stabilt 

Selv om næringsinnholdet er likt i de to havregryntypene, kan det være litt ulikt hvordan de går gjennom fordøyelsen vår. 

– Magen må jobbe litt mer for å hente ut næringen fra de store havregrynene, slik at maten oppholder seg noe lenger tid i magesekken før den går over i tynntarmen. Det fører igjen til en mer langvarig metthetsfølelse og lavere blodsukkerstigning, sier Borch. 

Dersom du ønsker å holde blodsukkeret mest mulig stabilt mener hun at du derfor godt kan gå for de store havregrynene.

HAVREGRYN: Eksperten forteller at det er ingen store forskjeller når det gjelder næringsinnhold i de forskjellige typene havregryn. Foto: KK
HAVREGRYN: Eksperten forteller at det er ingen store forskjeller når det gjelder næringsinnhold i de forskjellige typene havregryn. Foto: KK Vis mer

– Rett etter trening, er det derimot smart å velge de lettkokte, for å få rask tilgang til næring, og dermed raskere oppfylling av energilagrene.

Videre forteller hun at økologiske havregryn har i prinsippet akkurat samme næringsinnhold som ikke-økologiske. 

– Velg gjerne økologisk hvis du er opptatt av et mest mulig «rent» kosthold, da de økologiske produkter er fremstilt uten bruk av kjemiske sprøytemidler, kunstige smaks og fargestoffer, og med strenge regler for bruk av konserveringsmidler. 

- Uansett hvilken type du velger er havregryn sunt, og er en av de bedre matvarene å spise, forteller hun. 

LES OGSÅ: Bytt ut frokostblandingen med grøt

Ekspertene anbefaler havregryn 

Ja, havregryn er sunt og flere ernæringsfysiologer er enige om at det er noe av det beste du kan spise til frokost. 

Og grunnen til dette er at havren er et svært næringsrikt kornslag, har Ragnhild Lekven Fimreite, som er klinisk ernæringsfysiolog på Ernæringsfysiolog.no, uttalt.
 
– Havre er et særdeles næringsrikt kornslag og inneholder blant annet jern, folat og gunstige fettsyrer. I tillegg inneholder havre flere typer fiber- blant annet løselig fiber. 

- Fiber har generelt sett en mettende effekt, mens løselig fiber er svært effektivt for å balansere blodsukkeret, samtidig som det er gunstig for tarmfunksjonen. Som om ikke det er nok, er det også gunstig for hjertet (kolesterol), forklarer hun.
 
Til og med personer med sensitiv tarm eller irritabel tarm, vil som oftest tåle havre godt. Dette er fordi havre har en beroligende effekt på tarmen og gir vanligvis mindre oppblåsthet og ubehag enn mange brød.

Det er kanskje ikke uten grunn at store deler av norsk toppidrett, deriblant OL-vinner Marit Bjørgen, spiser nettopp havregrøt til frokost

HAVREGRØT: Ernæringseksperten forteller at havregrøt er noe av det beste du kan starte dagen med. Foto: Shutterstock / Mizina Oksana
HAVREGRØT: Ernæringseksperten forteller at havregrøt er noe av det beste du kan starte dagen med. Foto: Shutterstock / Mizina Oksana Vis mer

LES OGSÅ: Slik blir havregrøten enda sunnere

Start dagen med kjøleskapsgrøt 

Synes du den originale havregrøten frister lite om morgenen? Da bør du tenke litt nytt. Hva med å lage en smakfull kjøleskapsgrøt? Nedenfor finner du oppskriften på Bakekonas kjøleskapsgrøt i glasskrukke.

Ingredienser til 1 porsjon:

  • 50 gram havregryn, som tilsvarer ca 1 dl.
  • Ett beger Yoplait yoghurt, som tilsvarer 125 gram
  • Cirka 0,8 dl melk
  • Litt naturlig søtning om ønskelig. For eksempel sukrin gold, sukrin eller honning.

 

Slik gjør du: Enten kan du blande alle ingrediensene i en bolle, og så helle det over på en glasskrukke, eller så kan du tilsette alle ingrediensene i en krukke, sette på lokket og riste løs. Pynt med noen friske eller frosne bær på toppen, så blir det litt ekstra godt.

Sett på lokket og la den stå i kjøleskapet over natten, så er frokosten fiks ferdig når du står opp.Grøten kan selvsagt også lages i en vanlig skål uten lokk, men bør da dekkes med plast før den settes i kjøleskapet over natten.

Kilde: bakekona.blogg.no 

Du finner flere oppskrifter med havregryn her! 

Til forsiden