SPISER DU SUNT?: Ifølge ekspertene er det mange av oss som tenker at vi lever ganske sunt, men samtidig ikke er helt klar over hva vi får i oss, eller ikke får i oss.  Foto: Bon Appetit
SPISER DU SUNT?: Ifølge ekspertene er det mange av oss som tenker at vi lever ganske sunt, men samtidig ikke er helt klar over hva vi får i oss, eller ikke får i oss. Foto: Bon Appetit Vis mer

Glutenfritt

Helseeksperter advarer: - Mange tror de lever sunt, men gjør det egentlig ikke

Har du kuttet ut brød og byttet til «lettere»​ potetgull, men sverger til fruktyoghurt og tacokjøttdeig?

Usunt kosthold kommer svært høyt på lista over årsaker til tidlig død blant nordmenn. Død før fylte 70 år skyldes hovedsakelig hjerte- og karsykdommer og kreft, som begge er livsstilssykdommer. 

- Begge sykdommene påvirkes av måten vi lever på, inkludert kosthold: For mye mat og feil mat, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, og peker blant annet på at inntaket av mettet fett har økt igjen i Norge. Bearbeidet kjøtt som pølser og andre farseprodukter, snacks og fete meieriprodukter er de største synderne (sunt, umettet fett er bra for deg, men vet du i hvilke mengder?). 

Et av de vanligste problemene er, ifølge ernæringsfysiologen, at mange av oss antagelig tror vi er sunne, for eksempel ved at vi kutter gluten, selv om vi ikke trenger det, bytter ut det vanlige potetgullet med det som er «lettere», men som egentlig inneholder mer karbohydrater, og så videre. I tillegg er det alle de prosesserte matvarene vi blir «lurt» av, som gjerne inneholder mye «skjult» sukker og salt. Med andre ord ender vi faktisk opp med å få i oss mye mat vi tror er bra, men som faktisk ikke er bra, hvert fall ikke i større mengder. 

LES OGSÅ:  Får du kviser av sukker og fet mat?

Kutter ut ting de ikke bør kutte ut

Treningsekspert og TV-profil Kari Jaquesson, som jobber som personlig trener og livsstilsveileder,  blir for eksempel betenkt over at noen spiser glutenfritt uten grunn.

VÆR FORSIKTIG MED HVA DU KUTTER UT: Trenings- og helseprofil Kari Jaquesson er bekymret for all den sunne maten nordmenn kutter ut fordi det er blitt trendy.
VÆR FORSIKTIG MED HVA DU KUTTER UT: Trenings- og helseprofil Kari Jaquesson er bekymret for all den sunne maten nordmenn kutter ut fordi det er blitt trendy. Vis mer

- Spiser du glutenfritt, for eksempel, kan du risikere å ikke møte kroppens behov for jern og noen vitaminer. Det kan være veldig uheldig, for jern er viktig for en rekke viktige funksjoner i kroppen. Kutter du ut melkeprodukter er sjansen stor for at du får i deg for lite jod. Jodmangel kan føre til alvorlig helserisiko, sier hun til KK.no. 

Jaquesson understreker at det står respekt av de som kutter ut matvarer av etiske, eller helsemessig beviste årsaker, men at det kan få konsekvenser, hvis ikke du er nøye med å erstatte næringen du misser ut på.

- Det er til enhver tid 60.000 gravide i Norge. Kvinner i den aktuelle alderen er de som er mest opptatt av kostholdstrender. Får du ikke nok jod som gravid og ammende får ikke barnet det heller. Dette er tikkende helsebomber. Jod er avgjørende for en rekke hormoner og for normal vekst og utvikling av nervesystemet hos barnet.  

Kan det bare være stress?

Jaquesson tror også at en del nordmenn som tror de sliter med kostholdsproblemer, egentlig har for mye stress i livet - noe som igjen påvirker hvordan fordøyelsen fungerer. Selv har hun hatt livsstilsveiledning med personer som har fått beskjed av naturterapauter eller andre «eksperter» at hvetemel, sukker og melk er «ren gift »for kroppen. Jaquesson tror ikke det er så enkelt; 

- Mange vet ikke engang hva gluten er, men har "hørt" at det er usunt. Dersom mye av kornproduktene du spiser er boller og som du igjen spiser mens du er stresset og sulten, så får du selvfølgelig luft i magen av det, sier hun. 

Hun mener det er viktig å rådføre seg med leger før du hiver deg på en spesiell diett. 

- Om du føler deg slapp og sliten er det best å først ta en blodprøve hos legen for å få sjekket om du mangler næringsstoffer. Se på stressnivået i livet ditt. Om du ikke får påvist for eksempel sykdom som cøliaki er det ikke glutenfritt kosthold du kanskje trenger, men kanskje et mer variert og balansert et. 

- Dersom du kutter helt ut noen produkter trengs det profesjonell hjelp fra en ernæringsfysiolog for å sørge for at du får i deg næringsstoffene du trenger. Ved å kutte ut glutenfrie produkter kan du altså gå glipp av både næringsstoffer og fiber, så hvorfor pålegge seg et slikt kosthold om det ikke er nødvendig?

- Nordmenn er redd for feil ting

Sundfør synes mange bekymrer seg for ting de ikke trenger, samtidig som de spiser matvarer de tror er sunne, men som de egentlig burde sjekket bedre.

- Av og til bekymrer vi oss for feil ting. Vi har en liten forsvarsmekanisme; vi er opptatt av å leve sunt, men ofte er vi skrudd sammen slik at vi tar det som er lettest tilgjengelig, forklarer hun, og trekker frem frykten for sprøytestoffer i grønnsaker og nettopp gluten som et eksempel. 

- Mange er ikke klar over hvor mye salt det for eksempel er i mange typer knekkebrød og kornblandinger. Noen ganger mer enn i potetgull,

- Tine Sundfør

LES OM: Hvilke korntyper har minst saltinnhold?

- Det aller viktigste er å spise frukt og grønnsaker! Vask de godt og velg gjerne økologisk. Det gjøres også mye kontroller på sprøytemiddel. Det er viktigere at du får i deg frukt og grønt enn at du skal bekymre deg over sprøytestoffene. 

Hun mener også nordmenn har misforstått glutenfri mat. 

- Glutenfrie brød og knekkebrød er ikke sunnere for alle. De har jevnt over mindre fiber og er mindre sunne. 

LES OGSÅ: Bør du spise glutenfritt?

Vær bevisst på innholdet i maten du spiser

SJEKK NÆRINGSINNHOLDET: Ernæringsfysiolog Tine Sundfør råder deg til å sjekke innholdet i maten du kjøper, før du hiver det i handlekurven.
SJEKK NÆRINGSINNHOLDET: Ernæringsfysiolog Tine Sundfør råder deg til å sjekke innholdet i maten du kjøper, før du hiver det i handlekurven. Vis mer

- Det er viktig å være bevisst når man handler. Det er stor forskjell på innholdet i ulike kornblandinger, yoghurter, fiskekaker og andre typer ferdigmat, sier Sundfør. Du må sammenligne næringsinnholdet for å gjøre gode valg. 

Du startet kanskje dagen med en kornblanding du har kjøpt på butikken, og koser deg en fredagskveld med snacks du tror er sunnere. Men sjekker du egentlig innholdet i det du spiser? 

- Noen frokostblandinger har bilder av mennesker i aktivitet på forsiden, men kan fremdeles være fulle av sukker. Noen typer fullkornspotetgull har dobbelt så mye salt som vanlig potetgull, forklarer eksperten. 

Produkter fra butikken vi føler er kjente og kjære kan faktisk være med på å fylle kroppen din med mer sukker, salt og mettet fett enn du tror. 

- Mange er ikke klar over hvor mye salt det for eksempel er i mange typer knekkebrød og kornblandinger. Noen ganger mer enn i potetgull. Mange ferdigpizzaer inneholder hele dagsbehovet vårt for salt. Hadde du saltet en middagsrett med den mengden salt ville du aldri kunne spist det fordi det hadde smakt forferdelig! Så pass på alt av ferdigmat - også ting som markedsføres som sunt, sier ernæringsfysiologen. 

Sundfør mener bevissthet når du handler kan gjøre store forskjeller. Sjekk pakkene i butikken. 

- Velg kornblandinger og yoghurt med lite sukker, og brød med mye fullkorn og lite salt. Sjekk fiskekakene. Inneholder de mye fisk? Vær bevisst når du handler, sier hun. 

Tenk på porsjonsstørrelse

Ernæringsfysiologen peker også på porsjonsstørrelser. Tenk over hvor mye du spiser. 

- Spesielt nå når det er sommer. Vi har en tendens til å slenge masse mat på grillen og fylle tallerkenen med dressing. Da er det plutselig ikke så sunt likevel. 

Men det handler ikke om hysteri. Man skal kunne kose seg og leve godt. Men med mer bevissthet når du handler og spiser er du på god vei: 

- Det er enkelt å leve sunt. Spis mer frukt, grønnsaker, linser, bønner og sunne oljer - og litt mindre salt, mettet fett og sukker. Da er du på god vei. 

LES OGSÅ: Supersunne kjøtt- og fiskekaker du lager selv

5 tips for mer bevissthet når du handler og lager mat

  • Tenk fullkorn og saltinnhold når du kjøper brød, lefser, knekkebrød og pitabrød. 
  • Tenk størrelse. Skal du bare kose deg litt, ikke kjøp en 200 grams sjokolade som dekker flere dager med sukker. 
  • Det er helt greit å spise pizza av og til. Men pass på saltet. Salter du pizzaen, eller noe annet tilbehør ved siden av?
  • Ha alltid grønnsaker ved siden av middagen! Om du spiser pølser eller pizza, inkluder en salat. 
  • Vær bevisst på hvor mange ukedager du har. For mange er hverdagene mandag til torsdag, og da blir plutselig halve uken en helg med kos. 

LES OGSÅ: Derfor bør du ta deg et granateple i dag

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: