TRENING: Synes du det er vanskelig å komme i gang med treningen? Da er du ikke alene. Heldigvis finnes det noen gode råd. FOTO: NTBScanpix
TRENING: Synes du det er vanskelig å komme i gang med treningen? Da er du ikke alene. Heldigvis finnes det noen gode råd. FOTO: NTBScanpix Vis mer

Trening

Hemmeligheten som gir treningsglede - det er 3 ting du bør tenke på!

Det kan være tungt å begynne å trene, men desto vanskeligere å fortsette. Her er rådene som gjør det mer overkommelig.

Burde du trene, men føler at, nei … det er litt dårlig vær, du må ta oppvasken, og er du ikke litt sår i halsen? Da blir det fort ikke noe trening denne gangen heller. Og du er ikke alene. Undersøkelser viser at omtrent halvparten av dem som starter med et treningsprogram, faller av etter seks måneder. Mye avhenger av en vanlig misforståelse omkring det å trene.

– Fra dem som er treningsfrelst, kan man få den oppfatningen at trening som oftest er herlig og morsomt. Det er lett å få inntrykk av at man skal le hele veien til treningssenteret, under økten og hele veien hjem igjen. Det kan gjøre det uoverkommelig for mange, sier Nicolas Jacquemot, som har skrevet om treningsmotivasjon i boken «Självledarskap – konsten att hitta rätt i livet och på jobbet».

Finn din indre motivasjon og dine indre mål

Faktisk er hemmeligheten å akseptere at det ikke alltid er morsomt å trene – og at du gjør det for din egen skyld, ikke fordi noen andre mener du burde gjøre det. Med andre ord forvandle det til en god hverdagsvane, noe som man nesten gjør automatisk.

– På samme måte som at du står opp hver morgen, spiser frokost, børster tennene og går til jobben uansett om du føler for det eller ikke, sier Nicolas Jacquemot.

Dette kalles å integrere treningen i sitt verdisystem, ifølge Magnus Lindwall, professor i psykologi. Han jobber mye med noe som kalles selvbestemmelsesteori, SDT, der fokuset er på indre og ytre motivasjon. Nylig lanserte han sammen med sine kolleger en bok om dette emnet, med tittelen «Motivation inom träning, hälsa och idrott».

– Når du gjør ting fordi du vil det selv fordi det er en del av din identitet, er det lettere å finne et langsiktig perspektiv. Personlig relevans blir en svært stabil plattform og drivkraft, sier han.

Den aller beste måten å finne gode vaner på er gjennom såkalt indre motivasjon og indre mål, ifølge Magnus Lindwall. Med dette menes drivkrefter som er basert på det faktum at man selv liker det man gjør og at det oppleves givende. Eller at du har innsett verdien av treningen og synes det er personlig viktig og meningsfylt.

Ytre motivasjon, derimot, er basert på at man gjør det for noen andres skyld og egentlig ikke «kjøper» argumentene selv, eller at man prøver å unngå dårlig samvittighet, skam og skyld. Det er vanligvis ikke like langsiktig. Så de indre målene er altså å foretrekke, fordi de bidrar til en mer varig type motivasjon.

En annen måte å opprettholde motivasjonen på er å velge aktiviteter som du virkelig liker – selv om det selvfølgelig ikke alltid vil føles morsomt å utføre en økt.

– Legg ambisjonsnivået for trening på et ganske lavt nivå i begynnelsen, så har du i alle fall senket terskelen for å komme deg av gårde, sier Magnus Lindwall.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: