HANDLE MAT: Det trenger ikke være dyrt å spise sunt. FOTO: NTB Scanpix
HANDLE MAT: Det trenger ikke være dyrt å spise sunt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Handle mat

Her er 11 sunne matvarer som vil slanke matbudsjettet

Med disse tipsene kan du spise sunt og rimelig.

Synes du det er vanskelig å spise sunt og billig? Det trenger det ikke være.

Cecilie Tvetenstrand, forbrukerøkonom i Danske Bank, sier at det er en myte at det er dyrt å leve sunt i Norge i dag.

- Usunn mat kan gjerne være enklere tilgjengelig, men trenger slett ikke være billigere. Det kan oppleves dyrt å leve sunt i Norge, men det er dersom du tenker at sunt er det du finner på helsekostbutikkene, sier hun til KK.

Planlegg godt

Om du ønsker å leve sunnere og billigere, er det viktigste å alltid ha en matplan og å ukeshandle.

- Da unngår du mange av impulskjøpene som er lette å ty til når man går sulten innom butikken etter jobb, sier Tvetenstrand.

Hun påpeker at det går fint an å leve sunt på budsjett.

- Butikkene bugner over av type «green food». Grønnsaker og frukt er sunt og ofte rimelige matvarer. Grønnsakene du finner i frysedisken koster ofte mindre enn dem du finner i grønnsaksavdelingen, sier hun, og fortsetter:

- I tillegg har også mange butikker begynt med rimeligere annenhånds sortering av frukt og grønnsaker. Dette er ypperlige alternativ, og du bidrar positivt til miljøet ved å spise alle former av for eksempel epler og gulrøtter, i stedet for kun de som har perfekt fasong. De har det samme næringsinnholdet alle sammen.

Ofte er det ulike tilbud på fisk og sjømat. Det kan være mye å hente på å følge med på disse tilbudene.

PLANLEGG: Skriv handleliste og planlegg måltider på forhånd. FOTO: Scanpix.
PLANLEGG: Skriv handleliste og planlegg måltider på forhånd. FOTO: Scanpix. Vis mer

LES OGSÅ: Må vi spise kjøtt for å få i oss nok proteiner?

Sammenlign prisen

Noen tenker nok at det er dyrt med eksotisk frukt, bær og nøtter, men Tvetenstrand påpeker at du kan sammenligne det med hvor mye penger du ville brukt på godteri og chips. Da vil du mest sannsynlig se at du kan velge sunnere alternativer uten at det blir dyrere.

- Det samme gjelder for impulskjøp, eller om du spiser take away. Ser du prisen på usunt og sammenligner dette med de sunne alternativene vil du ofte oppleve at sunt ikke nødvendigvis er dyrere. Foreløpig er det nok heller slik at usunt ofte er mer tilgjengelig, sier hun.

Hun forklarer at flere av de rimeligere matbutikkene nå har kommet med gode alternativer til de dyrere produktene i helsekostbutikkene. Neste gang du er i nærbutikken kan du derfor se etter disse alternativene.

- Ønsker du noen av de spesielle produktene du ikke får i matbutikken kan det være lurt å sjekke helsekostbutikker på nett. Her kan man også få gode tilbud. Bare sjekk at det er seriøse aktører du bestiller fra.

Tips til billig mat

Også selvstendig ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky forklarer at det er lurt å handle inn mye på en gang. For eksempel en gang i uken, og så heller supplere med enkelte ferskvarer underveis.

- Handler dere inn stort, blir det faktisk billigere i lengden. Vet dere at dere trenger poteter til flere middager i en uke, lønner det seg å kjøpe en stor pose enn en liten en. Det samme med fisk, kylling, karbonadedeig – det er billigere i stort. Sjekk holdbarhetsdatoen på det som dere handler, så dere er sikre på at det holder frem til da dere trenger maten.

Samtidig som frukt og grønt er supersunt og mettende, er det også noe av det billigste du kan handle inn, sier Arsky.

- Rotgrønnsaker holder seg lenge i kjøleskapet, mens epler, bananer, mango, tomat og agurk trives best på benken.

Her er Gunn Helene Arskys tips til billige matvarer som kan brukes til mye:

Havregryn: Til frokost, i smoothie, i bakst, som panering, til grøt, i vafler

Fullkornspasta: Til middag, i salat, i suppe

Hodekål: Til stuing, suppe, wok, som råkost, dampet, fylt

Gulrot: Til råkost, naturell, kokt, i salat, i smoothie, til juice, ovnsbakt

Kålrot: Til råkost, naturell, til stuing, ovnsbakt, som basis i grønnsakskaker

Søtpotet: Bakt, stekt, i bakst, til suppe

Potet: Bakt, stekt, kokt, kald som pålegg, til mos, som suppe, i salat, grillet

Banan: Naturell, i smoothie, på havregryn, som pålegg, i bakst

Tunfisk på boks: Som pålegg, i salat, på pizza

Egg: I omelett, kokt, stekt, som eggerøre, til bakst, i salat, som pålegg

Cottage cheese: Til frokost/lunsj/aftens toppet med frukt, som pålegg, i salat, i grøt, i smoothie

LES OGSÅ: Supermaten du får tak i på Kiwi (eller andre matbutikker)

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: