VI KJØRER PÅ: En felle mange av oss går i er å begynne for hardt og med for mange treningsøkter i uken. Personlig trener Martin Norum sier gevinsten av å trene jevnlig hele livet er mye større. Foto: Shutterstock / bikeriderlondon
VI KJØRER PÅ: En felle mange av oss går i er å begynne for hardt og med for mange treningsøkter i uken. Personlig trener Martin Norum sier gevinsten av å trene jevnlig hele livet er mye større. Foto: Shutterstock / bikeriderlondon
Treningsmyter

Her er de aller vanligste slanketabbene

- Vi overspiser lett-produkter, glemmer flytende kalorier og går for hardt ut.

Starten på et nytt år. Vi løper, undertegnede inkludert, mot treningssenteret i nye treningsklær og med ny motivasjon. Vi fyller kjøleskapet med grønnsaker og frukt, og unngår sukker så godt det lar seg gjøre. Det er quick-fix måneden januar, og vi kjører litt ekstra på for å sikre sommerkroppenMen flere av metodene som vi tror er geniale, er helt tullete, skal vi tro ekspertene.

Martin Norum, PT i webcoaching.no, forfatter, og foredragsholder, mener vi gjør en rekke feil når vi skal slanke oss eller bli sterke:

1. Vi går for hardt ut

Norum mener dette er en klisjé som stemmer, som kan resultere i motivasjonsfall.

- Det kan ikke gjentas ofte nok: Å trene for eksempel tre ganger i uken gjennom et langt liv er så uendelig mye bedre enn å trene mye i en kort periode, sier treneren.
Norum forklarer at når vi begynner å trene, spesielt etter et langt avbrekk, er det mest effektivt å trene mindre brutalt og ikke så ofte. Slik venner kroppen seg til belastningen igjen. Men, etter noen uker med trening, kan vi øke total treningsmengde. 

2. Vi tror på myter

I jaget etter raske resultater er det fort gjort å sette på seg skylappene, og Norum trekker frem noen påstander om trening han mener ikke stemmer:

  • Tøying etter trening reduserer stølhet. Feilmener Norum. 
  • En muskel bør trenes bare to ganger per uke. Feil, sier PT-en. Han mener det er uproblematisk å trene musklene ofte, men at vi ikke bør trene like hardt hver gang.
  • Vi kan forbrenne et enkelt område på kroppen, altså punktforbrenne. Feil, mener Norum, og forklarer at fett lagres og forsvinner på ulike steder på kroppen.
DRØMMEKROPPEN: Vi drømmer om kjendisenes flotte kropper. Som J. Lo sin, kanskje? Men ifølge ekspertene bør vi unngå å kaste oss på kjendisdietter og deres treningsmetoder, og minner om at ingen er like. Foto: Ap
DRØMMEKROPPEN: Vi drømmer om kjendisenes flotte kropper. Som J. Lo sin, kanskje? Men ifølge ekspertene bør vi unngå å kaste oss på kjendisdietter og deres treningsmetoder, og minner om at ingen er like. Foto: Ap Vis mer

3. Vi kaster oss på kjendisenes treningsmetoder

Personlige trenere i Hollywood avslører støtt og stadig metodene bak kjendisenes drømmekropper. Martin Norum mener det er trist at mange hiver seg på, og mener metodene ofte kan stride med vitenskapelig grunnlag.

- Fordi en kjendis har gjort det betyr det ikke nødvendigvis at det funker for oss, sier han.

LES OGSÅ: Hjelp! Passer du ikke inn i samme størrelse lenger?

4. Vi trener for mye i forhold til hva vi spiser

Norum sier mange forsøker å skape et overskudd som går på bekostning av energi i hverdagen, energi på trening og et vanlig sosialt liv.

- Et stort kutt av mat vil ikke gi bedre resultater enn et moderat kutt på lengre sikt fordi sannsynligheten for å lykkes på sikt er større om endringene er mer moderate, sier han, og legger til at det er en risiko for at forbrenningen reduseres betydelig dersom underskuddet blir for stort, blant annet som følge av tap av muskelmasse.

Disse kostholdsfeilene gjør vi

Men slanking handler ikke bare om trening. Også når det gjelder mat er det mye å tenke på, og tipsene om hva som er best for oss hagler fra alle retninger.

Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, forteller at det ikke er uvanlig å gjøre noen tabber eller tro på myter underveis:

1. Vi får i oss for mye energi

Og selv om vi spiser sunt, går vi gjerne ikke ned i vekt. For det kan faktisk bli for mye av det gode, selv om vi spiser sunt.

- Et overskudd vil lagres som fett, enten det kommer fra sunn eller usunn mat, sier eksperten.

2. Vi spiser for lite

Spiser vi for lite kan vi faktisk gjøre det vanskelig å bli kvitt de ekstra kiloene, skal vi tro Steenbuch Lied. For kroppen går i sparebluss.

- Med lite mat tror kroppen det er krisetilstand, og den holder ekstra godt på kiloene. Og kombinasjonen av lite mat og mye trening vil nok før eller senere føre til en sprekk og mislykket slanking, sier hun.

Og å hoppe over måltider, som frokosten, for å spare kalorier? En felle, mener eksperten:

- Hvis man spiser jevnlig hver tredje til fjerde time holder man blodsukkeret mer balansert, og behovet for noe søtt melder seg ikke like sterkt, sier hun.

LES OGSÅ: Dette vitaminet øker fettforbrenningen

3. Vi overspiser «lette» matvarer

Kostholdseksperten fra Grete Roede mener det er kommet mange produkter på markedet som kan forvirre oss, for eksempel potetgull med mindre fett og yoghurt-is. Disse varene kan faktisk være ordentlige kalorifeller. 

- Vi ender gjerne opp med å spise mer av dem enn om vi hadde spist vanlig potetgull eller is, fordi vi tror det er sunt, sier Steenbuch Lied.

Hun trekker også frem salaten som en matrett mange misforstår næringsinnholdet av.
- Hvis salaten inneholder ost, nøtter, frø og fet dressing blir den ikke akkurat kalorifattig.

LES OGSÅ: Hvor mye olje har du på salaten?

ENERGITETT: Kostholdsekspert Karoline Steenbuch Lied sier mange kutter ut sunne matvarer fra kostholdet sitt, fordi de inneholder mye kalorier. Det er uheldig. Vi bør få i oss både avokado, frø, kjerner, nøtter og fet fisk. Foto: Shutterstock / Anna Shepulova
ENERGITETT: Kostholdsekspert Karoline Steenbuch Lied sier mange kutter ut sunne matvarer fra kostholdet sitt, fordi de inneholder mye kalorier. Det er uheldig. Vi bør få i oss både avokado, frø, kjerner, nøtter og fet fisk. Foto: Shutterstock / Anna Shepulova Vis mer

4.  Vi glemmer de flytende kaloriene

Smoothies er et eksempel på noe som er sunt, men om vi drikker hele flasken får vi i oss ganske mange kalorier. Eksperten sier det gjelder spesielt smoothies fra smoothie-barer. 
Dessuten inneholder alkohol en del kalorier som vi har lett for å glemme.

5. Vi dropper sunne matvarer fordi vi tror de er usunne

Ifølge Steenbuch Lied snakker vi her om mat som gir mye kalorier, men som likevel er en viktig del av et sunt og balansert kosthold. Eksempler på dette kan være olivenolje, fet fisk som laks, sardiner og makrell, nøtter, frø, kjerner og avokado.

6. Vi har uvaner

Det er lurt å spise rolig og sakte, og nyte maten. Om man kaster den i seg rekker ikke hjernen å reagere før vi er overmett. Ifølge kostholdseksperten fra Grete Roede bruker kroppen 20 minutter fra vi starter et måltid til vi merker noe til metthetsfølelsen.

LES OGSÅ: Dette skjer hvis du slutter å trene

7. Vi slenger oss på trender

Å hive seg på kjendisenes dietter er også tullete, skal vi tro Steenbuch Lied.
- Mange av disse diettene gjør at du går ned i vekt med en gang, men det er vanskelig, om ikke umulig, å holde vekten over tid. Varig endring innebærer en endring av etablerte vaner.

8. Vi tror på alt vi hører

Det finnes enormt mange myter når det gjelder slanking, skal vi tro eksperten. Noen eksempler er:

Steenbuch Lied avkrefter mytene og har én klar oppfordring:
- Ikke gjør en livsstilsendring eller en vektreduksjon vanskeligere enn du må. Vil du ned i vekt, må du være i kaloriunderskudd i en periode.

Til forsiden