Treningsnyhet

Her er høstens hotteste treningsnyheter

Nå blir det enklere, men enda morsommere!

NYHETER: Det er flust av hotte nyheter på treningssentrene denne høste. Her fra timen BODYJAM som settes opp på utvalgte SATS-sentre. Foto: SATS
NYHETER: Det er flust av hotte nyheter på treningssentrene denne høste. Her fra timen BODYJAM som settes opp på utvalgte SATS-sentre. Foto: SATS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Ute eller inne: Funksjonell trening er den store trenden denne høsten. Kombinasjonen av styrke, kondisjon og balanse er uslåelig. Du brenner mer fett, får raskere kondis og blir seig, smidig og lysten på mer!

Vi er skapt for bevegelse, og den aller beste treningen er den som faller mest naturlig: Dans og lek, eller fra riktig gammelt av – jakt. Musklene er skapt for sammensatte bevegelser, bevegelser i fart og i ulike retninger. Og når hele kroppen brukes variert, trener du også mer skånsomt.

Kaloriene du brenner når du trener slik, er dessuten flere enn ved tradisjonelle øvelser, fordi du bruker flere deler av kroppen samtidig, og får høyere puls.

LES OGSÅ: Slik bør du trene hvis du vil ned i vekt

UTETRENING: Tøff, militærinspirert utetrening er en tydelig trend i treningsbransjen. Dette bildet er fra timen MUD - som snart tilbys på SATS. Foto: SATS
UTETRENING: Tøff, militærinspirert utetrening er en tydelig trend i treningsbransjen. Dette bildet er fra timen MUD - som snart tilbys på SATS. Foto: SATS Vis mer

Naturlig trening er stort

Den «naturlige» treningstrenden har de siste årene gitt seg utslag i blant annet rekordhøye medlemstall for DNT.






Å gå i fjellet med tung sekk er fantastisk trening og motivasjon. I byer bruker vi lekeplasser som utendørs treningsstudioer. En ny form for boot camp, kalt tough mudder, sprer seg som en farsott over hele verden. Her ligner treningen nesten på militærøvelser for elitesoldater, med kravling i gjørme og hinderklatring.

– Spesielt kvinner ønsker funksjonell trening for å forme kroppen, bekrefter Atle Hoff, som i mange år har trent Hollywood-stjerner etter å ha pensjonert seg som ballettdanser. Nå er han en etterspurt personlig trener i Norge.

Men hvilken type trening former kroppen best?

– Det finnes mange metoder, men ulike danseformer, pilates-fusion – hvor det brukes teknikker fra pilates, dans og stretching – er flott. Man kan også bruke ting som UgiBall – en fleksibel medisinball – vanlig medisinball, fitnessball og TRX, sier han.

LES OGSÅ: Derfor bør du prøve pilates

MER STYRKE: Funksjonell trening og styrketrening blir stadig mer populært.
MER STYRKE: Funksjonell trening og styrketrening blir stadig mer populært. Vis mer

Inspirert av toppidrett

Det er tydelig at vi også blir inspirert av toppidrett.

– Trenden vi ser er blant annet enkel og effektiv trening med fokus på resultater. Vi vil få flere klasser som er «sportsinspired», opplyser Johanna Fredriksson, som er produkssjef for gruppetrening i Elixia-kjeden.






Dette er timer der du trener som en idrettsutøver, og der du forbedrer dine ferdigheter i tillegg til treningsresultatene i seg selv. Funksjonell trening med utstyr som kettlebells, baller, TRX og ting som utfordrer balanse og koordinasjon blir stadig mer populært.

– I tillegg ser vi at flere og flere trener styrke i ulike former med PT eller i gruppetrening, både kvinner og menn, sier Johanna Fredriksson.

Under mottoet «strong is the new skinny» lanserer Elixia trening med komplekse øvelser der du får utfordret større deler av kroppen.

Balansetrening blir ekstra effektiv når du bruker ustabile midler, som bosuball. Men utendørs aktiviteter som kajakk om sommeren, eller skøyter, slalåm og snowboard om vinteren er også glimrende trening for dette, understreker personlig trener Atle Hoff.

LES OGSÅ: Derfor bør du begynne med styrketrening

OVERSIKT: SATS har en app som lar deg booke deg på timer og følge din egen treningsutvikling. Den er gratis i App-store.
OVERSIKT: SATS har en app som lar deg booke deg på timer og følge din egen treningsutvikling. Den er gratis i App-store. Vis mer
DANS DEG STRESSFRI: Dans er en måte å koble av på. Og det er flust av nye dansetimer på høstens treningstimeplaner. Foto: Sats
DANS DEG STRESSFRI: Dans er en måte å koble av på. Og det er flust av nye dansetimer på høstens treningstimeplaner. Foto: Sats Vis mer

Mer fokus på kosthold

Kosthold er en viktig del av treningsopplegget. Sats har lansert en nettside med tilhørende app som gir deg skreddersydde kostholdsplaner.

– Vi har store forventninger til appen, som følger kostrådene til den internasjonale olympiske komiteen, sier Lars-Einar Petterson, som er nordisk pressesjef for Sats-kjeden.

Det er bred faglig enighet om at kostholdet teller mest for å oppnå både treningsmål og en sunn og slank kropp. Men ikke alle som trener ønsker å gå ned i vekt.





– Vi vet at mange trener først og fremst for å bli sterkere eller få mer energi. Men også disse trenger også å tenke på maten for å lykkes. Mange feilberegner hva de egentlig forbruker under en treningsøkt, sier Maja Thermaenius, prosjektleder i Sats.

Hun sier at Sats vil gi tilbud til sine medlemmer om å fylle ut et enkelt spørreskjema for å kartlegge blant annet treningsmål, og så få en kostholdsplan med nesten 90 måltidsforslag tilpasset hver enkelt. Et måltid kan være alt fra middagsretter til bare et glass melk og en banan.

– Det er lettere å nå treningsmålene dine om du spiser rett mat i rett mengde til rett tid, sier hun, og legger til at lanseringen av kostholdsplanen er myntet på varig livsstilsendring og med måltider som også egner seg for hele familien.

– Det skal være enkelt og positivt, sier hun.






LES OGSÅ: Spiser du dette etter trening?

FORTSATT POPULÆRT: Yoga og pilatesinspirert trening holder fortsatt koken, og er også topp mot stress.
FORTSATT POPULÆRT: Yoga og pilatesinspirert trening holder fortsatt koken, og er også topp mot stress. Vis mer

Stress ned

Atle Hoff bekrefter at fokus på kosthold og i tillegg på psyke er en sterk trend.

– Å se kroppen helhetlig, med vekt på både mat og stressreduksjon, er blitt viktig for mange, sier han.

Både dans, naturopplevelser og yoga er supert mot stress, og det er kanskje den viktigste grunnen til at nettopp disse aktivitetene preger høsten mest. Siden zumba tok oss med storm, har svetting til heftige rytmer lært oss at trening kan være så gøy at vi knapt merker at det av og til gjør vondt!

Uansett hva som motiverer deg, er høstens treningstilbud så mange og varierte at du ikke vil finne en unnskyldning for å la være.






Her er treningsnyhetene:


(på timeplanen på utvalgte sentre fra midten av august. Se mer info på SATS og Elixias hjemmesider)

Funksjonell styrke


3D STRENGTH

Fokus på funksjonell styrke som utfordrer balanse og koordinasjonsevne. Du blir utfordret gjennom sammensatte øvelser og bevegelser i kroppens tredimensjonale plan. Treningen er blant annet inspirert av hverdagslige aktiviteter. For eksempel vil knebøy ha større overføringsverdi til en persons evne til å komme seg ned og opp fra sittende på huk, enn en sittende knestrekk i apparat. Alternativet er pilates, kettlebells eller hjemmetrening.

Passer for: Deg som har disiplin, gjerne trener alene og ønsker målrettet hardtrening for definerte og sterkere muskler.

Utfordringer utendørs


MUD

Supertøff trening der du krabber, løper og hopper rundt i naturen. Målet er bedre styrke, kondisjon, spenst og hurtighet. Regn med skitt, søle og blodsmak i munnen!

– Det handler dessuten om å hjelpe hverandre gjennom strabasene og bygge en sterk lagånd. Vi har alle ulike utgangspunkt og fysiske forutsetninger, men ingen skal løpes fra eller etterlates, sier Randi S. Christensen Solberg ved Sats.
Alternativet er å melde seg inn i DNT. Bli med på fellesturer og sett deg tøffe marsjmål.

Passer for: Deg som vil hente frem barnet i deg, og liker tøffe utfordringer utendørs, uansett vær.

Kamplysten


KAMPSPORT: Fit as a fighter er en kampsporttime som snart lanseres på SATS.
KAMPSPORT: Fit as a fighter er en kampsporttime som snart lanseres på SATS. Vis mer

FIT as a FIGHTER

Kampsportutøvere er sterke, smidige og atletiske, og ikke minst digger vi alle Cecilia Brækhus! Sats lanserer den nye gruppetreningstimen Fit as a fighter og lover effektiv hardtrening. Ulike styrkeøvelser, slag og spark på puter og høy intensitet er perfekt for deg som vil trene tøft og allsidig. Øvelsene kjøres både som par- og sirkeltrening. Du får trent styrke, kondisjon og bevegelighet i en og samme økt.

Passer for: Par og andre som liker tøffe tak og har sans for kampsport.






Heftige rytmer


BODYJAM

Dansetimer er veldig populære, og Sats lanserer derfor bodyjam fra Les Mills. Dette er underholdende trening som faktisk får deg til å glemme at du trener.

– Dans er god trening, og folk elsker denne treningsformen, sier Randi Christensen Solberg.

Ballett

På Elixia kan du trene ballettdans ved en barre. Dette er trening som gir deg god holdning og sterkere kropp. Du vil føle deg som en proffdanser når du står og holder i barren!

DANCETOUR – NIGHTCLUB

På Elixia kan du også melde deg på tema Nightclub i genren Dancetour. Dette er en danseklasse med mye energi og puls, der alle kan være med å danse til den heteste clubmusikken.

MORO: Dodgeball (som i filmen) er en av nysatsningene til SATS.
MORO: Dodgeball (som i filmen) er en av nysatsningene til SATS. Vis mer

JIVAMUKTIYOGA

Høstens mest eklektiske tilbud fra Elixia. En dynamisk og flytende vinyasa-yogaklasse til alt fra tradisjonell indisk musikk til fengende pop. Jivamuktiyoga er basert på gammel yogatradisjon tilpasset den vestlige verden og livet vi lever. Det er fysisk krevende, samtidig som det inneholder elementer som chanting og yogafilosofi.

Passer for: Deg som vil ha innendørstrening, trenger mye motivasjon, er sosial og liker musikk og dans.






Prestasjonstrening


LEGsolution

Tingen for deg som vil perfeksjonere styrken i beina for å bli en bedre skiløper, løper eller syklist. Her er det fokus på spenst, styrke og stabilitet i beina, og det loves tøffe intervaller.

– For å bli en bedre løper trenger du stabilitet i kjernemuskulatur og knær, pluss utholdende beinmuskler, sier Mattias Skoog, personlig trener på Sats.

Passer for: Deg som vil trene mot et konkurransemål innen kondisjonskrevende idrett.

Tekst: Elizabeth S. Lingjærde Foto: SATS og Elixia

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer