Slik kan du redusere kreftrisikoen:

Her er maten som forebygger kreft

Ekstra viktig for eldre å følge disse rådene, sier forsker.

GRØNNSAKER OG FISK: Grønnkål (øverst) og blomkål (til høyre) reduserer risikoen for brystkreft, ifølge en ny studie. Fisk beskytter mot tykk- og endetarmskreft. Foto: Colourbox og Scanpix
GRØNNSAKER OG FISK: Grønnkål (øverst) og blomkål (til høyre) reduserer risikoen for brystkreft, ifølge en ny studie. Fisk beskytter mot tykk- og endetarmskreft. Foto: Colourbox og Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

(Vi.no): Ifølge Folkehelseinstituttet økes kreftrisikoen med alderen. Mer enn 85 prosent av krefttilfellene hos kvinner og 90 prosent av tilfellene blant menn skjer etter 50-årsalderen.

- Hva vi spiser og hvilke levevaner vi har, kan bidra til å forebygge kreft. Levevaner spiller også inn når det gjelder utviklingen av kreft og hvordan kreftbehandlingen virker, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel.

Mindre salt og mer grønnsaker

Hvert tredje krefttilfelle kan forhindres ved å ikke røyke og å redusere alkoholinntaket, ha en normal vekt, spise bedre og være i fysisk aktivitet, sier hun.

- Der man har mest kunnskap handler det om å spise mindre rødt kjøtt og ferdigbearbeidede kjøttprodukter og salt. Vi vet også at det er kreftforebyggende å spise mye frukt, grønnsaker og bær samt fiber og fullkornsprodukter, sier Ryel.

Overvekt og fedme øker faren for kreft, og matvarer mot kreft har det til felles at de minsker risikoen for nettopp overvekt.

Se listen over matvarer lenger ned i saken!

Fiber og meieriprodukter mot tarmkreft

Det er forsket (og forskes) mye på sammenhengen mellom mat og kreft.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.