SVOVEL I KJØTT OG MEIERIPRODUKTER: - Kanskje dette er enda en av grunnene til at vegetarianere lever lengre og er friskere enn altetere, sier eksperten.
SVOVEL I KJØTT OG MEIERIPRODUKTER: - Kanskje dette er enda en av grunnene til at vegetarianere lever lengre og er friskere enn altetere, sier eksperten. Vis mer

Her er nykommeren i diettjungelen

"The Low Sulphur Diet" er det nye tilskuddet i diettjungelen. Men er vi klar for enda en diett?

Publisert

Hvis du synes det er vanskelig å holde styr på hva som er sunt og hva som er usunt, så er du ikke alene. Det popper stadig opp nye dietter som lover vektnedgang, bedre helse, bedre hud og skinnende hår. Mens noen sverger til lavkalori, velger andre lavkarbo, suppedietter, dietter med høyt proteininnhold eller middelhavsdietter.

Nå har det kommet enda en diett inn i motebildet, nemlig den såkalte "Low Sulphur Diet", som ifølge ny forskning kan gjøre at du lever lenger. Ideen er enkel: begrens inntaket av proteinrike matvarer som naturlig inneholder høye nivåer av svovelaminosyrer, for eksempel kjøtt og meieriprodukter.

Ved hjelp av data fra Centers for Disease Control and Prevention, analyserte et team av forskere fra Penn State dietten og blodet til mer enn 11 000 deltakere. De bemerket at deltakerne om regelmessig spiser mat som inneholder mindre svovel, har en redusert risiko for kardiometabolsk sykdom.

Ifølge studien bruker en gjennomsnittlig amerikaner nesten to og en halv ganger mer svovelaminosyrer enn det estimerte gjennomsnittlige kravet (14 mg per kg kroppsvekt.)

- Studien er virkelig interessant

- Så spennende resultater! De tar opp at kjøtt er den største "ulven" her, og at om folk spiser mer plantebasert så vil også sykdomsrisikoen synke. Forskerne mener at plantebasert kost med belgfrukter er veien å gå.

Det sier Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog cand. scient.

Soya er en belgfrukt, og kan dermed inngå i dietten selv om den inneholder svovel.

- Vi må huske på at vi trenger litt svovel i kosten. Men studien er virkelig interessant, og kanskje dette er enda en av grunnene til at vegetarianere lever lengre og er friskere enn altetere, sier hun.

Dataene i studien ble samlet inn mellom 1988 og 1994, selv om det statistiske arbeidet er utført nå nylig.

- Jeg vil også påpeke at studien er gjennomført i USA, et land med langt høyere kjøttinntak enn vi har i Norge, omtrent dobbelt så mye. Dermed har kanskje de enda mer å vinne på en svovelfattig kost enn vi nordmenn, sier Arsky.

MINDRE MELK OG YOGHURT: - Forskerne mener at plantebasert kost med belgfrukter er veien å gå, sier eksperten.
MINDRE MELK OG YOGHURT: - Forskerne mener at plantebasert kost med belgfrukter er veien å gå, sier eksperten. Vis mer

LES OGSÅ: Todagers-dietten funker best

Vanskelig å følge

- For å være ærlig, så tenker jeg at denne dietten ikke er spesielt bra for helsen, rett og slett fordi det blir alt for komplisert. For hvem vet hvilke matvarer som består av mye svovel?

Det sier Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Roede.

I studien, som det blant annet refereres til i det australske damebladet Womenshealth.com.au, fant forskerne ut at deltakerne som spiste mat med lavere innhold av svovel, hadde redusert risiko for hjerte- og karsykdom.

- Men her er det nok veldig sannsynlig at det er mange andre faktorer som spiller inn. Man vet for eksempel at personer som inntar mindre mengder kjøtt, ofte har en sunnere livsstil generelt, sier Steenbuch Lied.

Hun mener at det neppe er et lavt inntak av svovel alene som gir denne reduserte risikoen.

- Et kosthold som er sunt, variert og balansert derimot, er veldig bra for helsen. Dette finnes det mye dokumentasjon på. At en såkalt svovel-diett er bra for helsen, finnes det så å si ingen dokumentert forskning på, sier hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer