KUNNSKAP ER NØKKELEN: Renee Zellweger vet hvordan hun skal få vekk Bridget-kiloene. Løping er favoritten.  Foto: All Over Press
KUNNSKAP ER NØKKELEN: Renee Zellweger vet hvordan hun skal få vekk Bridget-kiloene. Løping er favoritten. Foto: All Over Press Vis mer

Intervalltrening

Her er Renees hemmelighet

Slik får du sunne Zellweger-muskler.

Publisert
Renee Zellweger viste nylig frem sin supermuskuløse kropp på Metropolitan Museum of Art Costume Institute galla. Hvordan den 42 år gamle skuespillerinnen får til sin usedvanlige fysikk? Daily Mail har svaret.

Du kan i alle fall ikke sitte i sofaen for å få det til. Det ryktes at hun kjører harde to-timers økter, seks dager i uken.

Slikt er ikke mulig for den jevne nordkvinne, men tre dager i uken med aktivitet - det er bra. Gå trapper istedet for å ta heisen, gå i stedet for å kjøre.

Høyintensiv intervalltrening kan være vel så effektivt som en lang joggetur. Sprint på stedet så fort du kan i tjue sekunder, og hvil i ti. Hold på i fire minutter, to ganger daglig. Da øker du hjertefrekvensen og stoffskiftet - slik at du fortsetter å forbrenne mer kalorier i løpet av dagen.

LES OGSÅ: Slik strammer du kroppen i lunsjpausen

Dobbel effekt

– På generell basis kan man si at det ikke er hva du gjør, men hvordan du gjør det som gir den store gevinsten. Da kan det være lurt å ha flest mulig økter. For eksempel kan du få opp til tre ganger så god effekt av å trene 3x20 minutter i motsetning til 1x60 minutter løping, sier Inge Thomas Ravlo, ernæringsterapeut og personlig trener.

Årsaken til at du kan få mer igjen for flere og kortere treningsøkter kommer av at du er mer innstilt på en kjapp trening, og dermed yter mer. Faktisk kan du få dobbel effekt av å dele opp treningsøktene dine.

– Etterbrenningen gir mest etter hvor hardt du har trent. Etter trening kommer i tillegg hormoner, bedre humør og mindre appetitt, som du opplever oftere desto mer du trener, sier Ravlo.

Sprintintervaller på tredemølle er visstnok en favoritt for skuespillerinnen - gjerne mens hun ser på TV samtidig. I tillegg til å løpe og spise en streng diett, trener Renee svømming, yoga og sykling.

LES OGSÅ: Tenk på dette når du jogger

Vekttrening

Det er det hemmelige våpenet for muskuløs rygg og tonede armer. Tenk over at biscepsen bygges ved at du løfter ting, tricepsen brukes når du dytter noe.

Her er en øvelse du kan prøve. Stå med skulderbredde mellom bena og armene langs siden. Hold en av de tunge vektene i hver hånd mens håndflatene vender inn mot kroppen din. Bøy den venstre armen opp mot brystet ditt slik at den står i 90 grader.

Hold den posisjonen mens du løfter den høyre armen med vekten opp mot skulderen din, samtidig som du fortsatt holder albuen langs siden av kroppen din og den andre armen i 90 grader. Gjenta øvelsen med 10 til 12 repitisjoner før du senker begge armene og deretter holder den høyre armen i 90 grader og gjør det samme på den siden. Finn flere øvelser mot grevinneheng og bingovinger her.







Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer