DÅRLIG FORM: – Er man i dårlig form sover man også ofte dårligere om natten. Dette er fordi fysisk aktivitet er med på å regulere melatonin – et hormon som påvirker søvnen, forteller Anette Lydersen, personlig trener og fysioterapeut. Foto: Scanpix
DÅRLIG FORM: – Er man i dårlig form sover man også ofte dårligere om natten. Dette er fordi fysisk aktivitet er med på å regulere melatonin – et hormon som påvirker søvnen, forteller Anette Lydersen, personlig trener og fysioterapeut. Foto: Scanpix
Dårlig form:

Dårlig form? Her er symptomene du bør være obs på

Det er ikke vekt og fasong som har mest å si!

Selv om vi liker å tro det, så er det slett ikke slik at vårt ytre alltid kan si så mye om hva slags fysisk form et menneske er i. Du kan tross alt være slank av natur, men likevel få følelsen av du er i ferd med å stryke med hvis du må løpe til bussen.

– Det er ikke enkelt å se utenpå folk hvilken form de er i. Kroppsfasong og vekt teller nesten ikke i det hele tatt, med mindre man er sykelig overvektig, sier Jan Hoff, idrettsfysiolog og professor i medisin ved NTNU, til KK.no.

DÅRLIG FORM: Det er ikke vårt ytre som avgjør formen vår. FOTO: NTB scanpix
DÅRLIG FORM: Det er ikke vårt ytre som avgjør formen vår. FOTO: NTB scanpix Vis mer

Også personlig trener og fysioterapeut ved Driv trening, Anette Lydersen, sier til KK.no at kroppsfasong, størrelse og vekt ikke alltid er en god indikator for hvilken fysisk form man er i.

– Ofte dømmer man litt for lett og kan bli overrasket. Som fysioterapeut får jeg mange overraskelser i forhold til den fysiske formen kontra størrelsen til mange av kundene jeg møter, sier hun.

– Se for eksempel på mosjonsløp, her er det mange flotte mennesker med litt ekstra vekt på kroppen, som løper fortere enn normalvektige folk som er utrente, legger hun til.

LES OGSÅ: Få bedre kondis OG strammere kropp på under 45 minutter

Du blir kortpustet av veldig lite

Siden utvendige faktorer sjeldent kan antyde at man er i dårlig form - hvilke tegn bør man se etter da? Ifølge Hoff er pusten din den enkleste måten å oppdage det på.

Går du opp én etasje og puster og peser, da er du i dårlig fysisk tilstand. Da har du kapasitet omtrent som en kolspasient, og med tilsvarende risiko, forteller professoren.

Ja, for utholdenheten har mye å si for din øvrige helse. Har du svært dårlig kondisjon, vil du blant annet ha økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Kondisjon- og utholdenhetstrening er derfor noe av det viktigste du kan gjøre for å minske risikoen for slike sykdommer, og for å opprettholde en god helse. Å telle skrittene du går i løpet av en dag hjelper lite, du må bli andpusten for at treningen skal ha effekt, forklarer han.

LES OGSÅ: Så mye har puls å si for treningen

PUST OG PES: - Går du opp én etasje og puster og peser, da har du kapasitet omtrent som en kolspasient, sier professoren. Foto: Scanpix
PUST OG PES: - Går du opp én etasje og puster og peser, da har du kapasitet omtrent som en kolspasient, sier professoren. Foto: Scanpix Vis mer

Daglige aktiviteter er tunge å gjennomføre

Lydersen påpeker også at det å bli fort kortpustet er en typisk indikator på at man er i ekstremt dårlig form, men også når dagligdagse aktiviteter blir tunge å gjennomføre.

– Det å ikke ha overskudd til daglige aktiviteter er jo ikke bra. Det skal jo ikke koste deg så mye å gjøre hverdagsaktiviteter, som å gå opp trappen til leiligheten din, gå til postkassen, vaske og støvsuge, forteller hun.

Hvis du blir sliten av dette slik at du må sette deg ned etterpå, kan det jo bety at du bør gjøre noe med formen. Høy hvilepuls og lavt energinivå er jo gode indikatorer på at du er i dårlig form.

– Om man har lavt energinivå og er trøtt vil de dagligdagse aktivitetene og eventuelt turene til og fra jobb, skole, eller barnehagen oppleves som et ork. Blir man tungpustet, får høy puls, og føler svimmelhet og eller ubehag er dette også tegn på at man bør begynne å trene slik at kroppen er bedre rustet for denne arbeidsmengden, sier hun.

Muskelplager og dårlig søvn

Er du i dårlig fysisk form vil det på lang sikt kunne føre til en rekke helseplager, og det er ikke bare på grunn av manglende kondisjon. Musklene trenger også å bli brukt, for å gi oss styrke og støtte i hverdagen, og ikke minst for å gi oss en god holdning.

TEGN PÅ DÅRLIG FORM: - Er man i dårlig form sover man også ofte dårligere om natten. FOTO: NTB Scanpix
TEGN PÅ DÅRLIG FORM: - Er man i dårlig form sover man også ofte dårligere om natten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

– Du kan oppleve å få en del smerter og plager i kroppen, og du er mer utsatt for skader når du er i dårlig form, sier fysioterapeuten.

Med alderen får vi i tillegg mindre muskelmasse, og mange utrente kan derfor lettere oppleve å få plager med muskler og ledd, og ikke minst ryggplager. Selv ikke søvnen din er optimal hvis du aldri er i fysisk aktivitet.

– Er man i dårlig form sover man også ofte dårligere om natten. Dette er fordi fysisk aktivitet er med på å regulere melatonin – et hormon som påvirker søvnen, sier hun.

Når det er sagt så tror hun ikke at det er så mange som er i dårlig form.

– Her til lands ligger nok lista litt høyere i forhold til hvilken form vi er i, for mange stiller veldig høye krav til seg selv, forteller Lydersen.

LES OGSÅ: Britisk søvnforsker: - Ja, kvinner trenger mer søvn enn menn

Til forsiden