TRENINGSTRENDER 2018: Ekspertene forteller hvilke treningstrender vi vil se mer av i året som kommer. FOTO: NTB Scanpix
TRENINGSTRENDER 2018: Ekspertene forteller hvilke treningstrender vi vil se mer av i året som kommer. FOTO: NTB Scanpix
Treningstrender 2018:

Her er treningstrendene de tror på for 2018!

Trening er en investering i deg selv og din helse, og gjør at du føler deg vel. Men hvilken trening skal du velge? Og hva blir trendene for 2018? Vi gir deg guiden.

Jørgine «Funkygine» Vasstrand

Hun har vunnet en rekke priser for sin blogg og har over 300K følgere på Instagram. Funkygine er en av våre største og mest anerkjente treningsbloggere.

- Hva slags trender spår du for 2018?

Jeg tror trening med egen kroppsvekt kommer til å fortsette å være i vinden også i 2018, og forhåpentligvis er også interessen for å gjøre denne type trening utendørs kommet for å bli.

- Jeg opplever at mange er opptatt av å være kreative, teste nye ting, og ikke minst bruke nærområdet som treningsarena. Dette tror jeg bidrar til økt fysisk aktivitet, da man må være flink til å tenke alternativ og benytte seg av det man har tilgjengelig for å få tid til trening i en travel hverdag.

- Er det noe annet du vil trekke fram som spesielt viktig?

- Det virker som flere og flere ser viktigheten av å drive med mobilitetstrening. Denne trenden tror jeg også kommer til å fortsette neste år. Heldigvis! Tommel opp for mer mobilitet - økt bevegelsesfrihet og færre skader.

- Er folk villige til å investere litt ekstra i treningen om dagen?

- Ja, en siste treningstrend jeg tror vi kommer til å se mer av i 2018 må være trening med personlig trener. Dette segmentet har økt i ganske mange år nå, men jeg tror ikke det stopper helt enda. Mange trenger hjelp, råd og veiledning for å komme i gang, men også for å fortsette. En god investering i egen helse!

LES OGSÅ: BCAA – gir det noen treningseffekt?

EKSPERTEN: Jørgine «Funkygine» Vasstrand. FOTO: Produsenten
EKSPERTEN: Jørgine «Funkygine» Vasstrand. FOTO: Produsenten Vis mer

Ronny Døhli

Partner og PT RAW Trening. Lang erfaring som Personlig Trener, undervisning på NIH og kursholder i diverse treningskonsepter.

- Hva er det nyeste nå?

- Teknologi som motiverer og analyserer effekten av trening. Folk blir mer og mer opptatt av å dokumentere det de trener. Dette er en fin måte å ha oversikt over treningsbelastning og fremgang på.

- Hva er viktig for en typisk PT-kunde?

- Flere og flere ønsker skreddersydde opplegg som trener de ferdighetene som er viktig for nettopp deg og det du ønsker å bli god på. Mange har en hektisk hverdag, og man er derfor opptatt av at den tiden man har til rådighet brukes riktig og med skikkelig kvalitet.

- Hvilke trender tar vi med oss videre fra i fjord?

- Styrketrening. Dette har det vært relativt mye fokus på i 2017 og jeg tenker dette vil fortsette - både for kvinner og menn, og i alle aldre og med ulikt fokus og mål.

- Det har vært mye fokus på rumpe, vil dette vedvare?

- Jeg tror det. Og jeg håper også det funksjonelle med treningen får mye oppmerksomhet. Rumpe er viktig for å ha en sterk og sunn kropp som fungerer godt, samtidig som den er viktig for mange med tanke på det visuelle.

- Jeg håper at også det å ha en sterk holdning og å bære kroppen sin godt blir viktig i året som kommer.

LES OGSÅ: Disse 12 mageøvelsene tar knockout på situpsen!

EKSPERTEN: Ronny Døhli. FOTO: Produsenten
EKSPERTEN: Ronny Døhli. FOTO: Produsenten Vis mer

Monica Øien

Forfatter, gründer og trener. Tok seg nylig et år i L.A for å studere treningstrender.Hjem tok hun med seg treningskonseptet Core Balance som i dag finnes i Oslo.

- Hva så du mye av i Los Angeles?

- Så godt som alle treningstrender oppstår i LA. Enten det er innen yoga, gruppetrening eller eksotiske treningssorter som tromme trening, der du skal slå hemningsløst på trommer å forløse din indre rockestjerne!

- Ligger Norge langt bak, synes du?

- Vi ligger minst fem år bak treningstrendene en finner i LA. Nå er det trening med lav belastning og høy intensitet som gjelder. Forskning viser at å stresse kroppen med intensive økter øker kortisolnivået (stresshormonet) og folk blir mer utbrente.

- Kortere økter med egenvekt, strikk og Jane Fonda-inspirerte bevegelser kjennetegner klassene dine- Hva er egentlig kjernen?

- Alle mine konsepter involverer core. Core betyr to ting: Kjernemuskulatur, men også hjerte. Min filosofi er «Live Your Intention». Treningen blir feelgood opplevelse når du jobber med en intensjon fra hjerte og med kroppen.

EKSPERTEN: Monica Øien. FOTO: Astrid Waller
EKSPERTEN: Monica Øien. FOTO: Astrid Waller Vis mer

LES OGSÅ: Dette kan hvilepulsen si om helse og sykdom

undefined
Til forsiden