TRENING UNDER GRAVIDITET: Alysia Montaño er amerikansk toppidrettsutøver som snart er mest kjent for å løpe konkurranse mens hun er gravid.
 Foto: NTB Scanpix
TRENING UNDER GRAVIDITET: Alysia Montaño er amerikansk toppidrettsutøver som snart er mest kjent for å løpe konkurranse mens hun er gravid. Foto: NTB ScanpixVis mer

Trening Under Graviditet

Her kommer Wonder Woman!

Det vakte oppsikt da amerikanske Alysia Montaño suste over målstreken på 800 meter med en tydelig kul på magen, fem måneder på vei i graviditeten. - Kroppen gir beskjed om hva som er greit, sier løpeekspert.

Iført sports-bh og shorts med Wonder Woman-dekor, krysset Alysia Montaño målstreken under det amerikanske mesterskapet på 800 meter, på imponerende 2 minutter og 21 sekunder, til stormende jubel.

Det er ikke første gang superkvinnen får oss vanlige mosjonister til å måpe av forbløffelse. I 2014 løp hun samme distanse i samme konkurranse, gravid i åttende måned. 

- Jeg er ikke like langt på vei denne gangen, men jeg er fortsatt gravid, sa hun spøkefullt etter løpet til NBC, et løp som for øvrig gikk 11 sekunder raskere enn i 2014. 

Og med slike prestasjoner dukker spørsmålene opp: kan man trene og pushe seg på denne måten under graviditeten? Eller bør man ta det mer med ro? (PSST! Lest denne? Så hardt kan du trene under graviditeten)

- Jeg har konkurrert mot Alysia og vet at hun er sprek, sier Ingvill Måkestad Bovim, Norges fremste kvinnelige mellomdistanseløper, og selv gravid med nummer to, i syvende måned.

TRENER AKTIVT: Mellomdistanseløperen Ingvill Måkestad Bovim er gravid i syvende måned med nummer to, og trener aktivt underveis. Foto: Privat
TRENER AKTIVT: Mellomdistanseløperen Ingvill Måkestad Bovim er gravid i syvende måned med nummer to, og trener aktivt underveis. Foto: Privat Vis mer

LES OGSÅ: Gravidtrening: Annema legger ikke vekk kettlebellsene

Hun mener det ikke er uforsvarlig å gjennomføre et løp slik Montano gjorde.

- Hun er toppidrettsutøver som er veldig godt trent, og pusher seg heller ikke maksimalt, men deltar mest for gøy, mener Bovim som selv trener systematisk i sitt eget svangerskap.

Hun understreker at alle svangerskap er ulike. Også for toppidrettsutøvere.

- Jeg vet om verdenseliteutøvere som har måttet slutte å trene i uke 18, og andre som har kunnet holde på fram til uka før termin. Kroppen gir tydelig beskjed om hva som er greit, og mye endrer seg fra dag til dag, sier Bovim.

Selv forteller hun at hun trener både yoga og intensive økter.

- Et trappeløp eller bakkeløp belaster bekkenet mindre enn langkjøring, og passer godt for der jeg er nå i graviditeten.

Bovim forteller at hun ikke bekymrer seg for at formen blir borte under graviditeten. Det går raskere å komme tilbake i konkurranseform når grunnlaget er godt, noe hun erfarte etter forrige svangerskap. Å komme tilbake i normal form igjen er jo noe «vanlige» gravide er interesserte i også.

- Har man et godt grunnlag når man går inn i graviditeten er jo det veldig positivt. Og det er gode muligheter for å opprettholde formen underveis. Det skal ikke gjøre vondt noe sted, men det er ikke farlig å ta i, slår Bovim fast.

- Jeg trener en del styrke fortsatt, og det går veldig fint. Det eneste er dette med magemusklene som splittes av magen, og det må man være obs på, forklarer Bovim og legger til. 

- Det er mye snakk om trening under graviditeten, men hvis jeg skal trekke fram noe som virkelig er viktig å trene under svangerskapet - og helst før, så er bekkenbunnmuskulaturen. Knipeøvelser rett og slett. For meg som ska løpe en del i tiden etterpå et det ekstra viktig at det ikke kommer små lekkasjer, sier Bovim som tipser om gode øvelser for dette på egen blogg.

Kari Bø er professor og rektor på Norges Idrettshøgskole og en en av verdens fremste eksperter på nettopp bekkenbunnproblematikk. 

- Bekkenbunnmusklene er kanskje kvinners viktigste muskelgruppe, nettopp fordi de fleste av oss blir gravide og føder. Disse musklene bør trenes som en naturlig del av kvinners styrketrening gjennom hele livet, sier Bø og henviser til at en rekke studier viser at urinlekkasje, særlig under fysisk anstrengelse, er svært utbredt blant idrettskvinner også lenge før de har vært gravide eller født. (Psst: 10 til 20 prosent av norske kvinner har urinlekkasje)

- Er du tilhenger av å «fortsette treningen som før» dersom formen tillater det?

- Ja absolutt, svangerskap er ingen sykdom, men man bør gjøre en del justeringer. Blant annet er det viktig å ikke trene i for varmt vær og unngå overoppheting de første 3 månedene av graviditeten. Man bør også unngå maks intensitet, altså ligge under 90 prosent på utholdenhetstrening. Mange kvinner har jo også en del plager som man bør ta hensyn til, sier professoren og legger til.

LES OGSÅ: - God kontroll på bekkenbunnen kan påvirke lystfølelse og orgasme

- De aller fleste gjør tilpasninger av seg selv, slik som nettopp Alysia Montaño gjorde. Det er for eksempel ikke veldig behagelig å løpe med stor mage og den er jo i veien for en del utgangsstillinger og øvelser. Vi vet heller ikke hvordan magemusklene tåler stor aktivitet når musklene er satt skikkelig på strekk slik de er i siste del av svangerskapet. Dette siste er et relativt nytt forskningsfelt hvor jeg og NIH har et godt samarbeid med University of Lisboa, avslutter professoren. 

LES OGSÅ: Derfor må du trene magemusklene annerledes når du er gravid

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: