POPULÆRT: HIIT kom øverst på lista over treningsformene ekspertene ved ACSM spådde som de mest populære i 2018. Andre og tredjeplassen gikk til styrketrening og trening med teknoligiske hjelpemidler, som skritteller og pulsklokke. FOTO: NTB Scanpix
POPULÆRT: HIIT kom øverst på lista over treningsformene ekspertene ved ACSM spådde som de mest populære i 2018. Andre og tredjeplassen gikk til styrketrening og trening med teknoligiske hjelpemidler, som skritteller og pulsklokke. FOTO: NTB Scanpix
Trening:

HIIT er årets treningsform

15 minutter er nok, og du kan gjøre det hjemme på stuegulvet med deg selv som manual.

I en årlig undersøkelse gjort av American College of Sports Medicine (ACSM) i Indianapolis ble over 4000 treningseksperter bedt om å rangere ulike treningsformer fra hvilke de trodde kom til å bli mest til minst populære i 2018. Øverst på lista troner HIIT-trening, som har ligget blant topp tre på lista helt siden 2014.

EKSPERTEN: Eirik Sandvik er performance coach, og driver hjemmesiden eiriksandvik.no FOTO: Privat
EKSPERTEN: Eirik Sandvik er performance coach, og driver hjemmesiden eiriksandvik.no FOTO: Privat Vis mer

– Jeg tror HIIT-trening er blitt så populært fordi det er rom for mye variasjon i hva og hvordan det utføres, og til tross for at det er slitsomt, så kan denne kombinasjonen gjøre treningen mer motiverende. Alle som har gått en time på tredemølla vet hvor gøy det er. Det er mindre sannsynlig at den type trening opprettholdes over tid, så HIIT kan faktisk også forebygge frafall, sier performance coach, Eirik Sandvik.

LES OGSÅ: Føler du deg ofte utilpass på treningssenteret?

Hva er HIIT?

HIIT står for high intensity interval training, og er en form for intervalltrening hvor øktene er kortere og mer intense enn ved tradisjonell cardio. Man utfører øvelsene i korte perioder med pauser mellom hver periode, for eksempel 20 sekunders intervaller, etterfulgt av 10 sekunder pause. Dette kan gjøres i for eksempel åtte runder, og en slik runde tar deg kun fire minutter å gjennomføre.

– Gjort riktig kan fire minutter være nok som en treningsøkt, sier Sandvik.

Ifølge ham burde ikke økten vare lenger enn 15 minutter totalt, inkludert pauser. Holder du på mye over dette trener du sannsynligvis ikke med høy nok intensitet.

Psst! Her er to supre HIIT-treningsprogram for deg som vil bli sterkere eller få bedre kondis.

Forbenner mer fett enn løping

HIIT forbrenner flere kalorier per minutt i aktivitet, sammenlignet med vanlig cardio. En slik økt øker også energiforbruket i tiden etter treningsøkten er utført.

Dette betyr at du kan forbrenne fett over en lengre periode, mens for eksempel vanlig gange på tredemølla kun forbrenner under selve økta.

– HIIT er et meget effektivt verktøy for fettforbrenning. En økt på 10 til 15 minutter kan for eksempel erstatte en times løping, forklarer Sanvik.

Du er heller ikke avhengig av å ha tilgang på treningssenter eller vekter og annet utstyr, da HIIT-trening kan utføres hvor som helst, kun ved hjelp av egen kroppsvekt.

​Dersom du har tilgang på et gym, hva med å prøve ut HIIT-trening med tau?

LES OGSÅ: Dette er kjendisenes beste treningsøvelser

De fem mest populære treningsformene

Her er lista over de fem treningsformene ekspertene i undersøkelsen spådde som de mest populære i 2018:

  1. Hiit-trening
  2. Gruppetrening
  3. Trening ved hjelp av teknologi, som smart-klokker, skritt-tellere, pulsklokker og lignende
  4. Trening med egen kroppsvekt
  5. Styrketrening

LES OGSÅ: Få rumpa til å brenne uten knebøy

Til forsiden