RIKTIG BH: En god bh er god å ha, og mange velger feil, men den hjelper ikke på puppehenget. FOTO: NTB Scanpix
RIKTIG BH: En god bh er god å ha, og mange velger feil, men den hjelper ikke på puppehenget. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Riktig bh:

Hjelper bh-en mot hengepupper?

Det er nok lite å gjøre med at puppene begynner å henge, men mange gjør smart i å være nøye med bh-valget.

De fleste vil merke at puppene begynner å henge litt med årene, og selv om det er helt vanlig og veldig naturlig at det skjer, så må vi jo få lov til å si at vi aller helst skulle hatt dem pekende rett frem for alltid.

Men det at de begynner å peke litt nedover er det dessverre ikke så mye å gjøre med. Det sies at røyking kan spille inn, og jojo-slanking er heller ikke anbefalt, men her er det i størst grad tyngdekraften som bestemmer, og selv ikke bh-en din kan vinne over den.

- Alle bryst vil henge etterhvert som man blir eldre. Dette er fordi både bindevevet og huden blir mindre elastisk, men også fordi ratioen mellom fett og kjertelvev øker, forteller plastikkirurg Marius Barstad ved Fornebuklinikken.

Når dette skjer blir puppene mer utsatt for tyngdekraften og det som en gang var struttende pupper vil dessverre se litt mot bakken. Det er imidlertid stor forskjell på hvor mye heng vi får.

- Store bryst vil være mer utsatt for gravitasjonskreftene, men mindre bryst vil også utvikle heng. Arv spiller inn, og kvaliteten på hud og bindevev er forskjellig. Noen kvinner har mer fettvev enn kjertelvev i sine bryst. Mer kjertelvev i forhold til fett reduserer eller utsetter at brystene sagger, forteller Barstad.

LES OGSÅ: Kan vi trene puppene våre spretne igjen?

Ikke bevis for at bh-en beskytter mot hengepupper

Du har sikkert hørt at amming gir hengepupper, men det er ingen påviselig grunn til å tro at det å la være å amme skal kunne redusere henget.

Det som skjer er at når vi går gravide blir puppene gjerne større, og dermed blir også huden og bindevevet i brystene strukket. Når vi så slutter å amme eller går ned i vekt etter graviditeten vil brystene også reduseres, men huden er fortsatt strukket.

- Det er ikke slik at huden og bindevevet trekker seg helt sammen igjen, og dermed vil man utvikle litt sig av brystene.

At det å gå uten bh øker henget i puppene er det faktisk heller ikke bevis for, og det er i hvert fall ikke noe hjelp i å ha den på når du sover.

- Bruk av riktig tilpasset bh til daglig er nok nyttig, men det er ikke bevist at dette reduserer eller forhindrer utvikling av brystheng. Å sove med bh kan for noen være komfortabelt men ikke beskyttende. Man er enig om at god støtte med en god sports-bh er viktig under fysisk aktivitet, spesielt løping, fordi brystene da kan utsettes for økt strekk, som igjen er uheldig med tanke på utvikling av heng, sier Barstad.

LES OGSÅ: 7 ting du ikke visste om pupper

Mange velger for stor bh

Og akkurat når det kommer til bh-bruk er det mange av oss som gjør noen feil. En god bh skal kunne beskytte mot ryggplager hos de med store bryster, men Ifølge Aleksander Chaibi, som er kiropraktor og fysioterapeut ved Atlasklinikken i Oslo bruker mange av oss bh-er med for stor omkrets.

- Forskning viser ingen sammenheng mellom pasienter med små bryster og plager i rygg, og da spesielt nakke og midtrygg. Men det er fornuftig å tenke at kvinner med store bryster får endret tyngdekraftspunktet fremover, som da også kan gi økt press i nakke, skuldre og midtrygg. Sistnevnte er det noe forskning som også støtter, sier han.

Chaibi forteller videre at mange kvinner blir overrasket når de skjønner at de bruker en bh med alt for stor omkrets. Det er nemlig stroppen rundt ryggen som skal holde puppene på plass, og ikke cupen.

- Når det gjelder spiler, er det ikke dokumentert noe sammenheng med ryggplager, men igjen er det støtten og størrelsen som er viktigst. Kvinner med stor cup, kan ha bedre nytte av spiler da disse kan støtte opp bedre enn de uten spiler. Det er viktig å bemerke seg at kvinner med enkelte hudsykdommer som psoriasis eller allergiske reaksjoner mot metall bør velge en spileløs bh.

LES OGSÅ: Slik blir du kvitt nakkeplager og hodepine med trening

NAKKEPLAGER: Forskning tyder på at de med store bryster kan være mer utsatt for rygg- og nakkeplager. FOTO: NTB Scanpix
NAKKEPLAGER: Forskning tyder på at de med store bryster kan være mer utsatt for rygg- og nakkeplager. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Viktig med mye elastisitet

Også Wenche Skjellnan, som driver undertøysbutikken Det Lille Under i Oslo, forteller at svært mange velger bh-er med feil størrelse.

- En vanlig feil er at de er for brede rundt ryggen, forteller hun.

Det som skjer da er at bh-en sklir opp bak, hvilket igjen gjør at de ikke løfter slik de skal. En del velger også for stor cup på bh-en og mange ville nok blitt overrasket over hvilken størrelse de egentlig skal ha.

- Hvilken bh som er riktig er det like mange variasjoner på som det er mennesker, sier Skjellnan.

Hun mener det er viktig å se etter en bh med god stretch i ryggpanelet. Det er altså dette som holder puppene på plass, og det er viktig at det sitter godt nok uten å være ubehagelig. En del strammer stoppene over skuldrene for mye i stedet, men disse skal ikke sitte strammere enn til at du får et par fingre under, og det skal ikke fungere slik at brystene henger i stroppene.

Ifølge Skjellnan har du først funnet riktig bh når du ikke kjenner at du har den på, og jo større bryster du har, jo viktigere er dette.

- Bh-en skal sitte godt rundt hele. Du skal bruke elastikken til det den er god for. Den skal ikke gnage, ikke vri seg, ikke klø, ikke gi dobbeltpupp og ikke skli opp eller ned.

Bh-er med myke blonder og detaljer på ryggpanelet har ofte også mindre eller altfor mye elastisitet, og det er dermed viktig å velge komfort fremfor utseende, særlig om du har store bryster.

LES OGSÅ: 5 bh-tips du må få med deg

Riktig bh og trening mot ryggplager

Det er altså ikke for puppehenget sin skyld at bh-en er viktig, men jo større bryster du har, jo viktigere er det å gå nøye til verks når du velger bh. Har du ryggplager, påpeker Chaibi at trening og spesielt trening som styrker holdningen din vil kunne bedre problemet.

- Hovedbudskapet bør være at kvinner bør velge en bh som passer i henhold til målene sine og komfort bør veie tyngre enn design. I tillegg vil det i 99 av 100 tilfeller være fordelaktig å ha en aktiv tilnærming til eventuelle muskel- og skjelettplager og fokusere på styrketrening og holdningsendring fremfor passive tiltak; men en kombinasjon av disse vil trolig være gullstandarden, sier Chaibi.

LES OGSÅ: Uvanene som gir deg ryggproblemer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: