Sit-ups

Hjelper egentlig situps?

Vi avslører alle flat mage-hemmelighetene.

Punktslanking er ikke mulig, men at det finnes en annen effektiv måte som du kan forbrenne flere kalorier og samtidig bli kvitt magefettet på. Foto: Colourbox
Punktslanking er ikke mulig, men at det finnes en annen effektiv måte som du kan forbrenne flere kalorier og samtidig bli kvitt magefettet på. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
De aller færreste av oss har en like flat mage som supermodell Helena Christensen eller pop-stjernen Gwen Stefani.

Sistnevnte stakk av med hele 55 prosent av stemmene i kategorien «flotteste kjendismage» i Fitness Magazines kåring.

Og hvor irriterende er ikke det?

Vil du bli fastere i fisken? Her er snarveien til drømmekroppen

Tar sit-ups knekken på magefettet?

De av oss som ikke er utstyrt med like flat mage som stjernene, trenger å jobbe for å få resultater. Treningsekspert Jill Jahrmann har tidligere uttalt følgende til kk.no:

– Flat mage er ikke naturlig for de aller fleste kvinner. Det naturlige er en liten avrunding av magens nedre del.

Men når buksa strammer litt ekstra rundt bukselinningen, er det lett å spørre seg selv:

Er det egentlig nytteløst i å ta situps når du har litt ekstra fett på magen?

Nettopp dette lurer en av Realbeautys lesere på.

Visste du dette? Kaloriregnestykket du bør kunne

Forbrenner du nok?

Ifølge treningseksperten vil ikke problemet bli løst dersom du slutter å ta situps.

– Trening, uansett hvilke type, er aldri poengløst fordi du vil forbrenne kalorier. Men problemet kan ligge i hvor mange kalorier du forbrenner, svarer Sara Haley, fitnessekspert og personlig trener.

Haley understreker at punktslanking ikke er mulig, men at det finnes en annen effektiv måte som du kan forbrenne flere kalorier og samtidig bli kvitt magefettet på. Nemlig kondisjonstrening.

– Du vil oppnå større suksess dersom du øker lengden og intensiteten av kondisjonstreningen, og endrer kostholdet ditt, råder Haley.

Proffene deler sine magetriks: 11 tips for flatere mage

Slik trener du kondisjonstrening

Så hva gjør du? Og hva i huleste kondisjonstrening? KK.no har tidligere gitt disse eksemplene på god kondisjonstrening:

1. Hoppetau er en rå treningsform hvor du kan forbrenne 800-1000 kalorier på en time.
2. 60 minutters gåtur med høyt tempo, type power-walk eller stavgang.
3. Spinning eller annen gruppeaktivitet
4. Hjemme-trening med DVD
5. Løping fungerer alltid. Å løpe i motbakker kan være skånsomt for leggbeina. Samtidig får du ekstra belastning på musklene i rumpe, lår og legger.
Slik gjør du det: Øk stigningen på tredemølla, slik at du får en slakk (eller bratt!) oppoverbakke. Løper du utendørs, legger du opp ruta slik at du får en lang og bratt bakke å løpe opp.

Flatere mage på 4 dager? Hurra - det er faktisk mulig!

– Bruk målebånd

Trenings- og kostholdsekspert på KK.no, Ina Garthe, gir oss daglige tips om trening og helse. Hun mener at du ikke bør ta vektens budskap for god fisk.

– Hvis du vil ned en størrelse eller stramme opp kroppen, er det ikke nødvendigvis vekten du bør gjøre noe med. Den kan lure deg. Bruk heller målebånd, tren styrke og spis ofte, sier Ina.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer