JERNMANGEL: Jernet er viktig for oksygentransporten i blodet, har du jernmangel vil du derfor kunne føle deg både slapp, svimmel og sliten. FOTO: NTB Scanpix
JERNMANGEL: Jernet er viktig for oksygentransporten i blodet, har du jernmangel vil du derfor kunne føle deg både slapp, svimmel og sliten. FOTO: NTB Scanpix
Jernmangel:

Hodepine og øresus kan være tegn på jernmangel

Dette anbefaler ekspertene at du spiser mer av.

Jernmangel er den vanligste årsaken til lav blodprosent, og rammer rundt én av fem menstruerende kvinner.

– Det mest typiske symptomet på jernmangel er slapphet og energimangel. Dette skyldes at jernet er viktig for oksygentransporten i blodet, og mangel på jern vil gjøre at dette blir mindre effektivt, sier Vegard Lysne, klinisk ernæringsfysiolog og stipendiat ved Universitetet i Bergen, til KK.no.

Andre symptomer kan være nedsatt fysisk yteevne, svimmelhet, hjertebank, tungpust, hodepine og øresus. Det er derfor ikke alltid så lett å skjønne at man har jernmangel, siden symptomene kan være noe diffuse.

LES OGSÅ: Så mye er det vanlig å blø

Kan være flere årsaker til jernmangel

Årsakene til jernmangel kan deles inn i noen kategorier. Den første er at inntaket er lavere enn behovet.

– Dette kan typisk oppstå hos unge som er i vekst, eller hos personer som har et veldig lavt energiinntak, typisk ved slanking. Lavt inntak kan også skyldes et restriktivt kosthold, spesielt dersom man fullstendig utelater animalsk mat uten å finne gode erstatninger, forklarer han.

– Den andre kategorien er knyttet til sykdom som fører til redusert opptak av jern fra tarmen. Dette kan for eksempel være cøliaki, legger han til.

I tillegg er personer som har gjennomgått fedmekirurgi i økt risiko, dersom de har fjernet deler av tarmen som er viktig for opptaket. Den siste kategorien er derimot knyttet til blodtap.

Mesteparten av jernet i kroppen finner vi i blodet, og derfor kan vi også miste en del jern ved blodtap. Dette kan være aktuelt ved menstruasjon og ved hyppig blodgiving, forteller Lysne.

JERNKILDE: Kjøtt er den matvaren som inneholder mest blodtilgjengelig jern, og reinkjøtt og elgkjøtt er de beste kildene. Foto: Shutterstock / Endla
JERNKILDE: Kjøtt er den matvaren som inneholder mest blodtilgjengelig jern, og reinkjøtt og elgkjøtt er de beste kildene. Foto: Shutterstock / Endla Vis mer

LES OGSÅ: Blir du svimmel av sprøyter og blod?

Reinkjøtt er en god kilde til jern

Hovedsakelig styres jernopptaket av kroppens jernbehov – har du nok jern i kroppen vil opptaket minskes, og har du for lite vil det økes. Det viktigste er at vi får i oss tilstrekkelige mengder, og det får vi selvsagt gjennom kosten vår.

Ann Ragnhild Broderstad ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, og fagleder for Senter for samisk helseforskning (SAMINOR) har undersøkt matvanene til innbyggere i 24 kommuner i nord, og sammenlignet folks kosthold med hvor stort jernlager de har.

I studien, som er en del av SAMINOR Helse- og levekårsundersøkelse, delte hun og forskerteamet befolkningen opp i fem matkategorier, ut ifra hva de spiser mest av.

  1. Reinkjøtt og blodmat
  2. Fisk
  3. Variert kosthold
  4. Mye frukt og grønt
  5. Vestlig mat som hamburger, pizza og lignende.

– Før i tiden var det antatt at jo lenger nord man kom jo mer jernmangel hadde folk, blant annet siden man ikke fikk i seg like mye vitamin C – som jo øker jernopptaket, sier hun til KK.no.

Hennes undersøkelser viste at graden av jernmangel faktisk varierer i forhold til hvor folk bor, på grunn av kostholdet i de ulike områdene.

– Det viste seg at de som bodde på innlandet i Finnmark hadde veldig lite jernmangel. Og deres kosthold består av mye jernholdig mat, og det er klart det forebygger jernmangel, forteller hun.

I kategorien reinkjøtt og blodmat hadde kun åtte prosent av kvinnene jernmangel, men ingen menn. Derimot fant de mest jernmangel hos de tre siste matkategoriene: variert kosthold, frukt og grønt, og vestlig mat. Aller verst sto det til med dem som spiste mye junk, der 11 prosent hadde jernmangel.

– Jeg vil anbefale at man spiser kost som har godt med jern. Det som inneholder mest av blodtilgjengelig jern er kjøtt. Og reinkjøtt og elgkjøtt inneholder mest jern, forteller Broderstad.

– Reinkjøtt inneholder også mange gode vitaminer og sunt fett. Det er egentlig det sunneste kjøttet vi har, så det vil jeg absolutt anbefale at man spiser mer av, legger hun til.

LES OGSÅ: Så mye viltkjøtt kan du spise

Vitamin C øker opptaket av jern

Lysne forteller at i mat finner vi jern i to ulike former, dette kalles hemjern og ikke-hemjern.

– Hemjern finner vi i animalsk mat som rødt kjøtt, fisk og kylling, mens ikke-hemjern finnes i vegetabilsk mat som korn, belgfrukter, grønnsaker og nøtter, sier han og legger til:

– Mens hemjern tas opp ganske effektivt, er opptaket av ikke-hemjern mindre effektivt. C-vitamin bidrar til å øke opptaket av jern fra vegetabilske kilder, så for å øke opptaket av jern kan man spise noe som inneholder C-vitamin ved siden av.

Han vil derimot ikke anbefale deg å ta jerntilskudd, med mindre du faktisk har fått påvist jernmangel.

Til forsiden