RABDOMYOLYSE: Hovne og ømme muskler og mørk urin er typiske symptomer på rabdomyolyse - en tilstand som kan oppstå etter en tøff treningsøkt. Foto: Shutterstock / Diego Cervo
RABDOMYOLYSE: Hovne og ømme muskler og mørk urin er typiske symptomer på rabdomyolyse - en tilstand som kan oppstå etter en tøff treningsøkt. Foto: Shutterstock / Diego Cervo
Rabdomyolyse

Hovne muskler og mørk urin etter treningsøkten kan være tegn på rabdomyolyse

- Det er en potensielt livstruende tilstand, men ytterst sjeldent fører det til dødsfall, sier ekspert.

– Jeg har det siste året blitt kontaktet av både journalister og leger rundt omkring i Norge, og det kan virke som det er et økende problem, og økende antall sykehusinnleggelser som følge av rabdomyolyse, sier doktorgradsstipendiat innen molekylær medisin ved NTNU, Henning Ofstad Ness til KK.no. 

Han har blant annet forsket på akutteffekter av trening og spesielt utmattende trening, og forteller at det oppstår i forbindelse med ekstrem utmattelse, og da for det meste gjennom overdreven styrketrening. 

– Med overdreven styrketrening mener jeg at man har presset seg gjennom et hardere treningsprogram med mange flere repetisjoner enn det kroppen er i stand til å takle, forklarer han. 

Dette kan føre til at en muskel kan lekke intracellulære proteiner ut i blodet, og videre havner dette i nyrene der blodet skal renses. 

– Dette kan til slutt føre til nyresvikt. Det er en potensielt livstruende tilstand, men det skjer ytterst sjeldent at det fører til dødsfall, påpeker han. 

LES OGSÅ: Har du trent bort mensen?

Vær obs på hovne muskler og mørk urin

Tommy André Lande som er osteopat og daglig leder ved Optimal Klinikk og personlig trener ved Optimal Trening, sier til KK.no at når man trener styrketrening ønsker man gjerne å skape små skader i muskulaturen slik at musklene skal bygge seg opp til å bli sterkere og tåle mer til neste gang. 

– Ved rabdomyolyse vil man derimot skape så store muskelødeleggelser at man ikke får den vanlige superkompensasjon i hvilefasen. For å si det enkelt blir det for mye muskelødeleggelse i løpet av kort tid, forklarer han. 

Typiske symptomer på tilstanden er smerter, hevelse og svakhet i muskelen det gjelder. Man vil også kunne få en rødbrun urin. Dette oppstår kort tid etter en overdreven hard økt (1-2 døgn).

– Hvis man etter en tøff treningsøkt merker disse symptomene, så anbefales det å ta kontakt med legevakten i løpet av kort tid. Vanligvis behandles dette bare ved å drikke mye vann, mens ved en litt mer aggressiv form vil man benytte seg av intravenøs væskebehandling, forteller Lande. 

UTMATTET: Rabdomyolyse ser ut til å være et økende problem, og oppstår for det meste gjennom overdreven styrketrening der man har presset kroppen for hardt. Foto: Shutterstock / bikeriderlondon
UTMATTET: Rabdomyolyse ser ut til å være et økende problem, og oppstår for det meste gjennom overdreven styrketrening der man har presset kroppen for hardt. Foto: Shutterstock / bikeriderlondon Vis mer

LES OGSÅ: Få maks effekt av styrketreningen

Noen øvelser gjør deg mer utsatt

Rabdomyolyse oppstår altså ved overdreven styrketrening, men det er noen øvelser som oftere blir sett i sammenheng med dette. Ifølge Ness bør du være spesielt obs på øvelser som involverer bruk av egen kroppsvekt.

Eksempelvis kroppshevinger (chins/pull-ups) og armhevinger er rapportert å være bakenforliggende for flere av tilfellene. Men jeg vil presisere at ingen av disse øvelsene er direkte farlige så lenge de gjøre teknisk korrekte, påpeker han. 

EKSPERT: Doktorgradstipendiat ved NTNU, Henning Ofstad Ness. Foto: Berre Foto
EKSPERT: Doktorgradstipendiat ved NTNU, Henning Ofstad Ness. Foto: Berre Foto Vis mer

Det er altså ikke øvelsene i seg selv som er farlige, så lenge utførelsen gjøres på bakgrunn av ditt eget nivå. 

– Men man bør ikke kjøre seg totalt i kjelleren hvis man ikke har et godt treningsgrunnlag, eller ikke har trent øvelsene på en stund, legger han til.

Crossfit har ofte fått skylden for at man ser mer og mer av denne sykdommen, men Lande mener at det blir feil å bare skylde denne treningsformen. 

– Det er til syvende og sist ikke crossfit som en idrett som kan noe for dette, men heller personene bak. Personen som er instruktør, og personen som utfører øvelsene. Rabdomyolyse kan man like gjerne få på et vanlig treningssenter, forklarer han.

LES OGSÅ: Denne bør du bruke når du er på trening

Ta forholdsregler for å unngå rabdomyolyse

Selv om rabdomyolyse har vært et økende fenomen de siste årene er det enkelt å unngå, så lenge man tar enkle forholdsregler. 

Her er Landes 5 beste tips:

  1. Start på ditt nivå. Er du nybegynner og aldri trent chins før? Start rolig og vent i hvert fall med eksentrisk trening til en stund ut i treningsperioden. 
  2. Har du vært på ferie eller borte fra trening i en liten periode? Start på lettere vekter enn det du avsluttet med før ferien. 
  3. Varier treningen din. Tren hele kroppen. Varier øvelser, repetisjoner, sett og belastning.
  4. Man trenger ikke alltid trene til utmattelse når man trener. Bygg opp et overskudd ved å av og til stoppe én eller to repetisjoner før maks. Desto hardere du trener, desto lengre restitusjonstid trenger du.
  5. Unngå dehydrering. Drikk vann ved tøffe økter- spesielt i varme omgivelser.

Til forsiden