- Ingen bør tolke dette til at det er bedre å løpe barbeint enn å bruke en hvilken som helst sko, påpeker forskerne. Foto: All Over PressAll Over Press
- Ingen bør tolke dette til at det er bedre å løpe barbeint enn å bruke en hvilken som helst sko, påpeker forskerne. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Joggesko

Høye hæler bedre enn joggesko

Joggesko kan gi mer skader.

Publisert
Sist oppdatert
Har du noen gang vurdert å løpe barbeint ? Ideen er kanskje ikke så dum som den høres ut.

For nå hevder forskere at joggesko kan skade knær, hofter, knokler og ankler mer enn hvis du løper barbeint eller går med høye hæler, melder forskningsnettstedet Alphagalileo.

- Men ikke kast joggeskoene dine, sier ekspertene. Les mer nederst i artikkelen.

Les også:
Dette bør du vite om jogging
Derfor burde du løpe
Unngå sure joggesko

Joggesko gir mer stress på ledd

Kneartrose, eller slitasjegikt i knærne, er noe som rammer tusenvis av nordmenn, og særlig eldre. Tilstanden gir smerter og nedsatt bevegelighet. Selv om forskere sier at løping er gunstig for blant annet hjertet, og i tillegg gir andre positive helseeffekter, kan det også være ekstra belastende for beina.

I en studie publisert i tidsskriftet The journal of injury, function and rehabilitation, sammenliknet forskerne til hvilken grad knær, hofter og ankler ble belastet når testpersoner løp enten barbeint eller med moderne joggesko.

Konklusjonen var at joggesko utsetter disse kroppsdelene for mer stress og belastning enn hvis man løper barbeint eller går med høyhælte sko.

Les på DinSide Helse: Joggesko er ferskvare, bør byttes oftere enn du tror

Studien besto av 68 sunne voksne personer, som vanligvis løper med normale joggesko. Ingen hadde noen form for muskel-/skjelettsykdom, og løp vanligvis 25 km i uken. Hver testdeltaker ble utstyrt med et par typiske joggesko, og ble bedt om å løpe på en tredemølle. De ble observert løpende både med joggesko og barbeint.

Les også: Derfor bør du velge joggesko

Ja og nei til moderne joggesko

Forskerne så en økt belastning på hofteleddet på hele 54 prosent, og 36-38 prosent økt belastning på kneleddet når løperne løp med joggesko sammenliknet med når de løp barbeint.

Funnene bekrefter at selv om moderne joggesko gir god støtte og beskyttelse på foten, gir den samtidig økt belastning på leddene. Forskerne tror årsaken til den økte belastningen er at de aller fleste moderne joggesko har en forhøyet hæl.

Vi har sett på slankeskoene. Funker de?

- Utrolig nok, har vi sett at joggesko belaster ledd mer under løping enn ved gange med høye hæler, som gir en økt belastning på mellom 20 og 26 prosent. Målet til joggeskodesignere bør nå være å lage en sko som reduserer belastningen, på samme måte som når vi går barbeint, men samtidig ha de viktige funksjonene som en joggesko skal ha, uttaler studieleder Casey Kerrigan, ifølge Alphagalileo. Hun er også ansatt ved JKM Technologies som utvikler løpesko - noe som gjør at enkelte er kritiske til studien.

Les også: Løpe ute eller på tredemølle?

Ikke kast joggeskoene dine!

Kerrigan og andre eksperter anbefaler imidlertid ikke at du herved bør kaste joggeskoene dine.

- Ingen bør tolke dette til at det er bedre å løpe barbeint enn å bruke en hvilken som helst sko. Hvis du er fornøyd med joggeskoene dine, trenger du ikke nødvendigvis å bytte dem. Men har du en skade, bør du få hjelp til å finne skoen som er best for deg, sier Bruce Williams, tidligere president i American Academy of Podiatric Sports Medicine, ifølge WebMD.

Han får støtte at studieleder Kerrigan, som sier at det ikke bør bli trendy å løpe barbeint, og man bør heller ikke droppe løpingen.

Andre eksperter anbefaler å ha to til tre par joggesko og variere bruken av disse.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer