BANAN ER BRA: I moderate mengder er banan en super frukt å spise, og inneholder flust av knallsunne næringsstoffer.  Foto: Bon Appetit
BANAN ER BRA: I moderate mengder er banan en super frukt å spise, og inneholder flust av knallsunne næringsstoffer. Foto: Bon Appetit
Banan

Høyt kolesterol? Ta deg en banan!

Det er ingen grunn til å droppe bananen. Den inneholder flust av sunne næringsstoffer - blant annet pektin, som er bra mot høyt kolesterol.

Banan har i lang tid vært kjent som et raskt, enkelt og bra mellommåltid når du trenger påfyll av energi - for eksempel i forbindelse med treningsøkten. I fjor høst blusset det imidlertid opp en større debatt, som skapte forvirring rundt de faktiske helsegevinstene til bananen, etter at personlig trener og livsstilsveileder Helle Bornstein skrev et innlegg der hun anbefalte folk flest å ikke spise en hel banan hver dag. Banan inneholder mer kalorier og fruktsukker enn mange andre frukter, og derfor anbefales den ikke alltid til dem som vil ned i vekt eller har diabetes, påpekte hun. 

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky i Bama er imidlertid helt klar på at det ikke er noen grunn til å droppe bananen

- Den har utrolig mange positive helseegenskaper – utover det å være et kjapt mellommåltid når sulten river! sier hun til KK.no. På tross av banandebatten mener hun heller ikke at bananens rykte er ødelagt, fordi nordmenn har mer enn hundre års erfaring med å spise frukten, og dermed vet at den er bra. 

I likhet med alle andre frukter og grønnsaker inneholder heller ikke banan kolesterol, og kan faktisk være smart for folk som passer på kolesterolnivået: 

- Bananen inneholder fibertypen pektin, et løselig fiber som kan være med på å senke kolesterolnivået. Dermed er bananen nyttig i et kolesterolbevisst kosthold, sier Arsky. 

POSITIV TIL BANAN: Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog i BAMA-gruppen. Foto: Privat
POSITIV TIL BANAN: Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog i BAMA-gruppen. Foto: Privat Vis mer

LES OGSÅ: Ja, det er trygt å spise banantrådene

Ikke noen fettbombe

- Mange anser bananen som en svært søt og fet frukt, noe som har gjort at mange holder seg unna den. Men om vi går bananen etter i sømmene, ser vi raskt at den ikke akkurat er noen fettbombe – en gjennomsnittlig stor banan inneholder mindre enn et halvt gram fett, sier hun til KK.no. 

Arsky poengterer at fettet i bananen inneholder sunne plantesteroler - som er stoffer vi har nytte av. 

- Sukkeret i modne bananer forekommer i tre varianter, sukrose, fruktose og glukose. Umodne bananer er rike på stivelse som gjennom modningsprosessen spaltes til sukker. En del av stivelsen i umodne bananer er såkalt resistent stivelse, et nyttig fiberstoff.

LES OGSÅ: Bytt ut sukker med banan 

- Bør unngå store mengder banan 

Helle Bornstein på sin side, sier til KK.no at rådene i blogginnlegget hennes var rettet mot de som bør være forsiktig med hvor mye sukker de får i seg. 

HELLE BORNSTEIN: Personlig trener, livsstilsveileder, eier av Smart Trening og forfatter Helle Bornstein, skapte debatt med blogginnlegget sitt om banan i fjor. Foto: Foto: Rolf Ørjan Høgset
HELLE BORNSTEIN: Personlig trener, livsstilsveileder, eier av Smart Trening og forfatter Helle Bornstein, skapte debatt med blogginnlegget sitt om banan i fjor. Foto: Foto: Rolf Ørjan Høgset Vis mer

- Når det gjelder bananen og tidligere uttalelser rundt denne, ga jeg ren faktainformasjon om sukkerinnholdet i bananen for de som skal eller bør være forsiktig med sukkerinntaket, sier hun til KK.no. 

Hun viser i denne sammenheng til professor i ernæring, Birger Svihus, og lege Erik Hexeberg som påpeker det høye sukkerinnholdet og det relativt lave næringsinnholdet som er i bananen. 

- De påpeker også at de som ikke skal eller bør innta for mye sukker, bør unngå blant annet store mengder banan, forklarer hun, og forteller at både hun og barna spiser banan, men i relativt små mengder.  

- Det finnes mange gode alternativer til mellommåltider - eksempelvis naturell yoghurt med bær, usaltede nøtter som mandler eller valnøtter og hasselnøtter. Hvis det var rett før trening, ville jeg selv tatt en blåbærshot med MCT-olje i. 

- Kan ikke sidestilles med Coca Cola 

Beate Rosvoll Eidissen er ernæringsveileder med bachelorgrad i ernæringsfysiologi og personlig trener hos ForeverFit. Hun er positiv til banan som en del av kostholdet. 

- Jeg er en forkjemper for banan! Ja, det er sukker  banan og ja, det er kalorier i banan. Men banan kan på ingen måte sidestilles med Coca Cola slik som enkelte har gjort, sier hun til KK.no. 

POSITIV TIL BANAN: Personlig trener og ernæringsveileder Beate Rosvoll Eidissen. Foto: Privat
POSITIV TIL BANAN: Personlig trener og ernæringsveileder Beate Rosvoll Eidissen. Foto: Privat Vis mer

Hun trekker frem at du både får vitaminer, mineraler og fiber gjennom banan, og at den også er en kilde til god energi i treningssammenheng. 

- De eneste jeg ikke nødvendigvis anbefaler bananer til er de med diabetes.  Men folk flest tåler en banan om dagen, sier Rosvoll Eidissen. 

Hun tror det er delte meninger om hvorvidt banan er sunt eller ei i treningsmiljøene i Norge. 

- Men om vi tar styrkeløftsmiljøet i Norge - jeg har holdt på med styrkeløft siden 2009 - har jeg aldri hørt om noen som sier banan ikke er bra. Når man trener tungt og mye, er det viktig med energi og da er banan perfekt. 

LES OGSÅ: En av disse inneholder dobbelt så mye sukker

- Naturens «candybar»

Trenings- og kostholdsekspert Tore Vik på sin side tror på måtehold: 

- Noen mener man ikke skal spise bananer fordi de er som naturens «candybar» - full av sukker. Mens andre, inkludert meg, synes det er helt ok. Det er mange helsefordeler ved å spise banan - de inneholder mindre vann enn mange frukter, inneholder omkring 100 kcal, vil tilfredsstille søtbehov og har mye fiber, magnesium og potassium. 

Vik sier at banan kan være bra å spise for å være fokusert og få mindre kramper, og sier mange spiser banan før trening for å holde energien oppe og eventuelt etter trening sammen med en shake. 

- Nyt en banan med god samvittighet, men banankur er for apekatter. Alt med måtehold er en fin leveregel, og ikke overdrive uansett om det gjelder frukt eller sjokolade eller andre ting. Stiller man i fitness vil de fleste kutte ned eller helt ut banan, sier Vik. 

Derfor mener ernæringsfysiologen bør du spise banan

Ernæringsfysiolog Arsky lister opp disse punktene til hvorfor du bør spise banan: 

  • God kaliumkilde. I både umoden og moden tilstand. Én banan dekker ti prosent av dagsbehovet av kalium.
  • Blodtrykksdempende. Å spise mer kalium kan redusere faren for og demper høyt blodtrykk. Dette er vist å bety lavere dødelighet.
  • Perfekt til trening. En banan inneholder omkring 95 kcal.  Kombinasjonen av glukose og fruktose pluss det høye fiberinnholdet gir deg raskt energi både før og etter trening.
  • Ekstra karbohydrater.  Godt modne bananer inneholder ekstra mye karbohydrater. Bra som ekstra energikick!
  • Resistent stivelse. Jo grønnere bananen er, desto mer resistent stivelse inneholder den. Denne stivelsen virker som kostfiber i tarmen fordi vi ikke kan fordøye den. Smart for deg som teller kalorier også!
  • God for fordøyelsen. Det høye fiberinnholdet motvirker forstoppelse og modne, søte bananer hjelper mot diaré.
  • Godt for magesekken. Studier viser at bananer med litt grønnfarge virker styrkende på slimhinnen i magesekken og forebygger magesår.
  • Bedre humør. Bananer inneholder aminosyren tryptofan som er viktig for hjernens produksjon av serotonin.  Ved depresjoner er hjernens innhold av serotonin svært lavt. Undersøkelser har vist at hjernens innhold av serotonin øker litt etter inntak av tryptofan.
  • Som sovemiddel. Bananer inneholder litt kobber og magnesium, mineraler som kan gi deg bedre søvn.
  • Egenskaper. Lite modne bananer med fast kjøtt har er rik på stivelse og gir en mild og varig energitilførsel. Smart for deg som passer vekten. I en moden banan med mykt kjøtt og brune prikker på skallet, er stivelsen blitt til fruktose som gir et raskt energiopptak. Smart for deg som trener.

Til forsiden