Tredemølle

Husk dette når du løper på mølla

Ellers er det ikke like effektivt som å løpe ute, forteller treningseksperten.

JUSTER STIGNINGEN: Ifølge løpeeksperten vil ikke en økt på tredemølla gi samme effekt som en økt ute, og du bør derfor sette stigningen på 1.0 til 1.5 prosent.  Foto: Sergey Nivens - Fotolia
JUSTER STIGNINGEN: Ifølge løpeeksperten vil ikke en økt på tredemølla gi samme effekt som en økt ute, og du bør derfor sette stigningen på 1.0 til 1.5 prosent. Foto: Sergey Nivens - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Liker du å løpe?

Løping er faktisk en av de beste treningsformene som finnes.

Og ikke bare fordi det er god trening, men det har langt flere fordeler for helsen din. Blant annet kan det redusere risikoen for brystkreft og forebygge hjertesykdom.

For at du skal få mest mulig ut av løpeøkten, gjelder det imidlertid å ha rikitg teknikk - ikke minst jobbe effektivt nok.

Og hvis du nå trekker inn på tredemølla, er det spesielt én ting du bør tenkte på.

LES OGSÅ: Derfor bør du løpe i terreng

Derfor bør du alltid justere stigningen

- Steget på tredemøllen blir ofte annerledes enn ute, og man har en tendens til å utvikle en løpetenikk som gjør at du ikke trenger å «drive» steget like mye som når du løper på fast underlag, sier Charlotte Carlander, personlig trener og løpecoach.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer