ALTERNATIVER MELK: Hva er egentlig det beste veganske alternativet til melk? FOTO: NTB Scanpix
ALTERNATIVER MELK: Hva er egentlig det beste veganske alternativet til melk? FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Alternativer melk:

Hva bør du velge i stedet for kumelk?

Det er ikke bare allergikere som ser etter alternativer til kumelk. Dersom du er på utkikk etter et vegansk alternativ – hva bør du velge?

Mange velger å kutte ned på kumelk – helt eller delvis. Grunnene er mange: Noen tåler ikke laktose så bra, noen har allergier, mens andre ønsker å endre livsstil eller tenker på dyrene og miljøet. 

Uansett hva grunnen måtte være, finnes det flere alternativer å velge mellom. Blant annet soyadrikk, mandeldrikk, havredrikk, risdrikk og kokosdrikk. Men hva er de største forskjellene?

– Det kommer an på om du velger berikede produkter, eller ikke-berikede produkter. Velger du ikke-berikede produkter kan du gå glipp av mange av næringsstoffene som finnes i melk, slik som kalsium, fosfor, vitamin D, B2 og B12, sier ernæringsbiolog Lise von Krogh, i bramat.no.

LES OGSÅ: Flere kutter ut melk og yoghurt for å gå ned i vekt

Berikede produkter vil ha tilnærmet likt næringsinnhold

Det kan altså være store forskjeller om man ser på næringsinnholdet, men dersom produktet er tilsatt de samme næringsstoffene som finnes i kumelk, vil forskjellene være små. 

– Det finnes ett unntak: Selv om veganske alternativer er beriket, er de ikke tilsatt jod, og det kan være fordi man har tenkt at det ikke er så viktig, da man har trodd at befolkningens inntak av jod har vært greit.

- Men i senere tid har man oppdaget at spesielt kvinner i fertil alder kan ha for lavt inntak av jod. Sammenlignet med kumelk inneholder veganske alternativer svært lite jod.

Personer som ikke får i seg kumelk kan få jod via sjømat, kosttilskudd eller ved å introdusere tang i kostholdet sitt. Tang har et ekstremt høyt innhold av jod, ifølge von Krogh.

EKSPERTEN: Ernæringsbiolog Lise von Krogh, i bramat.no.
EKSPERTEN: Ernæringsbiolog Lise von Krogh, i bramat.no. Vis mer

– Melkeprodukter og sjømat er våre viktigste kilder til jod. Så dersom du ikke spiser melkeprodukter eller sjømat, kan du ha faretruende lav jod-status, som kan gå utover fosterutviklingen og føre til jodmangel. 

LES OGSÅ: Derfor er det viktig å drikke melk (eller spise meieriprodukter)

Hvilket alternativ til kumelk er det beste?

Så hva skal man velge, dersom man ikke skal ha kumelk, men vil prøve et av alternativene?

– Soyamelk kommer nok best ut når man ser på proteinkvalitet og innhold av livsviktige aminosyrer. I mandel- havre- og rismelk er ikke aminosyresammensetningen like optimal, men man kan kompensere med andre proteinkilder i tillegg, sier von Krogh. 

Vanligvis er von Krogh positiv til økologiske produkter, men ikke når det gjelder alternativer til kumelk. Disse produktene er vanligvis ikke beriket.

– Noen ganger står det om produktet er beriket på forsiden. Hvis ikke står det på tabellen og ingredienslisten bak. Man må rett og slett bare lese på pakningen for å finne produktene som har fått tilsatt de viktige næringsstoffene. 

LES OGSÅ: Så mange meieriprodukter kan du spise om dagen

Hvilke alternativer bør brukes i matlagingen?

Hilde Brenne Rugås, også kjent som allergikokken, mener at havredrikk er mest lik vanlig melk, og derfor egner seg best i matlagingen.

– Havredrikk har ganske lik smak og konsistens som vanlig kumelk, og oppfører seg på samme måte. Den kan brukes til baking, i supper og hva enn det måtte være. Men personer med cøliaki kan ikke bruke havredrikk, da det kan inneholde spor av gluten.

Mandeldrikk har blitt ganske trendy – det er en kalorifattig variant som passer godt til blant annet kaffe og som et godt alternativ til frokostblandingen. 

– Ris- og mandeldrikk er litt søtere alternativer, og passer fint til for eksempel baking eller annen søt mat, forklarer Rugås. 

PS. Ikke gi risdrikke til barn, da det inneholder mye uorganisk arsen. Mattilsynet advarer mot risdrikk til barn under seks år. Det kan også være lurt å se etter om produktet er tilsatt sukker. 

Rugås ville aldri ha tatt bort kumelk fra kostholdet til små barn, da de trenger fettet som er i vanlig melk.

– En voksen person klarer seg godt uten kumelk, det er mange fine alternativer å velge i. Men barna trenger kumelk.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: