TRAN: Tran er en god kilde til omega-3 og vitaminer. FOTO: NTB Scanpix
TRAN: Tran er en god kilde til omega-3 og vitaminer. FOTO: NTB Scanpix
Omega-3:

Hva er best: Kapsler eller flytende tran?

- Det viktigste er mengden omega-3, og at produsenten har renser oljen godt, sier ekspert.

Det er viktig at vi får i oss nok omega-3. Tran er en svært god kilde til disse fettsyrene, men med mange valgmuligheter i butikkene kan det være vanskelig å vite hva som er nok - holder det å spise mye fisk, eller trenger vi tilskudd? Og hva er egentlig forskjellen på tran-tilskuddene som finnes?

Først og fremst; er det forskjell på flytende tran og kapsler med tran?

- Det er ikke noe forskjell på kvaliteten i produktene om du ser på samme leverandør, men mengden omega-3 (og vitamin D) kan variere fra produkt til produkt. Når det gjelder kapsler med tran, er det lettere å få eksakt samme dose hver dag. Én skje tran er så mangt, sier ernæringsfysiolog cand. scient, skribent og yogalærer Gunn Helene Arsky til KK. (Psst! Dette er forskjellen på tran, krill og selolje)

Hun understreker derimot at du bør passe på hvilket produkt du kjøper.

- Det er oftest helt utmerket å bruke de du får i dagligvaren. Du trenger ikke dyre abonnementer på postordre. Det viktigste er mengden omega-3, og at produsenten har renser oljen godt. Holdbarheten er også viktig, så du ikke får i deg harskt omega-3. Det er ikke bra!

SUNT: Det finnes flere kilder til omega-3. FOTO: NTB Scanpix
SUNT: Det finnes flere kilder til omega-3. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Hvis du trenger ekstra store doser omega-3, må du på apoteket og få spesielle produkter, forklarer Arsky. Det er også viktig å ikke overdrive inntaket utover det som står på anbefalingen på produktet:

- Omega-3 er bra for ledd og hjerte, men kan øke blødningstendensen, sier hun.

Når du bruker tran får du også vitamin A, D og E i tillegg. Kvalitetstran inneholder reduserte mengder vitamin A, som er viktig for blant annet skjelettet. Du får også ren omega-3 uten A-, D- og E-vitaminer, forklarer Arsky:

- Det kan være nyttig dersom du allerede tar et kosttilskudd med disse vitaminene. Man trenger ikke dobbelt opp!

LES OGSÅ: Slik får du i deg nok omega-3 - uten tran og fisk

Bør alle ta tran?

Selv om myndighetene ikke har noen klare anbefalinger for daglig inntak av omega-3, har de noen retningslinjer for vitamin D.

- De anbefaler for eksempel barn og eldre å ta D-vitamintilskudd. Tran er i så måte et godt valg, siden det også gir omega-3.

Hvis du spiser nok fisk i uka, er det derimot ikke nødvendig med tilskudd av omega-3.

- Det holder om du spiser 300 - 450 gram fisk i uken, hvorav 200 gram er fet fisk. Det tilsvarer to-tre middager. Om du ikke spiser så mye fisk, kan du spise valnøtter, linfrø og hampfrø, for eksempel, sier Arsky.

LES OGSÅ: Det beste tidspunktet å ta tran på

Ett til to gram omega-3 om dagen

Lise Marie Brandstadmoen er klinisk ernæringsfysiolog i BAMA. Hun anbefaler at vi bør få i oss ett til to gram omega-3 om dagen:

- Du får omega-3 både fra fisk og fra flere matvarer i planteriket, som frø og avokado. Makrell og laks er kjempegode kilder til omega-3. Spiser du en skive med makrell i tomat, eller en middag med laks, trenger du ikke ta tran i tillegg, sier hun.

Torsk, sei og andre magre typer fisk gir også omega-3, i tillegg til andre viktige næringsstoffer som jod. Derfor er det veldig lurt å inkludere disse fisketypene i kostholdet også.

- Spiser du fisk til middag 2-3 ganger i uken og bruker fisk som pålegg, trenger du antakelig ikke å ta tran i tillegg. Men det er heller ikke farlig å ta en skje tran for mye, sier Brandstadmoen.

Det finnes også flere «lettvinte» løsninger til fiskemiddager, for eksempel diverse ferdigretter.

- Fiskegrateng, fiskepudding og fiskepinner inneholder mye mindre omega-3 enn for eksempel en middag med laks. Det er helt greit å inkludere disse fiskeproduktene som middagsretter, men det er viktig å variere type fisk og type fiskeprodukt, sier hun.

LES OGSÅ: Dette vitaminet kan gi økt forbrenning av fett

Til forsiden