Gå som trening

- Hvert steg teller

Regelmessige gåturer gjør mer for helsa enn du kanskje tror, og har i tillegg noen fordeler andre aktivitetsformer ikke har, sier lege og hjerneforsker Ole Petter Hjelle.

STYRKER HJERNEN: Det er ingen myte at en gåtur klarner tankene og gjør oss i stand til å se utfordringene våre i et nytt lys. Illustrasjonsfoto: NTB
STYRKER HJERNEN: Det er ingen myte at en gåtur klarner tankene og gjør oss i stand til å se utfordringene våre i et nytt lys. Illustrasjonsfoto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Røk nyttårsforsettet igjen? Står det fortsatt et par splitter nye løpesko i gangen, mens du ergrer deg over at det eneste du har fått til så langt er litt halvrask gange opp og ned handlegata på jakt etter et januarkupp?

Da kan du trøste deg med at de skrittene faktisk er verdt noe. Eller for å si det med lege og hjerneforsker Ole Petter Hjelle: Hvert eneste steg teller, og selv det vi ikke anser som mosjon har stor betydning for kropp og sinn: Jobbe i hagen, leke med barnebarn, danse, og det vi skal snakke om nå: Gå.

- Inntrykket mitt er at mange tror det ikke ligger noen særlig helsegevinst i det å gå, at man må løpe for å komme i god form. En av årsakene til denne oppfatningen kan være at helsemyndighetene anbefaler voksne å være fysisk aktive 150 minutter i uka med moderat intensitet, eller 75 minutter med høy intensitet. Man skal med andre ord bli litt sliten. Dermed tenker man kanskje at det er dette som må til for å oppnå en helsegevinst, sier Hjelle.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.