Trening

Hvil deg i bedre form

Nok og riktig restitusjon er alfa og omega, ifølge eksperten. Så mye bør du hvile mellom øktene!

RESTITUSJON: Det er en svært viktig del av treningen, og mangel på det er faktisk en av de største årsakene til treningsskader, sier eksperten.  Foto: pressmaster - Fotolia
RESTITUSJON: Det er en svært viktig del av treningen, og mangel på det er faktisk en av de største årsakene til treningsskader, sier eksperten. Foto: pressmaster - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvile - også kjent som restitusjon, er svært viktig etter tøff trening. Det høres enkelt nok ut, men for hverdagsmosjonisten kan det være litt forvirrende.

For hva kvalifiserer egentlig som tøff trening, og hva er god nok hvile?

Spesielt nå som våren er her og sommeren er rett rundt hjørnet, er det mange som har en tendens til å overdrive treningen og glemme restitusjon. Resultatet er slitasje- og belastningsskader.

Det viktigste grepet for å unngå dette er å finne en balanse, og restitusjon bør helt klart være en del av treningsplanen din.

LES OGSÅ: Bør du velge gruppetimer eller egentrening?

Nå er det mange som får skader

- En tanke blant mange nå er at «mest er best», sier Christine Thune, som er utdannet ved Norges Idrettshøyskole og er fagsjef ved Stamina Trening. 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er arkivert, hvis du ønsker å lese denne så må du logge deg inn med en aID konto først.

Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer