HVILEPULS: En høy hvilepuls kan være dårlig nytt for helsa. FOTO: NTB Scanpix
HVILEPULS: En høy hvilepuls kan være dårlig nytt for helsa. FOTO: NTB Scanpix
Hvilepuls:

Hvilepulsen kan si mye om helsa

En god indikator på hvordan det står til med formen.

Det er mye som påvirker hvilepulsen vår, men en høy hvilepuls er tegn på at det ikke står altfor bra til med helsa og formen. Heldigvis kan hvilepulsen påvirkes med trening.

- Hvilepuls er antall hjerteslag per minutt i hvile. Dette har vi når kroppen er helt avslappet, helst i liggende stilling og for eksempel med en gang vi våkner om morgenen, men ikke om vi hopper opp på grunn av vekkerklokka.

- Det er altså det laveste antall hjerteslag per minutt hjertet vårt kan ha samtidig som kroppen vår fungerer, forteller Helene Høimyr, som er muskelfysiolog, master i muskelfysiologi og driver Kunnskapsriktrening.blogg.com.

LES OGSÅ: Kjenner du din anarobe terskel?

Sier mye om fysiske form

Den blir kanskje glemt litt bort iblant, men ifølge Høimyr er hvilepulsen en sterk indikator på vår fysiske form. Hjertets oppgave er å pumpe blod ut i årene, slik at kroppen får nok oksygen, og en ekstra sprek kropp vil ha et hjerte som pumper mer blod per slag.

- En kropp som er i god fysisk form vil ha et hjerte som blant annet har et større slagvolum, det vil si at et større volum blod pumpes ut i hvert slag, enn i en utrent kropp. Dette vil føre til at hjertet kan slå saktere, men likevel opprettholde oksygen- og avfallstransport like effektivt.

Derfor er altså hvilepulsen til en toppidrettsutøver lavere enn hos deg og meg. Hos førstnevnte trengs langt færre hjerteslag.

- I tillegg vil vi kunne merke at hjertet raskere kommer ned mot hvilepuls etter en fysisk anstrengende aktivitet når vi er i god fysisk form, enn om vi ikke er det. Et sterkere og mer effektivt hjerte vil kunne dekke oksygengjelden og kvitte seg med opphopninger av avfallsstoffer, som for eksempel karbondioksid og melkesyre, raskere enn et utrent hjerte.

LES OGSÅ: Bli sterk og rask på 20 minutter

Genetikken er med å bestemme

Men det er ikke bare din fysiske form som bestemmer hvilepulsen din. Hjertet vårt er en muskel, som altså kan bli større og få bedre funksjon når den blir utsatt for anstrengende trening.

Videre vil et stort hjerte gjerne ha behov for færre slag i minuttet enn et lite hjerte for å pumpe ut samme mengde blod til kroppen, og dette kan skyldes medfødte egenskaper, være en effekt av kondisjonstrening eller en kombinasjon.

- Hvilepuls bestemmes av en rekke faktorer. Dersom man har et stort hjerte relativt til kroppsstørrelsen har man gjerne lav hvilepuls. Årsaken er at kroppsstørrelsen, og spesielt muskelmassen, bestemmer hvor mye blod hjertet må pumpe ut til kroppen for å dekke oksygenbehovet til muskulatur og andre organer i hvile. Har man da et stort hjerte i forhold til kroppsstørrelse vil hjertet kunne pumpe ut en tilstrekkelig mengde blod med en lavere hjertefrekvens enn dersom hjertet er lite av størrelse, forteller Øyvind Skattebo, stipendiat ved seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges idrettshøgskole.

Andre faktorer som kan påvirke hvilepulsen er om du er sliten, stresset eller har fått i deg koffein. Skal du måle hvilepulsen bør det altså gjøres når du er helt avslappet, som når du våkner om morgenen.

Men selv om medfødt hjertestørrelse og funksjon er med på å bestemme hvor høy hvilepulsen må være for at nok blod skal pumpes ut til kroppen, kan den altså trenes ned.

Hvilepulsen til kvinnen i gata ligger gjerne på mellom 60 og 80 slag i minuttet, men en toppidrettsutøver, som kanskje har genetikken med seg i tillegg til at hun eller han er topptrent i en kondisjonsidrett, kan gjerne ha hvilepuls på ned mot mellom 30 og 45 slag i minuttet.

- Dette skyldes i hovedsak at trening øker kroppens blodvolum, noe som gjør at hjertet fylles opp med mer blod før hvert hjerteslag og dermed pumper ut mer per slag. I tillegg vil kondisjonstrening over lang tid kunne føre til strukturelle og funksjonelle endringer i hjertet, slik at hjertet pumper kraftigere og mer effektivt, sier Skattebo og fortsetter:

- Resultatet er altså at like mye blod kan pumpes ut til kroppen med en lavere hjertefrekvens, siden mer blod pumpes per kontraksjon. Dette er en effekt både i hvile og under fysisk aktivitet og er årsaken til at man gjerne ser at hjertefrekvensen kan gå noe ned på samme arbeidsbelastning, dersom man sammenligner før og etter en treningsperiode.

LES OGSÅ: Har du ujevn hjerterytme?

alt
KAN TRENES NED: Selv om også genetikk spiller en rolle kan hvilepulsen trenes ned. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

En høy hvilepuls forkorter livet

En høy hvilepuls kan altså fortelle oss noe om formen vi er i, men hvilepulsen er samtidig i noen grad genetisk. Ifølge Magnus Thorsten Jensen, som er forsker og lege ved hjertemedisinsk avdeling ved Rigshospitalet i Danmark, er en lav hvilepuls uansett det sunneste. Han har nemlig gjort undersøkelser der han har sett på sammenhengen mellom hvilepulsen og levealder.

- Hvilepulsen er et helt fundamentalt parameter på en persons helse. De som har høy hvilepuls er mer usunne enn de som har lav hvilepuls, sier han. Ifølge ham og hans forskning er det nemlig slik at om vi hadde hatt to mennesker i helt samme fysiske form, der alt annet var likt, men de hadde forskjellig hvilepuls, så ville den med lavest hvilepuls hatt potensielt flere leveår enn den med høyere hvilepuls.

Ifølge ham og hans forskning er det nemlig slik at om vi hadde hatt to mennesker i helt samme fysiske form, der alt annet var likt, men de hadde forskjellig hvilepuls, så ville den med lavest hvilepuls hatt potensielt flere leveår enn den med høyere hvilepuls.

- Dette ser vi også i dyreverdenen. En spissmus har en hvilepuls på mellom 400 og 600 slag i minuttet og kort levetid. En skilpadde har hvilepuls på mellom fire og seks slag i minuttet og kan bli 200 år, sier han.

Dermed er høy hvilepuls ikke bare et symptom, men en risikofaktor. Jensen og hans kolleger fulgte nærmere 2800 dansker i 16 år og i løpet av årene døde litt over en tredjedel av deltakerne. Dødeligheten økte med 16 prosent per 10 ekstra hjerteslag i minuttet.

Jensen mener en hvilepuls på over 85 bør få varsellampene til å blinke, og at det kan være greit med en tur til legen og sjekke hvorfor hvilepulsen er så høy.

- Diabetes, røyking, og at man er i dårlig form kan gi høy hvilepuls, men noen er også født med høy hvilepuls, sier han.

Likevel kan du altså trene hvilepulsen ned. Jo bedre form du er i, jo bedre hvilepuls vil du ha.

alt
TEST HVILEPULSEN: Det er viktig å være helt avslappet, for pulsen vår varierer hele døgnet. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Slik får du hvilepulsen ned:

- Da er det hovedsakelig kondisjonstrening der blodgjennomstrømningen gjennom hjertet er økt, altså ved økt puls og dermed høyere krav til både sentrale og perifere faktorer i kroppen, sier Høimyr.

- Slik trening vil gi stimuli til for eksempel økt slagvolum, og et mer effektivt hjerte, og dermed lavere hvilepuls.

Trening med høy puls kan gjøres på mange måter, men helst skal du også klare å holde på en liten stund.

- Både langkjøring med lavere intensitet og intervaller med høyere intensitet vil påvirke både sentrale og perifere faktorer, så begge disse treningstypene anbefales for å bygge opp fysisk form på en grundig måte.

LES OGSÅ: Slik trener du deg yngre

Slik sjekker du hvilepulsen:

Har du pulsklokke kan du sove med den og sjekke om morgenen. Ellers måler du ved å telle antall slag i ett minutt. Hold to fingre på pulsåren på halsen og tell.

Ifølge Skattebo bør du ha ligget stille i minst et kvarter før du måler hvilepulsen, og aller helst bør du måle om morgenen før du reiser deg.

Du bør ikke ha fått i deg noe kaffe eller vært utsatt for stressende aktiviteter på forhånd.

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med treningen

Til forsiden