RØDT KJØTT: Storfe er opplagt for de fleste av oss, men hvilke andre kjøtt typer inngår egentlig i begrepet rødt kjøtt? FOTO: NTB Scanpix
RØDT KJØTT: Storfe er opplagt for de fleste av oss, men hvilke andre kjøtt typer inngår egentlig i begrepet rødt kjøtt? FOTO: NTB Scanpix
Rødt kjøtt:

Hvilken helsefare utgjør egentlig rødt kjøtt?

Og hvilke kjøttyper går under kategorien rødt kjøtt? Ekspertene har gitt oss svaret.

Det skrives mye om rødt kjøtt, men hvilke kjøttyper innebærer egentlig dette og hvilken helserisiko representere det egentlig? Klinisk ernæringsfysiolog og postdoktor ved Rikshospitalet, Ida Gregersen, kan fortelle at betegnelsen «rødt kjøtt», ikke bare innebærer storfe, men også svin, sau og geit.

Lurer du på hvorfor rein for eksempel ikke nevnes kan hun fortelle at det er lite forskning på helseeffektene av å spise viltkjøtt og at helsedirektoratet derfor har valgt å ikke inkludere det i kategorien.

- Hvilken helserisiko er rødt kjøtt knyttet til?

- Forskning har vist en sammenheng mellom kreft i tykk- og endetarm og inntaket av rødt kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter, sier Gregersen og trekker frem eksempler på sistnevnte som bacon, pølser og spekeskinke.

EKSPERTEN: Klinisk ernæringsfysiolog og postdoktor ved Rikshospitalet, Ida Gregersen. FOTO: privat
EKSPERTEN: Klinisk ernæringsfysiolog og postdoktor ved Rikshospitalet, Ida Gregersen. FOTO: privat Vis mer

Ernæringsfysiologen påpeker at bearbeidede kjøttprodukter ofte inneholder mye salt og mettet fett. Dette vil igjen øke risiko for slag og hjerte -og karsykdom.

Hun understreker likevel at rødt kjøtt i en viss mengde er en viktig kilde til næringsstoffer som protein, A- og B-vitaminer og mineraler som sink, selen og jern.

- Generelt kan man si at rene kjøttprodukter er å foretrekke fremfor bearbeidede former, sier hun.

Hva mener så kreftforeningen? Assisterende generalsekretær Ole Alexander Opdalshei sier seg enig med Gregersen i at for mye rødt kjøtt kan gir økt risiko for kreft i tykk- og endetarm. Han understreker at kreftsammenhengen er særlig tydelig for bearbeidet kjøtt.

LES OGSÅ: Næringsstoffene du ikke bør glemme

Så mye er det anbefalt å spise

Men hvor mye kan man egentlig spise? Ifølge Opdalshei er deres anbefaling å gå for et variert kosthold. Dette kan også inneholde noe rødt kjøtt. Men spiser du mye rødt og bearbeidet kjøtt, det vil si mer enn 500 gram i uken, eller rundt to til tre middager påpeker han at det er lurt å bytte ut med fisk eller vegetarretter.

Gregersen mener også at man bør begrense inntaket av rødt kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter til 500 gram per uke.

- Dette tilsvarer cirka to til tre middager og litt kjøttpålegg. Som for det meste, handler det også om balanse når det kommer til rødt kjøtt. En viss mengde er sunt, men det er derimot usunt om vi spiser for mye av det, sier hun.

Så målet er ikke at vi kutter kjøttet helt? Ikke nødvendigvis mener Gregersen. Hun påpeker at de mange positive helseeffektene ved rødt kjøtt kan tale for å heller ta smarte valg om type kjøtt og mengde.

For å få til dette deler hun tre enkle råd:

  1. Velg hvitt kjøtt og fisk fremfor rødt kjøtt, og rent og magert kjøtt fremfor bearbeide produkter.
  2. Begrens mengden av kjøttprodukter som er røkt og saltet.
  3. Velg nøkkelhullsmerket kjøtt og kjøttprodukter.
EKSPERTEN: Assisterende generalsekretær Ole Alexander Opdalshei. FOTO: Marianne Otterdahl-Jensen.
EKSPERTEN: Assisterende generalsekretær Ole Alexander Opdalshei. FOTO: Marianne Otterdahl-Jensen. Vis mer

Hvis man er blant de som har vært litt vel glad i det røde kjøttet, vil det hjelpe å plutselig legge om kosten? Ifølge Opdalshei er svaret ja.

- Det er aldri for sent å endre kostholdet sitt til det sunnere. Dersom du spiser mye rødt kjøtt er det helsemessig lurt å redusere inntaket av rødt kjøtt og bytte det ut med annen mat og andre proteinkilder, sier han

LES OGSÅ: Tre deilige middager helt ute kjøtt

Dette gjelder hvitt kjøtt også!

Men hva er det egentlig med rødt kjøtt som kan skade oss? Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) er det stoffer som finnes i kjøttet naturlig, men også som dannes under behandling, bearbeiding og konservering, som kan utgjøre en risiko. Dette forklarer klinisk ernæringsfysiolog ved Volvat Janne Langehaug Antonsen. Hun påpeker videre at det er viktig å se dette i lys av nasjonale regelverk, retningslinjer for næringsmidler og for hvordan dyr avles frem i de ulike landene.

EKSPERTEN: Klinisk ernæringsfysiolog ved Volvat Janne Langehaug Antonsen. FOTO: Privat
EKSPERTEN: Klinisk ernæringsfysiolog ved Volvat Janne Langehaug Antonsen. FOTO: Privat Vis mer

Er du fortsatt litt usikker på hva bearbeidet kjøtt egentlig er, kan ernæringsfysiologen gi flere eksempler som salami, servelat, røkt skinke, kjøttdeig, farsedeig og andre produkter av kjøtt som er prosessert. Hun forteller dessuten at det ikke bare er rødt kjøtt som utgjør en helserisiko. (Pssst! Fått med deg disse fem middagene som er like gode uten kjøtt?)

- Når det kommer til bearbeidede produkter gjelder helsefaren også ved hvitt kjøtt, som kylling, kalkun og høns, sier hun.

Så hva er det egentlig med denne bearbeidingen? For å forklare trekker ernæringsfysiologen frem konserveringsprosessene. Disse forteller hun at kan innebære tilsetning av salt, natriumnitritt, natriumnitrat eller røyking, som igjen kan ha sammenheng med utviklingen av kreftfremkallende stoffer. Tilsatte konserveringsstoffer som natriumnitritt og natriumnitrat kan reagere med andre stoffer og danne forbindelser (nitrosaminer) som igjen er assosiert med kreftrisiko.

- Steking ved høy temperatur og grilling av alle typer kjøtt vil også kunne øke kreftfremkallende stoffer, advarer hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du ha én vegetardag i uka

Visste du dette om saltinntaket vårt?

Ifølge ernæringsfysiologen byr bearbeidet mat dessuten på flere problemstillinger. Blant annet trekker også hun frem den høye mengden av mettet fett som ofte finnes i mange av disse kjøttproduktene. Hun forteller at vi ved å velge rent og magert kjøtt vil få et kosthold med en bedre sammensetning av ulike fett-typer og høyere proteinendel. Ernæringsfysiologen påpeker også problematikken ved at både hvitt og rødt bearbeidet kjøtt ofte tilsettes mye salt, og kan fortelle at vi faktisk får 70-80 % av saltinntaket vårt fra bearbeidet mat og ferdigretter! Psst! Fått med den denne fettfrie frukten?

Generelt sier hun seg enig med Gregersen i at det er sunt å spise litt kjøtt, men understreker som henne at bearbeidingen og mengden vi spiser bestemmer hvordan det påvirker kroppen vår. Blant helsegevinstene peker også Langehaug Antonsen til sunne og viktige næringsstoffer i rødt kjøtt:

- Blant annet er opptaket av jernet i kjøtt fem ganger så effektivt som av jernet fra grønnsaker, forklarer hun.

LES OGSÅ: Banan er sunt og inneholder viktige næringsstoffer!

Er hvitt kjøtt skadelig?

La oss så se litt nærmere på dette med hvitt kjøtt. Foruten for bearbeidingsprosessene og steking på høy temperatur, er det all good sånn helsemessig? Vel, ikke nødvendigvis, mener ernæringsfysiologen. Hun forklarer nemlig at hvitt kjøtt også kan danne kreftfremkallende forbindelser.

- Men, hvitt kjøtt er sunnere enn rødt kjøtt. Det har blant annet mye lavere innhold av mettet fett, sier hun.

Ernæringsfysiologen trekker også frem problematikken tilknyttet funn av resistente bakterier i kyllingprodukter. Dette til tross for høye krav om mathygiene. Hun mener likevel at vi i utgangspunktet kan være trygge på maten i Norge.

- Disse bakteriene vil også forsvinne ved å varmebehandle kyllingen tilstrekkelig ved steking eller koking. God hygiene på kjøkkenet er også viktig, forklarer hun.

LES OGSÅ: De store mattrendene i 2017

Slik kan du legge opp uken din!

Burde det så være noen begrensninger på inntak av hvitt kjøtt? Langehaug Antonsen mener at svaret ligger i at et variert kosthold er nødvendig for å dekke viktige næringsstoffer.

- Hvis man fordeler middager over en uke på rødt kjøtt, fisk, fjørfe og egg vil man nå anbefalinger og heller ikke overskride dem, forklarer ernæringsfysiologen.

Hun forteller at det også tilrådes å spise minimum to middager i uken med fisk. Dersom man da planlegger to middager med rødt og hvitt kjøtt, og en vegetar eller eggbasert middag er man innenfor anbefalinger og har dessuten en sunn middagsmeny for uken, mener hun.

- Det vil generelt ikke være behov for flere anbefalinger eller begrensninger hvis vi bruker fornuft og velger mest mulig rene kjøttvarer og inntar maks to til tre middager av den ene eller andre kjøtt-typen, sier hun og legger til at dette dessuten vil medføre lavere konsum av salt og mettet fett.​​

Til forsiden