Bra trening! En aerobictime består gjerne også av intervaller med til dels høy puls underveis.  Foto: Aller Internett
Bra trening! En aerobictime består gjerne også av intervaller med til dels høy puls underveis. Foto: Aller Internett Vis mer

Aerobic

Hvor effektivt er aerobic?

Det er gøy og mange liker det, men virker det? Sjekk ekspertens svar.

- Vil du ha maks ut av styrketreningen bør du gå for frivekter!

Det er oppfordringen til treningsekspert Irene Mårdalen, redaktør i Personligtrening.no, som også jobber som personlig trener. Les hele saken på DinSide Helse

Hun mener man får mye mer gratis trening av å velge frivekter, en bonus du ikke får med styrkeapparater.

Dette kommer sikkert som en stor overraskelse på mange – særlig de som i lang tid har latt svetten og tårene sprute ved styrkeapparatene.

Men hva med aerobictrening? Viser det seg at det er andre og bedre alternativer her også?

Det lønner seg å finne noen å trene med

Anne Mette Rustaden er ekspert i Personligtrening.no. Hun anbefaler å trene aerobics 1-3 ganger i uken.
Anne Mette Rustaden er ekspert i Personligtrening.no. Hun anbefaler å trene aerobics 1-3 ganger i uken. Vis mer

Intervaller og styrke





Heldigvis ikke. Flere amerikanske studier viser at gruppetimer med aerobic
har effekt og får deg i bedre form, ifølge Mårdalen.

Felles for alle aerobictimer er at du trener til musikk, og gjør enkle trinnkombinasjoner som de fleste klarer å følge. En aerobictime består gjerne også av intervaller med til dels høy puls underveis.

- De fleste instruktørene legger opp timen som en intervalløkt, litt avhengig av målet med timen.

- Dette er god kondisjonstrening, og derfor bra. I tillegg legger de fleste instruktører inn enkle styrkeøvelser, spesielt for mage- og kjernemuskulatur, sier ekspert på Personligtrening.no Anne Mette Rustaden, som selv har vært instruktør både på ELIXIA og SATS.

Dette er nøkkelen til effektiv trening. 4 ting som må til

Hun minner imidlertid om at styrketreningen som kan inngå i en aerobictime, ikke er nok for den typiske kunden som går på gruppetreningstimer.

Dette er superøvelsene mange jenter dropper

En til tre ganger i uken

Ekspertene mener altså at aerobic er fin trening, men hvor ofte bør man trene for at man skal oppnå noe?

Rustaden anbefaler de som liker å trene etter fengende musikk, å velge aerobictimer én til tre ganger i uken. Har du tid til å trene mer enn det, bør du trene tøff styrketrening i tillegg, og kanskje variere med en spinningtime.

Unngå å kaste bort tiden på trening

- Aerobictimer inneholder som regel sekvenser med mye hopping. Muskulaturen i beina blir derfor hardt trent. For å forebygge skader kan det være smart å variere med andre treningsformer i tillegg, sier Rustaden.

En person på 70 kilo som trener hard aerobics i en time vil forbruke cirka 814 kcal.

Denne treningen gir maks effekt

Tips til aerobicsøkten

  • Velg gode sko med demping foran og bak. Skoene skal sitte tett, slik at foten ikke sklir i skoene.
  • Velg klær som er elastiske samtidig som de transporterer og absorberer fuktighet. De fleste svetter mye på en aerobictime.
  • Drikke! Ha med vannflaske
  • Store, overdrevne bevegelser. Gjør bevegelsene så store som mulig i en aerobictime, og ha kraftfulle bevegelser. Da øker treningseffekten.

Anne Mette Rustaden anbefaler dessuten spinning, eller sykkeltimer, fordi det er skånsomt for knær og hofter. Spinning gir også god utholdenhetstrening.