FETTMASSE: - BMI forteller noe om forholdet mellom vekten og høyden din. FOTO: Shutterstock
FETTMASSE: - BMI forteller noe om forholdet mellom vekten og høyden din. FOTO: Shutterstock
BMI:

Hvor farlig er det med høy BMI?

Det er et par ting som kan være greit å vite om BMI før man regner det ut.

BMI gir oss en oversikt over balansen mellom høyde og vekt, men det er noen ting du bør vite før du regner den ut.

- BMI er et godt indirekte mål på fettmasse, BMI 25-29,89 (overvekt), betyr at man har mer fett enn hva som er bra for helsen, og derfor lett økt risiko (20-30 prosent) for fremtidig hjerte- karsykdom og for tidlig død. Risikoen for type 2 diabetes er derimot klart høyere allerede ved overvekt.

Det sier Jøran Hjelmesæth, som er professor dr. med. ved Sykehuset i Vestfold og ved Universitetet i Oslo, til KK. For kort tid tilbake ble det debatt rundt BMI, det fra forskerhold ble tatt til orde for å flytte BMI-grensene fordi hele 70 prosent av alle nordmenn viste seg å være overvektige ifølge Helsesundersøkelsen i Nord-Trøndelag. Hjelmesæth tok til motmæle, og han forklarer at BMI er en risikomarkør:

- Har du en bmi som medfører høyere risiko for sykdom så kan det være greit å vite det for eventuelt å iverksette en (enda) sunnere livsstil, følge norske kostråd og øke fysisk aktivitet for eksempel.

- Hvis man har en bmi i fedmeklassen (30 eller mer) kan vektreduksjon redusere risikoen for fremtidig sykdom, sier Helmesæth.

LES OGSÅ: Dette er helt avgjørende om du skal ned i vekt

Flere elementer bidrar til den totale vekten

Det er et par ting som kan være greit å vite om BMI før man regner det ut.

- BMI forteller noe om forholdet mellom vekten og høyden din. Dess høyere BMI, dess mer veier man i forhold til høyden. Vekt kan jo være så mangt, vi har både indre organer, fett, muskler og vann i kroppen, og alt dette bidrar til den totale vekten, sier Jostein Sæle, som er klinisk ernæringsfysiolog ved Evjeklinikken, til KK.

BMI forteller altså ingenting om hva vekten din består av. Men, som en tommelfingerregel pleier man å si at høyere BMI indikerer mer fettmasse i kroppen, forklarer Sæle, men understreker:

- Dette gjelder ikke for dem som er veldig muskuløse, eller dem som har høy vannansamling i kroppen (ødem, ascites, og så videre).

LES OGSÅ: 5 ting du ikke visste om fettprosent

FYSISK AKTIV: Det er mer konstruktivt å fokusere på sunne endringer i kost og aktivitet, heller enn tallet på baderomsvekten, dersom man ønsker å endre sin BMI, sier ekspert. FOTO: Shutterstock
FYSISK AKTIV: Det er mer konstruktivt å fokusere på sunne endringer i kost og aktivitet, heller enn tallet på baderomsvekten, dersom man ønsker å endre sin BMI, sier ekspert. FOTO: Shutterstock Vis mer

Dette betyr tallene

Sæle forklarer hva de forskjellige BMI-tallene generelt vil si:

- BMI mellom 18.5 og 25 er normalvektig, 25 til 30 er overvektig, og 30 pluss er fedme. Eldre mennesker bør gjerne ha en høyere BMI enn yngre mennesker. For dem med alder over 65 er normal-BMI mellom 24 og 29, og 22 sees på som undervekt, sier Sæle.

Spesielt fedme er forbundet med økt helserisiko, som høyt blodtrykk, diabetes, hjerte- og karsykdom, muskel- og skjelettplager, artrose, søvnapné, og så videre. Sæle mener det er mer konstruktivt å fokusere på sunne endringer i kost og aktivitet, heller enn tallet på baderomsvekten, dersom man ønsker å endre sin BMI:

- Får man til økt aktivitetsnivå, mer frukt og grønt i kosten og mindre tilsatt sukker, vil mange snart oppleve en positiv effekt på helsen som kan være svært givende. Skulle det faktisk være så givende at man ønsker å fortsette med det resten av livet, vil det utvilsomt ha en effekt på BMI før eller siden, sier han.

Sæle understreker at BMI kan være et nyttig verktøy i klinisk sammenheng, spesielt når man trenger å vurdere større pasientgrupper og dele dem inn i kategorier, for eksempel i statistikker som viser andel av Norges befolkning med BMI over 30, og så videre.

- Derimot, på individuell basis, vil ikke BMI reflektere kroppsammensetning særlig nøyaktig. Man kan for eksempel være muskuløs og bli kategorisert som «overvektig» i følge BMI-systemet. Og når man trener og spiser sunt kan man faktisk oppleve at vekten, og derav BMI står stille, fordi man legger på seg muskler og samtidig mister fett.

LES OGSÅ: Spiser du sunt, men går likevel ikke ned i vekt?

Ikke baser helsestatusen din kun på BMI

Klinisk ernæringsfysiolog i TINE, Anne Marie Skjølsvik, forklarer at BMI gir en indikasjon på hvordan helsestatusen er, men den bør ikke brukes alene.

En muskuløs person kan altså slå ut som overvektig ved å se på BMI alene, på samme måte som at en person som ikke er underernært kan bli klassifisert som undervektig.

- BMI bør derfor vurderes inn i en totalvurdering av personen sammen med andre parametere for å kunne si noe om helsetilstanden, sier Skjølsvik til KK.

- BMI fungerer best på befolkningsnivå eller gruppenivå for å forklare om kroppsvekten er sunn eller ikke, og dårligere ned på individnivå. Siden BMI ikke skiller på kroppsfett og muskulatur så bør man vurdere resultatet sammen med fastlege for å være sikker på at man tolker det riktig.

Om du ønsker å sjekke hva din helsestatus er, er det flere ting du kan gjøre:

- I tillegg bør man vurdere kroppssammensetningen, med tanke på muskel- og fettmasse, måle midjen og eventuelt regne ut hofte-midje ratio, vurdere kostholdet og fysisk aktivitet og måle fettprosenten. Da har man et bredere grunnlag for å si noe om helsestatusen.

LES OGSÅ: 6 enkle tips som gir deg en sunn vektnedgang

Til forsiden