KAFFE: Hvor lang tid tar det før kaffen gjør jobben? FOTO: NTB Scanpix
KAFFE: Hvor lang tid tar det før kaffen gjør jobben? FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kaffe

Hvor lang tid tar det før kaffekoppen virker?

Morgenkaffen inntas umiddelbart. Men rekker den å virke før du er på jobb?

Mange av oss sverger til en kopp kaffe før dagen kan komme i gang. Noen av oss kunne godt tenke oss en slags camel back med kaffe som vi kunne gå rundt med hele dagen, eventuelt få koffein intravenøst via drypp. Neida. Joda. Men enten du er en svoren kaffedrikker, en ihuga energidrikk-entusiast, eller en som dyrker et intenst og langvarig forhold til pepsi max, så er det koffeinen som gjør at du føler deg pigg etter inntak av den foretrukne substansen.

Men hvor lang tid tar det før koffeinet «kicker inn»?

Merkbar etter 10 minutter

Ifølge BBC Science Focus, viser studier at effekten av en kopp kaffe eller et glass cola er merkbar etter bare 10 minutter. Men den høyeste konsentrasjonen av koffein i blodet kommer først etter 45 minutter.

For de fleste koffeinnivået i blodet halveres omtrent hver sjette time. Så det vil si at halvparten av koffeinet du fikk i deg rundt klokken 16 på ettermiddagen, vil fortsatt sirkulere i kroppen rundt leggetid.

MERKBART OM KVELDEN: Hvis du stopper å drikke kaffe klokken 16 på ettermiddagen, vil du fortsatt merke litt av effekten når du legger deg om kvelden. FOTO: NTB Scanpix
MERKBART OM KVELDEN: Hvis du stopper å drikke kaffe klokken 16 på ettermiddagen, vil du fortsatt merke litt av effekten når du legger deg om kvelden. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Vår viktigste kilde til mineralet jod

Når vi først er inne på kaffe, som for øvrig er tema vi i KK ofte skriver om, kan du notere deg at kaffe er på tredjeplass over vår viktigste kilde til mineralet jod.

Svært mange nordmenn får for lite jod i dag, og nylig gjorde norske forskere en undersøkelse der de så på hvilke matvarer som er våre viktigste kilder til det viktige mineralet.

Meieriprodukter og sjømat er de to næringskildene vi får mest jod fra, men på tredje plass ligger faktisk kaffekoppen. Kaffe inneholder i grunn lite jod, men så blir det som poteten og c-vitaminet, det handler om mengden vi får i oss, og dermed hjelper det på.

Og en siste ting vi har gått rundt og trodd, og som visstnok ikke stemmer, at kaffe er vanndrivende, og at vi derfor må kompensere med store mengder vann når vi drikker flere kopper.

- Koffein stimulerer nyrene til å produsere urin, men det gjør bare at vi blir tissetrengte fortere, ikke at man mister mer væske, sier Bertil Fredholm, professor emeritus i farmakologi ved Karolinska institutet.

LES OGSÅ: Dette er det beste tidspunktet å drikke kaffe på

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: