GLAD I LETTBRUS? Det er ihvertfall langt bedre enn å drikke brus med sukker, ifølge ekspertene Foto: Scanpix
GLAD I LETTBRUS? Det er ihvertfall langt bedre enn å drikke brus med sukker, ifølge ekspertene Foto: Scanpix
Lettbrus:

Hvor skadelig er lettbrus, egentlig?

Her er tipsene som gjør det enklere å slutte.

Er ikke fredagen den samme uten taco på tallerkenen og et glass iskald cola light eller pepsi max i hånda? Du vet jo helt sikkert at brus ikke er så veldig gunstig for helsa, og lettbrusen har lenge vært en omdiskutert leskedrikk.

Rykter om hvorvidt det er både kreftfremkallende og en trigger for søtsug er bevist og motbevist gang på gang. I dag blir søtningsstoffet som som regel brukes i lettbrus, aspartam sett på som trygt, men likevel forskes det fortsatt mye på. Sukkerfri brus sies derfor å være bedre for både blodtrykk og vekt enn det lettbrus er. Men begge deler er bedre enn vanlig brus. 

Drikker du så mye som to liter vanlig cola om dagen får du også i deg 250 gram, eller 50 teskjeer sukker, ifølge lege og eier av flere kostholdsklinikker, Fedon Lindberg. 

- Alt vårt blod på 5-6 liter inneholder til enhver tid fem gram blodsukker. Det er innlysende at dette er en svær belastning som fører til økt risiko for mange helseproblemer, inkludert diabetes, fedme, økt risiko for hjerte- og karsykdom, psykiske plager, kroniske betennelsestilstander og flere vanlige kreftformer. På toppen får man mye syre som er skadelig for tenner og skjelett og koffein, som øker adrenalinutskillelse, påfører kroppen stress og som er avhengighetskapende i seg selv. Videre fortrenger disse tomme kaloriene annet matinntak med næringsstoffer man trenger, sier han. 

Men hva skjer da om du bytter ut brusen med lettbrus? Aspartam, som brukes i de fleste lettbruser, ble for noen år siden frikjent så lenge du holder deg til anbefalt mengde. Denne ligger på 40 miligram per kilo kroppsvekt, og altså kan en person på 60 kilo drikke så mye som fire liter lettbrus om dagen før grensen overskrides. Men det er likevel ikke slik at lettbrus er helt uskadelig. 

- Her får man ikke de uheldige konsekvensene av sukkeret, men fortsatt det som skyldes økt tilførsel av syre og koffein, samt de eventuelle problemene relatert til type søtstoff som er brukt, sier Lindberg. 

LES OGSÅ: Så mye søtt kan du spise

Avhengig av brus? 

En fare er ifølge Lindberg at både vanlig brus og lettbrus kan føre til avhengighet, forutsatt at du er mottakelig for det. Ifølge ham tyder mye på at mens sukker fører til fysisk og psykisk avhengighet, kan lettbrus kun føre til psykisk avhengighet. 

- Avhengigheten skyldes at man har en kjemisk ubalanse i hjernen og kroppen som gjør deg mottakelig for avhengighet. Uansett hva du velger å «belønne» hjernen med, er poenget at den trenger belønning og at du ikke klarer å gi belønning på andre og sunne måter.

I vanlig cola har du da både koffein og sukker som kan gjøre deg avhengig, mens det i lettbrusen (uten koffein) er snakk om den søte smaken og det at du forbinder lettbrusdrikkingen med stressende og urolige situasjoner der søtsuget stiger og du tyr til flasken. 

Lindberg påpeker også at vi ikke vet nok om farene ved høyt inntak av lettbrus. Han sier det er vanskelig å vite nok om faren ved inntak av mange tillatte tilsetningsstoffer over mange år. Dessuten er tilsetningsstoffene vi får i oss gjennom lettbrus et supplement til tilsetningsstoffer vi får i oss ellers.

- I realiteten får man jo ikke bare én substans om gangen, men mange samtidig, i små mengder over mange år. 

LES OGSÅ: Spis deg til et hvitere smil

Hvor mye kan du drikke?

Dette ser jo litt deprimerende ut, men selv om du ikke bør ha i deg for mye lettbrus, mener Lindberg det er et bedre alternativ enn vanlig brus. Hvor mye lettbrus som er greit å drikke er det imidlertid vanskelig å si noe om. 

- Det finnes ingen definerte grenser her. Det er like mye snakk om hvor mye søte drikker man vil ha i sitt daglige kosthold, sier ernæringsprofessor ved UiO, Svein Olav Kolset, som påpeker at det stadig forskes på effekten av lettbrusdrikking.

- Forsøk foregår likevel daglig over hele verden uten at det er rapportert om store negative bivirkninger. Likevel må man være åpen for at en del personer kan være følsomme for ulike komponenter i kunstig søtede drikkevarer og få ulike typer ubehag. 

Han har likevel en anbefaling: 

- Når man beveger seg inn i forbruk over en liter per dag bør man begynne å vurdere forbruket. Poenget er like mye at man ikke ukritisk skal drikke søtede drikker, sier han. LES OGSÅ: Derfor bør du drikke te hver dag

Ja, det er bedre med lettbrus enn sukkerholdig brus

Begge ekspertene mener imidlertid at lettbrus er bedre enn vanlig brus. Spesielt om du er overvektig og ikke klarer å legge bort brusvanen. 

- Om du har problemer med å holde deg unna søte drikker må du absolutt drikke mest kunstig søtet for å få ned kaloriinntaket, mener Kolset.

- En halv liter cola eller solo inneholder 200 kalorier. Det er mye om man drikker dette daglig. Her kan det ligge store gevinster for overvektige som vil slanke seg og som drikker mye søte drikker. 

Tenker du at du er avhengig av lettbrusen anbefaler Lindberg å vurdere om stress kan være årsaken. Mosjon er god stressmestring. 

Spis ellers nok og regelmessig for å holde søtsuget i sjakk. Unngå sukker og raske karbohydrater, spis variert og velg gjerne heller litt nøtter og litt sjokolade for å stoppe søtsuget. Magnesium skal også kunne hjelpe når du har lyst på noe søtt. 

 

Til forsiden