PULL-UPS: Ja, det er mulig. Med litt tålmodighet og sytematisk styrketrening kan du også henge i stanga! FOTO: NTB Scanpix
PULL-UPS: Ja, det er mulig. Med litt tålmodighet og sytematisk styrketrening kan du også henge i stanga! FOTO: NTB ScanpixVis mer

Styrketrening

Hvorfor pull-ups er så usaklig tungt!

Og hvordan du skal greie å få hodet over stanga, i hvert fall èn gang.

Pull-ups heter det - det å løfte seg seg fra hengende posisjon og over treningsstanga. Det er den øvelsen de sprekeste folka på treningssenteret liker å vise fram at de klarer, nettopp fordi den er en av de tyngste styrkeøvelsene du kan gjøre med egen kroppsvekt. Men er det også en øvelse vi vanlige dødelige skal prøve oss på?

- Ja, absolutt, sier Christian Torp, muskel- og leddterapeut og KKs egen treningsekspert.

KLART DU KAN: Joda, pull-ups er fullt mulig, sier Christian Torp til KK. FOTO: Astrid Waller
KLART DU KAN: Joda, pull-ups er fullt mulig, sier Christian Torp til KK. FOTO: Astrid Waller Vis mer

Dette er nemlig en øvelse som styrker så godt som hele overkroppen - i et løft.

- Både overarm, underarm, bryst, store ryggmuskler og hender jobber sammen i denne øvelsen for å heise kroppen opp, og det er nettopp det som gjør det til en av de beste styrkeøvelsene du kan gjøre for å bygge en funksjonell og sterk overkropp, sier Torp.

KK har tidligere møtt spreke Alexandra Joner som sverger til denne øvelsen:

Hvorfor er det så tungt?

Joda, en rekke styrkeøvelser føles tunge. Særlig hvis vi legger på vekt eller bare er slitne en dag. Men hva er det med pull-ups som gjør at det kan føles nesten umulig? Altså at kroppen ikke rikker seg i det hele tatt?

- Når du henger i en stang fra armene, vil mange vil oppleve at kroppen ikke rikker seg fordi man har for svake «heise»-muskler i forhold til sin egen kroppsvekt. Det er fordi det kreves masse muskelstyrke for å sette i gang og fullføre denne øvelsen, forklarer Torp.

Altså er det viktig med styrke mellom skulderbladene, og under armene samt i brystet. Ja, selv magen får kjørt seg når du prøver deg på en pull-up. Også er det jo ingen hjelp i å bruke beina (selv om mange av oss tror det hjelper å sprelle litt for å komme over stanga), noe som gjør at muskulaturen i overkroppen må gjøre absolutt hele jobben.

Å trene andre styrkeøvelser vil bidra til å gjøre deg mer rustet for å klare pull-ups.

- Jeg vil anbefale alle å trene generell styrke som for eksempel ulike ro-øvelser og nedtrekk, kombinert med baseøvelser som markløft for å danne et relevant styrkegrunnlag som øvelsen krever, har personlig trener hos Mykjemeir, Lars Rune Haslestad, tidligere uttalt til KK.no.

Han anbefaler kroppshev i ringer, slynger og lignende som gode støtteøvelser der din egen kropp er motstand. Vanskelighetsgraden kan justeres etter hvor langt du senker deg mot gulvet.

- Med en god del trening og litt teknikk kan alle klare pull-ups, noe som for mange gir en god mestringsfølelse. Det er gøy å føle seg sterk, og det er noe motiverende med å kunne løfte sin egen kroppsvekt, sier Torp.

Og har du først knekt koden, er det bare å ta flere. Ja, noen blir så hekta og så sterke at de slenger på litt vekt i tillegg. Men la oss ikke bli helt revet med her. Vi vil gjerne ha hjelp til å klare den første!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: