UTBRENT: Tror du at du kan være i ferd med å gå på en smell - altså bli utbrent? Foto: Shutterstock / PathDoc
UTBRENT: Tror du at du kan være i ferd med å gå på en smell - altså bli utbrent? Foto: Shutterstock / PathDoc
Helse, Kosthold & Trening

I ferd med å bli utbrent? Her er de vanligste tegnene

Mai (38) opplevde det: - Det var signaler jeg skulle ha tatt. Som jeg kanskje til og med så, men ikke ville ta inn over meg.

– Jeg hadde en periode hvor bare det å skulle smile til folk krevde en kraftanstrengelse. Jeg ville helst sove. Så ble det litt bedre igjen, og da kjørte jeg på videre. Jeg håpet vel at det skulle gå over av seg selv, sier tidligere redaktør i KK Living og en av KK.nos faste interiøreksperter, Mai Eckhoff Morseth til KK.no.

Hun elsket jobben sin, og når man liker det man gjør så blir man jo ikke utbrent – det var i hvert fall det hun trodde. Men dessverre så gikk det ikke over. 

Veien mot utbrenthet er som å løpe så fort man kan med øynene lukket slik at man ikke ser faremomentene i veien, og til slutt møter man den evinnelige veggen. Og det var omtrent det som skjedde for Morseth en høstdag i 2015. 

UTBRENT: Tidligere redaktør i KK Living og en av KK.nos faste interiøreksperter, Mai Eckhoff Morseth. Foto: Yvonne Wilhelmsen
UTBRENT: Tidligere redaktør i KK Living og en av KK.nos faste interiøreksperter, Mai Eckhoff Morseth. Foto: Yvonne Wilhelmsen Vis mer

Selv om hun synes historien er vond å fortelle, valgte hun å skrive et innlegg om sin opplevelse, som hun publiserte på bloggen sin.

– Både kommentarfeltet og mailboksen min har vært fulle av tilbakemeldinger etter mitt blogginnlegg fra folk som har opplevd det samme og som har takket meg for åpenheten. Det forteller noe om viktigheten av å snakke og dele, forteller hun. 

LES OGSÅ: Så skadelig er stress i lengden

Overså signalene

Hun hadde begynt å fjerne alle andre ting fra kalenderen som ikke handlet om jobb, for hun hadde rett og slett ikke krefter til det.

Selv ting som vanligvis gir overskudd ble for slitsomt, og hun følte at det stjal for mye energi, eller for mye tid. 

– Så jeg droppet dem, eller skjøv på dem. «Til etter deadline», som jeg stadig sa til meg selv. For da skulle jeg få overskudd igjen. Men det kom jo alltid nye deadlines, forteller Morseth. 

Hun snakker nok på vegne av mange når hun forteller om tomheten og slitenheten som hun følte i den tiden, og at slike følelser ikke kommer over natten. 

– Jeg kan se tilbake et år, kanskje mer, og forstå at det var signaler jeg skulle ha tatt. Som jeg kanskje til og med så, men ikke ville ta inn over meg. Jeg visste det nok – egentlig – før jeg gjorde noe med det. Jeg burde stoppet opp tidligere, sannsynligvis våren et halvår før jeg ble sykmeldt. 

Likegyldighet, utmattelse og hjerteklapp

Å møte veggen er slett ikke et uvanlig fenomen, og ifølge psykolog Bård Hafseng Børresen ved Oslopsykologen, er det heller ikke uvanlig at det føles som det kommer svært overraskende på.

– Det er fullt mulig å oppleve at du plutselig krasjer i veggen, men jeg har aldri i min klientpraksis møtt noen som i ettertid ikke selv kan se at de har fått en rekke forvarsler eller hatt en rekke symptomer før det «smalt», sier han til KK.no. 

Han forteller at spesielt prestasjonsorienterte «flinke» piker og gutter med høy arbeidsmoral som stiller høye krav til seg selv og andre, har en bemerkelsesverdig evne til å ignorere kroppslige signaler og symptomer på stress. 

KJØRER SEG HARDT: Prestasjonsorienterte «flinke» mennesker med høy arbeidsmoral som stiller høye krav til seg selv og andre, har en bemerkelsesverdig evne til å ignorere kroppslige signaler og symptomer på stress, mener psykologen. Foto: Shutterstock / KieferPix
KJØRER SEG HARDT: Prestasjonsorienterte «flinke» mennesker med høy arbeidsmoral som stiller høye krav til seg selv og andre, har en bemerkelsesverdig evne til å ignorere kroppslige signaler og symptomer på stress, mener psykologen. Foto: Shutterstock / KieferPix Vis mer

– De er ofte svært viljesterke, har stor selvdisiplin og en forbausende evne til å tolerere og ignorere stressymptomer over tid. De lytter ikke til kroppen sin, men kjører på med ren viljekraft, forklarer han.

Dette kan være snakk om symptomer som svimmelhet, uvirkelighetsfølelse, dårlig søvn, mindre glede og dårligere humør, økende grad av likegyldighet og energitomhet - at man ikke har lyst til å stå opp av senga. Men det kan også oppstå fysiske symptomer.

– Husk at det er mye enklere å stoppe en påbegynnende utbrenthet enn det er å komme tilbake når du virkelig har «krasjet i veggen».

– Fordi de kroppslige symptomene kan oppleves som svært sterke, slik som hjerteklapp, svimmelhet, press i hodet og så videre, er det derfor mange som går i gjennom svært mange og grundige medisinske utredninger før de selv aksepterer at de har, eller er i ferd med å møte «veggen», sier Børresen.

LES OGSÅ: Dette er de vanligste psykiske lidelsene blant kvinner i Norge

Viktig å lytte til egen kropp

Psykologen påpeker at det aller viktigste er å ta symptomene på alvor. Dessverre er det slik at det ofte er de som aller mest trenger «å roe ned» som har aller minst har lyst til å gjøre det. 

– Det er viktig å huske på det ofte er summen av en rekke mindre stressorer i hverdagen som til sammen medfører kronisk stress. Hyppig restitusjon og det å hvile før du kanskje egentlig må er viktig. Kjenner du på stressymptomer er det alltid lurt å gå via en lege først og be om en vurdering, eller gjøre en type utredning for å utelukke andre sykdommer eller tilstander.

VÆR OPPMERKSOM: Det aller viktigste er å lytte til kroppen og ta symptomene på alvor. Jo før, jo bedre. Foto: Shutterstock / Photographee.eu
VÆR OPPMERKSOM: Det aller viktigste er å lytte til kroppen og ta symptomene på alvor. Jo før, jo bedre. Foto: Shutterstock / Photographee.eu Vis mer

– Husk at det er mye enklere å stoppe en påbegynnende utbrenthet enn det er å komme tilbake når du virkelig har «krasjet i veggen», forteller han.

Om du føler deg utbrent er det sannsynlig at du ikke har lyttet særlig godt til deg og hva du egentlig trenger. Morseth forteller at det da kan ta tid å lære seg å kjenne etter.

– Om du ikke vil medisineres i kne, finnes det nok ingen «quick fix», dessverre. Tiden må rett og slett gå. Min diagnose var jo stress, og man kan ikke forvente å kunne stresse vekk stress! I stedet må du lære deg å puste, gå langsomt og senke skuldrene, forklarer hun. 

Og husk at du slett ikke er nødt til å si ja til alt. 

Til forsiden